Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Eplehuset og service *oppdatert*


Anbefalte innlegg

Og om den testes og fungerer på en annen Vista-PC, er det fortsatt Apples problem?
I og med at dette er en feil som en del mennesker har fått, og dersom usb-kontrolleren på pc-en hans fungerer (noe apple evt. må bevise at den ikke gjør), så: ja. De har kommet med en liste med spesifikasjoner en pc må ha for å fungere med ipoden, og gjør den ikke det når pc-en oppfyller disse kravene, er det apples problem.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og om den testes og fungerer på en annen Vista-PC, er det fortsatt Apples problem?

Jepp, problemet kan med letthet gjenskapes, demonstreres og dokumenteres. Dette er ikke én synkronisering som har gått skeis.

 

Jeg forbereder deg bare på Apples og Eplehusets sannsynlige svar på en klage fra Forbrukerrådet. Inkompatibilitet er ikke nødvendigvis noe du kan hevde er en mangel, da det faktisk ikke er fysisk mulig for en produsent å holde full oversikt over hva alle andre produsenter av hardware gjør.

 

Dette er en mp3spiller. Den skal kunne spille av filer overført fra PC-en, så lenge PC-en har en ledig usbport.

 

 

Om Apple har laget en som ikke fungerer med bestemte kontrollere som overholder usb 2,0 standarden, står de sammen med en liten gruppe useriøse kinabaserte produsenter. Og de er i alle fall sannsynligvis alene i Norge om å nekte kunden å bytte produkt, da leverandøren ikke forholder seg til norske retningslinjer.

 

Det er godt mulig eplehuset vil hevde det du mener de vil hevde, men gitt reaksjonen til forbrukerrådrepresentanten jeg pratet med, som jeg forklarte problemet til i detalj, tviler jeg på at forbrukerrådet vil la den uttalelsen bli siste ord i saken.

 

Jeg er mer enn villig til å forfølge dette videre, skulle muligheten by seg.

 

Og jeg snakket med Apple første dag jeg oppdaget feilen, dvs dag 1.

Apple support mente jeg burde kunne bytte enheten.

Personen som ringte meg fra eplehuset da spilleren kom tilbake fra service, mente også det skulle la seg gjøre å bytte den.

 

Jeg tror butikksjefen står ganske alene her.

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar

1. Andre MP3-spillere fungerer med maskinen din.

2. Maskinen din tilfredsstiller kravene til Apple.

3. Litt søking i diverse forum viser at også andre har disse problemene.

4. Apple support sier du burde få bytte spiller.

5. En medarbeider hos EP mente du burde kunne få bytte spiller.

6. Spilleren var kun én dag gammel da du leverte den inn.

 

Det er rimelig klart at det er kompabilitetsproblemer med enkelte USB-kontrollere, og at feilen mest sannsynlig ligger i firmwaren til spilleren. Jeg kan ikke skjønne at Eplehuset i så fall ikke bytter spilleren til en annen modell. Den er tross alt splitter ny, og det er ikke akkurat som det er en to måneder gammel spiller (altså ikke noen problem å selge som b-vare uten tap). Dersom saken er slik trådstarter har fremlagt så tror jeg han vil ha en kjempegod sak hos FTU. Brukes argumentasjonen jeg har vist til ovenfor, så burde det være grei skurring. Sett vesentlig svakere saker gått i favør kjøper tidligere. Det er da bare tullete av selger (både ovenfor kunde og seg selv) ikke å foreta et bytte her. Mitt forslag er å ta saken opp på nytt med Eplehuset, og fremlegge argumentene som er listet opp her.

Lenke til kommentar
1. Andre MP3-spillere fungerer med maskinen din.

2. Maskinen din tilfredsstiller kravene til Apple.

3. Litt søking i diverse forum viser at også andre har disse problemene.

4. Apple support sier du burde få bytte spiller.

5. En medarbeider hos EP mente du burde kunne få bytte spiller.

6. Spilleren var kun én dag gammel da du leverte den inn.

 

Det er rimelig klart at det er kompabilitetsproblemer med enkelte USB-kontrollere, og at feilen mest sannsynlig ligger i firmwaren til spilleren. Jeg kan ikke skjønne at Eplehuset i så fall ikke bytter spilleren til en annen modell. Den er tross alt splitter ny, og det er ikke akkurat som det er en to måneder gammel spiller (altså ikke noen problem å selge som b-vare uten tap). Dersom saken er slik trådstarter har fremlagt så tror jeg han vil ha en kjempegod sak hos FTU. Brukes argumentasjonen jeg har vist til ovenfor, så burde det være grei skurring. Sett vesentlig svakere saker gått i favør kjøper tidligere. Det er da bare tullete av selger (både ovenfor kunde og seg selv) ikke å foreta et bytte her. Mitt forslag er å ta saken opp på nytt med Eplehuset, og fremlegge argumentene som er listet opp her.

 

Hm, det er svært mye bra posting i trådene jeg lager de siste ukene.

 

Gitt at jeg allerede har kontaktet forbrukerrådet skriftlig (brev) med en omstendelig feilbeskrivelse, og med det har bedt om deres assistanse i dette, går jeg for forslaget til representanten jeg snakket med, som da betyr "heving med grunnlag i at produktet ikke fungerer som markedsført"

 

Skrev videre at jeg var åpen for å ta saken videre til FTU om en resolusjon ikke ble nådd.

 

Et eventuelt bytte til et annet produkt er på dette tidspunktet svært mye mindre attraktivt enn heving, da det betyr at om en feil skulle oppstå i framtiden vil jeg være nødt til å møte den samme uviljen på nytt hos de samme menneskene med samme fortolkning av forbrukerkjøpsloven.

 

Apple har ikke et produkt som tilsvarer touch i sortimentet, så jeg tror det vil framstå som urimelig av selger å forlange at jeg bytter. Wi-fi var hovedargumentet for denne.

 

 

Forøvrig la jeg fram argument nummer 1,2,3,6 til butikksjefen. Det kom ikke fram i posten min, men han var like urokkelig.

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar
Det er godt mulig eplehuset vil hevde det du mener de vil hevde, men gitt reaksjonen til forbrukerrådrepresentanten jeg pratet med, som jeg forklarte problemet til i detalj, tviler jeg på at forbrukerrådet vil la den uttalelsen bli siste ord i saken.

Nå har dessverre ikke Forbrukerrådet den "makten" de hadde i gamle dager, siden de gjentatte ganger har kommet med "soleklare saker" som har tapt i FTU. Det er derfor ikke like sannsynlig lenger at større kjeder og produsenter tar deres ord som en avgjørelse. Men om saken går til FTU hadde det nesten vært en fordel. Jeg prøvde å finne en avgjørelse hos FTU angående kompatibilitetsproblemer, men kunne ikke finne noe. Hadde vært fint med en avgjørelse, og det er jo helt opp til deg om det kommer så langt :)

 

Når det gjelder kompatibilitet er det ikke alltid sånn at "dersom man følger standardene går alt sammen bra". Det er bare å spørre D-Link og Broadcom. Begge følger alle standarder for trådløs kommunikasjon, men produktene deres er ofte lite villige til å samarbeide. Dette er noe både D-Link og Broadcom innrømmer, men ingen vil ta på seg "skylden".

 

Det kan være at både Apple og produsenten av USB-chipsettet følger USB 2.0 standarden, men at produktene allikevel ikke fungerer sammen. Hvem sin "skyld" er det da egentlig? Produsenten av chipsettet som ikke klarer å lage noe som fungerer med alle andre standard USB 2.0 enheter, eller Apple som ikke klarer å lage et produkt som fungerer med alle USB 2.0 chipset?

 

Personlig ville jeg, i denne saken, latt deg få bytte spiller til en som fungerer. Saken hadde vært ferdig og jeg hadde hatt en fornøyd kunde. Om jeg hadde fått en sånn sak på bordet med beskjed om å "forsvare" arbeidsgiveren min derimot, ville jeg nok klart å finne en argumentasjon som gjorde at saken din ikke er så soleklar som den kan virke ;)

Lenke til kommentar
Nå har dessverre ikke Forbrukerrådet den "makten" de hadde i gamle dager, siden de gjentatte ganger har kommet med "soleklare saker" som har tapt i FTU. Det er derfor ikke like sannsynlig lenger at større kjeder og produsenter tar deres ord som en avgjørelse. Men om saken går til FTU hadde det nesten vært en fordel. Jeg prøvde å finne en avgjørelse hos FTU angående kompatibilitetsproblemer, men kunne ikke finne noe. Hadde vært fint med en avgjørelse, og det er jo helt opp til deg om det kommer så langt :)

 

Så det finnes ingen instans som tvinger norske bedrifter/butikker til å forholde seg til forbrukerkjøpsloven? Får nesten lyst til å starte Norsk dritt A/S og nekte for enhver form for ansvar som selger, siden ingen håndhever lovgivningen.

 

Når det gjelder kompatibilitet er det ikke alltid sånn at "dersom man følger standardene går alt sammen bra". Det er bare å spørre D-Link og Broadcom. Begge følger alle standarder for trådløs kommunikasjon, men produktene deres er ofte lite villige til å samarbeide. Dette er noe både D-Link og Broadcom innrømmer, men ingen vil ta på seg "skylden".

 

Det kan være at både Apple og produsenten av USB-chipsettet følger USB 2.0 standarden, men at produktene allikevel ikke fungerer sammen. Hvem sin "skyld" er det da egentlig? Produsenten av chipsettet som ikke klarer å lage noe som fungerer med alle andre standard USB 2.0 enheter, eller Apple som ikke klarer å lage et produkt som fungerer med alle USB 2.0 chipset?

 

Om et usbchipset fungerer med alt annet enn Apple's ene mp3spiller (testet med nano og shuffle, synkroniserer ypperlig) er det vel rimelig soleklart hvor feilen ligger. Dette er ikke noe jeg henter ut av luften, dette kan enkelt demonstreres.

 

Personlig ville jeg, i denne saken, latt deg få bytte spiller til en som fungerer. Saken hadde vært ferdig og jeg hadde hatt en fornøyd kunde. Om jeg hadde fått en sånn sak på bordet med beskjed om å "forsvare" arbeidsgiveren min derimot, ville jeg nok klart å finne en argumentasjon som gjorde at saken din ikke er så soleklar som den kan virke ;)

 

Etter denne behandlingen er jeg ikke lengre fornøyd med et bytte.

 

Når applesupport selv sier at jeg burde få byttet enheten, butikkmedarbeiderne sier jeg burde bytte enheten og butikksjefen likevel står på sitt, så vil du fortsatt si jeg har en dårlig sak hos FTU da det ikke kan utredes hvorvidt apple eller usbkontrolleren følger usb 2.0 standarden eksakt?

 

Usbkontrolleren er ikke en del av problemet, ikke touchen heller. Problemet er at enheten ikke virker som markedsført på et system som oppfyller systemkravene.

 

Dette framstår kun som et eksempel på uforstand hos butikksjefen. Og når leverandøren ikke backer opp avgjørelsen hans, har jeg problemer med å se hvordan dette kan framstå som min egen feil. Argumentasjonslinjen "du kan ikke lage et produkt som passer med alt" er grønnjævlig syltynn.

 

Det virker som om du skal ha det til at jeg har kjøpt en trepins kontakt som jeg skal ha inn i et topins støpsel, jeg hadde INGEN måte å vite at produktet ikke ville fungere på maskinen min når jeg kjøpte det.

 

Det ultimate hadde vært å få dette til å framstå som brudd på markesføringslovgivningen hos forbrukerombudet, men det blir vel en våt drøm, trass at det er en kjent sak at begge forbrukerinstansene har et hatforhold til Apples policy.

 

"Tulling tvinger Apple til å trekke touch fra sortimentet" :!:

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar
Nå har dessverre ikke Forbrukerrådet den "makten" de hadde i gamle dager, siden de gjentatte ganger har kommet med "soleklare saker" som har tapt i FTU. Det er derfor ikke like sannsynlig lenger at større kjeder og produsenter tar deres ord som en avgjørelse. Men om saken går til FTU hadde det nesten vært en fordel. Jeg prøvde å finne en avgjørelse hos FTU angående kompatibilitetsproblemer, men kunne ikke finne noe. Hadde vært fint med en avgjørelse, og det er jo helt opp til deg om det kommer så langt :)

 

Så det finnes ingen instans som tvinger norske bedrifter/butikker til å forholde seg til forbrukerkjøpsloven? Får nesten lyst til å starte Norsk dritt A/S og nekte for enhver form for ansvar som selger, siden ingen håndhever lovgivningen.

Uhm. Jeg skriver da FTU i det du siterer. Forbrukerrådet har ikke noen formell makt. FTU, altså Forbrukertvistutvalget, har derimot denne makten. Det er dit saken går dersom megling i Forbrukerrådet ikke gir noen løsning.

Lenke til kommentar
Uhm. Jeg skriver da FTU i det du siterer. Forbrukerrådet har ikke noen formell makt. FTU, altså Forbrukertvistutvalget, har derimot denne makten. Det er dit saken går dersom megling i Forbrukerrådet ikke gir noen løsning.

 

Var antakelig trøtt og trodde du refererte til samme instans. Min feil.

Lenke til kommentar

Det kan fortsatt være feil på produktet selv om det funker på andre sine maskiner. Det er ikke du som skal konkludere med å si at det funker på din søsters maskin, du skal si at det ikke fungerer på din - for det gjør det ikke heller.

Vedder på at det ordner seg bare du får byttet..

Lenke til kommentar
Det kan fortsatt være feil på produktet selv om det funker på andre sine maskiner. Det er ikke du som skal konkludere med å si at det funker på din søsters maskin, du skal si at det ikke fungerer på din - for det gjør det ikke heller.

Vedder på at det ordner seg bare du får byttet..

 

Takk for støtte, men som tidligere nevnt er jeg nå uinteressert i å bytte produktet.

Jeg har anmodet om heving av kjøpet.

Lenke til kommentar
Takk for støtte, men som tidligere nevnt er jeg nå uinteressert i å bytte produktet.

Jeg har anmodet om heving av kjøpet.

Større sjanse for å vinne frem med krav om bytte. De har to avhjelpsforsøk før du har krav på heving.

Lenke til kommentar
Større sjanse for å vinne frem med krav om bytte. De har to avhjelpsforsøk før du har krav på heving.
Ikke om han vil ha heving av kjøpet fordi den ikke fungerer slik markedsføringen lover. (Så vidt jeg har fått med meg, er det det trådstarter vil gjøre. Om han ville reklamere fordi den ikke fungerer derimot, hadde det vært en annen sak, men selv da hadde eplehuset stått svakt, mtp. at serviseverkstedet sier at de ikke får gjort noe med det.
Lenke til kommentar
Takk for støtte, men som tidligere nevnt er jeg nå uinteressert i å bytte produktet.

Jeg har anmodet om heving av kjøpet.

Større sjanse for å vinne frem med krav om bytte. De har to avhjelpsforsøk før du har krav på heving.

 

Avhjelp på hva da? De har allerede fortalt at ipoden fungerer, det du refererer til er i reklamasjonsøyemed.

Lenke til kommentar
Takk for støtte, men som tidligere nevnt er jeg nå uinteressert i å bytte produktet.

Jeg har anmodet om heving av kjøpet.

Større sjanse for å vinne frem med krav om bytte. De har to avhjelpsforsøk før du har krav på heving.

Dersom saken går til FTU kan han godt vinne gjennom med heving av kjøp ettersom at selger ikke ville rette seg etter hans opprinnelige ønske om ombytte/reparasjon.

Lenke til kommentar
Ikke om han vil ha heving av kjøpet fordi den ikke fungerer slik markedsføringen lover. (Så vidt jeg har fått med meg, er det det trådstarter vil gjøre. Om han ville reklamere fordi den ikke fungerer derimot, hadde det vært en annen sak, men selv da hadde eplehuset stått svakt, mtp. at serviseverkstedet sier at de ikke får gjort noe med det.

Om han vil ta Apple for villedende markedsføring vil han stå ganske svakt. Fungerer spilleren på USB 2.0 standard chipset? Ja, den har jo blitt testet og fungert på det både av trådstarter, serviceverksted og Eplehuset etter det jeg har forstått. Den har altså sviktet på 1 av hva, 5-6 ulike maskiner? Dersom man da skal ta Apple for bevisst villedende markedsføring må det litt sterkere bevis til enn noen forumtråder med mennesker som har lignende problemer.

Lenke til kommentar
Om han vil ta Apple for villedende markedsføring vil han stå ganske svakt. Fungerer spilleren på USB 2.0 standard chipset?

 

Nei, åpenbart ikke. I såfall ville det fungert på samtlige chipset.

 

Et hovedkort, som du sikkert er kjent med, har ofte flere usbkontrollere, en defekt slik hadde vært enkel å spore.

 

Btw, villedende markedsføring er ikke poenget, poenget er at produktet ikke fungerer som markedsført, som da ettertrykkelig er hevingsgrunnlag ihht. forbrukerkjøpsloven.

 

Og unnskyld meg, men hva faen er et usb 2.0 standard chipset?

Om et produkt ikke fungerer på en av fire maskiner, hvorav 2 var vistabaserte fungerer det fortsatt ikke på den fjerde.

 

Det eneste verkstedsbesøket beviste var at produktet fungerer på 50% av vistabaserte maskiner.

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar
Og unnskyld meg, men hva faen er et usb 2.0 standard chipset?

Om et produkt ikke fungerer på en av fire maskiner, fungerer det fortsatt ikke på den fjerde.

http://www.usb.org/developers/docs/

 

Produktet fungerer på 3 av 4 maskiner. Sannsynligheten for at det skyldes den fjerde maskinen er høyere enn sannsynligheten for at det skyldes produktet. Dersom du prøver produktet på 6 maskiner til, så du har du prøvd på 10 maskiner, og det fortsatt kun feiler på din, står saken din sterkere eller svakere da?

 

Jeg prøver faktisk bare å vise deg at saken din kanskje ikke er så soleklar som du vil ha det til når du beveger deg over på områder som har med markedsføringsloven å gjøre, det er ikke noe personlig angrep på deg, så banneord kan du sikkert vente litt med.

 

Produktet markedsføres med at det fungerer på Windows Vista med USB 2.0. Du sier det ikke stemmer. Dersom Eplehuset eller serviceverkstedet tester på Windows Vista med USB 2.0 og det fungerer der, så har de like rett i at det faktisk fungerer som det skal som du har når du sier det ikke gjør det.

 

Hva har du gjort for å utelukke at det er annen programvare på din maskin som gjør at dette ikke fungerer? Har du forsøkt på en ren installasjon f.eks.? Ofte vil ting som overivrige antivirusprogram ødelegge synkronisering av filer. Prøvd å deaktivere antivirus før du synkoniserer?

 

Beklager at jeg ikke forholder meg til en fullstendig sort/hvit verden, men det har ofte en tendens til å bli litt vel overforenklet når forbrukeres rettigheter skal diskuteres.

Lenke til kommentar
Og unnskyld meg, men hva faen er et usb 2.0 standard chipset?

Om et produkt ikke fungerer på en av fire maskiner, fungerer det fortsatt ikke på den fjerde.

http://www.usb.org/developers/docs/

 

Produktet fungerer på 3 av 4 maskiner. Sannsynligheten for at det skyldes den fjerde maskinen er høyere enn sannsynligheten for at det skyldes produktet. Dersom du prøver produktet på 6 maskiner til, så du har du prøvd på 10 maskiner, og det fortsatt kun feiler på din, står saken din sterkere eller svakere da?

 

Jeg prøver faktisk bare å vise deg at saken din kanskje ikke er så soleklar som du vil ha det til når du beveger deg over på områder som har med markedsføringsloven å gjøre, det er ikke noe personlig angrep på deg, så banneord kan du sikkert vente litt med.

 

Produktet markedsføres med at det fungerer på Windows Vista med USB 2.0. Du sier det ikke stemmer. Dersom Eplehuset eller serviceverkstedet tester på Windows Vista med USB 2.0 og det fungerer der, så har de like rett i at det faktisk fungerer som det skal som du har når du sier det ikke gjør det.

 

Hva har du gjort for å utelukke at det er annen programvare på din maskin som gjør at dette ikke fungerer? Har du forsøkt på en ren installasjon f.eks.? Ofte vil ting som overivrige antivirusprogram ødelegge synkronisering av filer. Prøvd å deaktivere antivirus før du synkoniserer?

 

Beklager at jeg ikke forholder meg til en fullstendig sort/hvit verden, men det har ofte en tendens til å bli litt vel overforenklet når forbrukeres rettigheter skal diskuteres.

 

Denne debatten har ikke plass til nyanser av slaget du refererer til, og du insinuerer liketil at jeg er tilbakestående når du gjør plass til argumenter av denne typen. Jeg begynner øverst

 

"http://www.usb.org/developers/docs/"

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Chipset

 

"Hva har du gjort for å utelukke at det er annen programvare på din maskin som gjør at dette ikke fungerer? Har du forsøkt på en ren installasjon f.eks.? Ofte vil ting som overivrige antivirusprogram ødelegge synkronisering av filer. Prøvd å deaktivere antivirus før du synkoniserer?"

 

Jeg forventer ikke at folk skal lese postehistorikken min før de skriver tilbakemeldinger på mine innlegg, men akkurat nå har du nøyaktig samme holdning som eplehuset, kunden er inkompetent fram til det motsatte er bevist.

 

Men for å berolige deg, ja. Har benyttet ulike usbkontrollere, kjørt gjenoppretting, ren installasjon av itunes, og endog brukt fire forskjellige konverteringsprogram, alle fører til nøyaktig identisk feil ved avspilling.

 

"Produktet markedsføres med at det fungerer på Windows Vista med USB 2.0. Du sier det ikke stemmer. Dersom Eplehuset eller serviceverkstedet tester på Windows Vista med USB 2.0 og det fungerer der, så har de like rett i at det faktisk fungerer som det skal som du har når du sier det ikke gjør det."

 

Jepp, akkurat. Vi har LIKE rett i det. Dine innlegg framstår som om du mener de har mer rett i det enn jeg har.

 

"Jeg prøver faktisk bare å vise deg at saken din kanskje ikke er så soleklar som du vil ha det til når du beveger deg over på områder som har med markedsføringsloven å gjøre, det er ikke noe personlig angrep på deg, så banneord kan du sikkert vente litt med."

 

Og jeg prøver etter beste evne å motbevise det, og jeg tviler like mye på din kjennskap til hardware og kompatibilitet som du tviler på min kjennskap til markedsføringsloven.

 

Markedsføringsloven har lite med dette å gjøre etter hva jeg er kjent med, da jeg ikke anklager Apple for å drive feilaktig markedsføring.

Det jeg sier er at produktet til Apple ikke fungerer som markedsført på min datamaskin.

 

TEE har et par poenger her. Reinstaller windows, legg inn nyeste chipset-driver samt andre drivere, kjør Windows Update, legg inn siste iTunes. Dersom dette ikke fungerer kan du virkelig si at du har gjort det du kunne.

 

Gjort, gjort, og har en halvannen måned gammel vistainstallasjon i bruk. Touchen ligger fortsatt hos eplehuset etter telefonsamtalen fra butikksjefen.

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...