Gå til innhold

Eplehuset og service *oppdatert*


Anbefalte innlegg

Var uheldig nok til å gå til anskaffelse av en ipod touch siste dag før påske hos den lokale eplepusheren eplehuset.

 

Kort og greit, videoer lar seg ikke spille av, de kommer til et gitt punkt og resetter spilleren, og hver gang jeg synkroniserer dritten ødelegges lyden på en håndfull tilfeldig utvalgte filer, som spilleren ofte velger å slutte å spille av etter omtrent et minutt.

 

Eplehuset henviste til apple support, som selvfølgelig ville ha den inn på service.

Etter én dag, mistanke ødelagt flashminne.

 

Da trådene jeg har fulgt har vist til at det dreier seg om inkompatibilitet med enkelte usbkontrollere, tok jeg dette med en klype salt, autoriserte damas maskin, og synkroniserte derfra med de samme filene. Resultat, alt fungerer perfekt.

 

Da jeg hovedsaklig føler jeg har betalt for et produkt som fungerer på min egen maskin, og med tanke på at enheten er en hel dag gammel, lurer jeg på om jeg har rett til å heve kjøpet med hjemmel i kjøpsloven?

 

Noen som har innspill?

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror neppe du har mye du skal ha sagt. Han som solgte deg denne spilleren har ingen anelse om hva slags USB-kontroller du har. Du kan like gjerne si at det er USB-kontrolleren din som har problemet og ikke MP3-spilleren. Så lenge spilleren fungerer fint på de fleste maskiner, så tror jeg du kan komme til å slite.

 

Dette er ingen fasit, men kun min egen personlige mening.

Lenke til kommentar
Tror neppe du har mye du skal ha sagt. Han som solgte deg denne spilleren har ingen anelse om hva slags USB-kontroller du har. Du kan like gjerne si at det er USB-kontrolleren din som har problemet og ikke MP3-spilleren. Så lenge spilleren fungerer fint på de fleste maskiner, så tror jeg du kan komme til å slite.

 

Dette er ingen fasit, men kun min egen personlige mening.

 

Dette er ikke et isolert problem. Flere har samme problemer med akkurat denne ipodmodellen.

 

På baksiden står det "fungerer med windows vista", og når samtlige andre ipodmodeller gjør det og ikke denne, er det da fortsatt min egen feil?

 

Så lenge maskinen min oppfyller spesifikasjonene angitt av apple, og den likevel ikke fungerer, burde jeg om ikke annet ha anledning til å bytte til en ipodmodell uten firmwareproblemer.

 

Det går sikkert helt fint an å lage en mp3spiller som ikke fungerer på et bestemt chipset, men da vil jeg neppe tro man kan la være å nevne det i beskrivelsen og komme unna med det markedsføringsmessig.

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar
...burde jeg om ikke annet ha anledning til å bytte til en ipodmodell uten firmwareproblemer?

Er det tilgjengelig da? Touch mener jeg. Eller tenker du generelt?

 

Dersom spilleren din er splitter ny og uten merker burde selger la deg bytte den til en annen modell.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar
...burde jeg om ikke annet ha anledning til å bytte til en ipodmodell uten firmwareproblemer?

Er det tilgjengelig da? Touch mener jeg. Eller tenker du på generelt?

 

Dersom spilleren din er splitter ny og uten merker burde selger la deg bytte den til en annen modell.

 

Det var det applecare sa til meg i morres, de forsto at jeg hadde betenkeligheter med å levere inn en en dag gammel spiller til reperasjon.

 

Jeg eier/har eid flere ipod'er, som alle har synkronisert helt fint uten noe problem i det hele tatt på hverken lyd eller videodelen.

 

Så plutselig kjøper jeg en touch som ikke kan brukes til noe som helst, og da føler jeg strengt tatt at det heller er firmwaren til produktet som er skyldneren.

Lenke til kommentar

Etter å ha tenkt meg litt om, og om det stemmer at det er et "kjent" problem, så må jeg si meg enig med deg. Det er klart du da burde kunne få bytte til en ny spiller. Sikkert det du også får når du fremlegger saken for Eplehuset på nytt. Litt synd de er stengt frem til lørdag da..

Lenke til kommentar
Etter å ha tenkt meg litt om, og om det stemmer at det er et "kjent" problem, så må jeg si meg enig med deg. Det er klart du da burde kunne få bytte til en ny spiller. Sikkert det du også får når du fremlegger saken for Eplehuset på nytt. Litt synd de er stengt frem til lørdag da..

 

.

 

De har åpent på lørdag! Det hadde jeg nesten glemt. Trodde jeg ble sittende til tirsdag.

 

Btw, hva har det å si om det dreier seg om et kjent problem eller ikke? Så lenge datamskinen min oppfyller minimumskravene angitt av apple, og den ikke er under vann når synkroniseringen foregår, har jeg strengt tatt krav på et tilsvarende fungerende produkt?

 

Her er problemet, slik det oppleves av en annen bruker på ilounge, om noen er oppriktig interesserte: http://forums.ilounge.com/archive/index.php/t-209599.html

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Oppdatering, etter å ha fått spilleren tilbake fra service (som jeg fikk en beskjed om var en ren formalitet for å sjekke om det ikke var noe fysisk feil på spilleren) ble jeg i dag kontaktet av butikksjefen på eplehuset. Kjernen i samtalen var noe lignende dette.

 

E: Ja, nei det er ikke noe vi kan gjøre.

 

M: Ja, når det er snakk om et firmwareproblem er det vel skjelden det.

 

E: Ja, kompatibilitetsproblemer kan vi dessverre ikke gjøre noe med.

 

M: Jepp, nei helt sant. Skal jeg bare komme innom slik at jeg får byttet den

 

E: Når det ikke er noe fysisk feil på produktet, får vi ikke kjørt DOA hos apple, så beklager. (dette etter å ha påvist avspillingsfeil med produktet, samt henvist til forumtråder når jeg var i butikken som refererte til det nøyaktige problemet, både på ilounge og apple's eget forum)

 

M: Vel, når maskinen min oppfyller minimumskravene, og jeg behandler spilleren etter forskriftene ender vel ansvaret mitt som forbruker, så dette skal vel strengt tatt ikke falle på meg?

 

E: Nei, det er ikke noe vi kan gjøre, du kan eventuelt sende den inn på service en gang til, og ringe serviceverkstedet direkte, forklar problemet og hør om det er noe de kan gjøre for å hjelpe deg, nummeret dit er blablalblabla....

 

M: Dette blir for dumt, regner med forbrukerrådet er mer behjelpelige. Du får ha en god dag.

 

Fem minutter senere etter å ha forklart problemet for representanten for forbrukerrådet:

 

F: Nei, dette er hevingsgrunnlag på grunnlag av at produktet ikke fungerer som reklamert, i og med at maskinvaren din oppfyller de angitte produktkravene. Du får sende inn skjema via nettstedet, så vil den lokale representanten kontakte deg. Det kan dessverre ta noen dager før du kan regne med en resolusjon, siden alt foregår via papirpost.

 

M: Ikke noe problem, ha en fin dag!

 

 

 

Eplehuset kan slikke meg bak.

Lenke til kommentar

Så kan vel Eplehuset svare at siden det fungerer helt topp hos dem og også på en maskin du selv prøvde på, så får du heller ta det opp med produsenten av PCen. Som kommer til å spørre hvordan andre USB-enheter enn iPod fungerer. Fungerer andre ting som de skal kommer du ikke noen vei der heller.

Lenke til kommentar
Så kan vel Eplehuset svare at siden det fungerer helt topp hos dem og også på en maskin du selv prøvde på, så får du heller ta det opp med produsenten av PCen.

 

Ja, absolutt. At produktet deres ikke fungerer på PC-en min er definitivt mitt problem, når alle andre usbdrevne mp3spillere inkludert min andre ipod fungerer. Dette fokuset på at produktet deres har en ubrukelig firmware definitivt ikke rett tenkemåte, og at den andre PC-en jeg prøvde produktet på kjørte XP er heller ikke noe å henge seg opp i.

 

-_-

 

Ironien i dette er vel at jeg kjøpte fra en lokal butikk og derfor ikke har angrerett.

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar
Så kan vel Eplehuset svare at siden det fungerer helt topp hos dem og også på en maskin du selv prøvde på, så får du heller ta det opp med produsenten av PCen.

 

Ja, absolutt. At produktet deres ikke fungerer på PC-en min er definitivt mitt problem, når alle andre usbdrevne mp3spillere inkludert min andre ipod også fungerer. Dette fokuset på at produktet deres har en ubrukelig firmware definitivt ikke rett tenkemåte, og at den andre PC-en jeg prøvde produktet på kjørte XP er heller ikke noe å henge seg opp i.

 

-_-

 

Hva så?

 

Det er fortsatt DIN PC, som ikke klarer den. Altså noe feil i DIN PC og system gjør så den ikke går overens med Touchen.

Lenke til kommentar
Så kan vel Eplehuset svare at siden det fungerer helt topp hos dem og også på en maskin du selv prøvde på, så får du heller ta det opp med produsenten av PCen.

 

Ja, absolutt. At produktet deres ikke fungerer på PC-en min er definitivt mitt problem, når alle andre usbdrevne mp3spillere inkludert min andre ipod også fungerer. Dette fokuset på at produktet deres har en ubrukelig firmware definitivt ikke rett tenkemåte, og at den andre PC-en jeg prøvde produktet på kjørte XP er heller ikke noe å henge seg opp i.

 

-_-

 

Hva så?

 

Det er fortsatt DIN PC, som ikke klarer den. Altså noe feil i DIN PC og system gjør så den ikke går overens med Touchen.

 

Og det er APPLES produktspesifikasjoner som angir at produktet DERES skal fungere med VISTABASERTE pcer med bedre prosessor enn, tja, P4 400mhz.

 

Om du kjøpte et skjermkort som førte til hardwarekonflikt med de øvrige komponentene, da hadde du bare sagt "jaja, shit happens"?

Lenke til kommentar
Ironien i dette er vel at jeg kjøpte fra en lokal butikk og derfor ikke har angrerett.

Ja, noen ganger kan det tydeligvis lønne seg å kjøpe audioprodukter der de selger hvitevarer ...

 

Hvis du ikke får omgjort kjøpet, så kan du jo alltids - dersom det er en stasjonær PC vi snakker om - installere et separat USB-kontrollerkort i den. (På noen hovedkort er noen USB-porter kontrollert av chipsettet, mens andre USB-porter er styrt av en separat USB-kontroller. Sjekk om du kan ha flaks og at det virker med en annen USB-port.)

 

Om ikke annet så har vi jo lært litt mer om Eplehuset ....... Der bør man tydeligvis prøve ut varene før man eventuelt kjøper dem.

Lenke til kommentar
Så kan vel Eplehuset svare at siden det fungerer helt topp hos dem og også på en maskin du selv prøvde på, så får du heller ta det opp med produsenten av PCen.

 

Ja, absolutt. At produktet deres ikke fungerer på PC-en min er definitivt mitt problem, når alle andre usbdrevne mp3spillere inkludert min andre ipod også fungerer. Dette fokuset på at produktet deres har en ubrukelig firmware definitivt ikke rett tenkemåte, og at den andre PC-en jeg prøvde produktet på kjørte XP er heller ikke noe å henge seg opp i.

 

-_-

 

Hva så?

 

Det er fortsatt DIN PC, som ikke klarer den. Altså noe feil i DIN PC og system gjør så den ikke går overens med Touchen.

 

Og det er APPLES produktspesifikasjoner som angir at produktet DERES skal fungere med VISTABASERTE pcer med bedre prosessor enn, tja, P4 400mhz.

 

Om du kjøpte et skjermkort som førte til hardwarekonflikt med de øvrige komponentene, da hadde du bare sagt "jaja, shit happens"?

 

Nei, da hadde jeg tatt et søk på google for å finne løsningen/svaret og da heller fått den byttet med et skjermkort som faktisk er kompitabel med de andre komponenete.

 

F.eks.. Har du prøvd formatering av harddisken din ? Tipper den vil virke da, noen som igjen fører til at det er PC-en din det er noe feil med.

Lenke til kommentar
Ironien i dette er vel at jeg kjøpte fra en lokal butikk og derfor ikke har angrerett.

Ja, noen ganger kan det tydeligvis lønne seg å kjøpe audioprodukter der de selger hvitevarer ...

 

Hvis du ikke får omgjort kjøpet, så kan du jo alltids - dersom det er en stasjonær PC vi snakker om - installere et separat USB-kontrollerkort i den. (På noen hovedkort er noen USB-porter kontrollert av chipsettet, mens andre USB-porter er styrt av en separat USB-kontroller. Sjekk om du kan ha flaks og at det virker med en annen USB-port.)

 

Om ikke annet så har vi jo lært litt mer om Eplehuset ....... Der bør man tydeligvis prøve ut varene før man eventuelt kjøper dem.

 

Har tenkt på det, med litt knoting skal jeg vel kunne klare å frigjøre et PCIspor til, men vil i første omgang finne ut hvorvidt saken kan løses nå som jeg har engasjert forbrukerrådet.

 

Har aldri hørt en fyr argumentere på samme måte som eplehusetrepresentanten.

 

Om det er forbrukers ansvar at selger får godkjent retur på produktet tilbake til leverandøren, må det vel være selgers ansvar at forbrukere får penger til å kjøpe produktet :whistle:

 

 

 

 

Nei, da hadde jeg tatt et søk på google for å finne løsningen/svaret og da heller fått den byttet med et skjermkort som faktisk er kompitabel med de andre komponenete.

 

Gratulerer, du har strøket hardware.no's kurs i elementær leseforståelse. Du henvises herved til OT baren i en måned før ny prøve kan avlegges :)

 

Les tråden.

Selger er ikke villig til å bytte i et fungerende produkt.

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar

Gaad, du er dum.

Utifra ditt eksempel:

Det er ikke sikkert alle skjermkort er 100% kompitable med alle hovedkort. (Tipper de er det, men eksempel får være eksempel)

Hvis du da hadde funnet ut på nettet at det skjermkortet og det hovedkortet ikke er noen gode venner, vil ikke nødvendigvis si at skjermkortet er defekt og kan da byttes inn/få penger til bake.

Lenke til kommentar
Gaad, du er dum.

Utifra ditt eksempel:

Det er ikke sikkert alle skjermkort er 100% kompitable med alle hovedkort. (Tipper de er det, men eksempel får være eksempel)

Hvis du da hadde funnet ut på nettet at det skjermkortet og det hovedkortet ikke er noen gode venner, vil ikke nødvendigvis si at skjermkortet er defekt og kan da byttes inn/få penger til bake.

 

Eksemplet ditt er på jordet, og logikken likeså. Les tråden, og se hvor mange ganger jeg kaller ipoden defekt. Det jeg derimot hevder, er at produktet ikke fungererer ihht. markedsføringen.

 

Men jeg innser jo nå at jeg enten prater med en tolvåring eller verdens mest altruistiske person, så jeg lar det ligge

Lenke til kommentar

Apple er jo verdensberømt for elendig kundeservice, så at den norske forhandleren er like ille er vel neppe noen overraskelse. Siden de tydeligvis er klar over problemet, hadde jeg klaget dem inn til forbrukerombudet for brudd på markedsføringsloven. Bare som en ekstra takk for elendig kundeservice.

Lenke til kommentar
Apple er jo verdensberømt for elendig kundeservice, så at den norske forhandleren er like ille er vel neppe noen overraskelse. Siden de tydeligvis er klar over problemet, hadde jeg klaget dem inn til forbrukerombudet for brudd på markedsføringsloven. Bare som en ekstra takk for elendig kundeservice.

 

Godt forslag. Selskaper som ikke vil forholde seg til norsk lov når de opererer i Norge er en uting, og jeg har ikke opplevd maken til holdning fra en bedrift.

 

At touchen ikke fungerer på min pc er mest sannsynlig en tilfeldighet, men en uheldig sådan.

 

Dette problemet har også oppstått hos andre brukere, og at apple sier "tough luck" når du ønsker å bytte i en annen fungerende modell, gjør at jeg håper at Apple kun vil eksistere i Norge gjennom tredjepartsforhandlere i framtiden.

Lenke til kommentar
Ja, absolutt. At produktet deres ikke fungerer på PC-en min er definitivt mitt problem, når alle andre usbdrevne mp3spillere inkludert min andre ipod fungerer. Dette fokuset på at produktet deres har en ubrukelig firmware definitivt ikke rett tenkemåte, og at den andre PC-en jeg prøvde produktet på kjørte XP er heller ikke noe å henge seg opp i.

Og om den testes og fungerer på en annen Vista-PC, er det fortsatt Apples problem?

 

Jeg forbereder deg bare på Apples og Eplehusets sannsynlige svar på en klage fra Forbrukerrådet. Inkompatibilitet er ikke nødvendigvis noe du kan hevde er en mangel, da det faktisk ikke er fysisk mulig for en produsent å holde full oversikt over hva alle andre produsenter av hardware gjør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...