Gå til innhold

Hvordan fungerer reklamasjon?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er 5 års reklamasjon på ting som bør vare vesentlig lengre enn 2 år. Reklamasjon er norsk lov, men butikker er ofte vriene med å gi deg reklamasjon da de må ta støyten og ikke produsenten som produsenten gjør ved garanti. Når du reklamerer skal du bare stå på ditt og si hva f.eks Forbrukerrådet sier, gjerne si at du tar kontakt med de eller henvis til deres artikler. Hvis du har mulighet til det bruker du garantien, hvis du ikke har det pressiserer du dine rettigheter med reklamasjon og sier at du vil bruker reklamasjonsretten og ikke garantien.

Lenke til kommentar
Det er 5 års reklamasjon på ting som bør vare vesentlig lengre enn 2 år. Reklamasjon er norsk lov, men butikker er ofte vriene med å gi deg reklamasjon da de må ta støyten og ikke produsenten som produsenten gjør ved garanti. Når du reklamerer skal du bare stå på ditt og si hva f.eks Forbrukerrådet sier, gjerne si at du tar kontakt med de eller henvis til deres artikler. Hvis du har mulighet til det bruker du garantien, hvis du ikke har det pressiserer du dine rettigheter med reklamasjon og sier at du vil bruker reklamasjonsretten og ikke garantien.

 

Kult :p

 

Tusen takk:D

Lenke til kommentar

Det er riktig som kaken sier at reklamasjon er noe loven gir deg, i motsetning til garanti, som er noe selger eller produsent gir deg. Men hva er "reklamasjon"?

 

Reklamasjon er egentlig en melding som gis til selgeren om at varen har mangel som påberopes. Lovene oppstiller ulike reklamasjonsfrister. Disse fungerer som tidsbegrensninger på adgangen til å gjøre en mangel gjeldende. Så reklamasjonsfristen er bestemmende for om man kan komme noen vei når pc-en/vaskemaskinen etc. blir defekt.

 

Men uansett hvor lang reklamasjonsfristen er, må det foreligge en mangel hvis en skal komme noen vei. Hva som skal regnes som en mangel ved en vare, beror på helt andre lovregler enn reklamasjonsreglene. Da Høyesterett fant at mob.tlf. har 5 års reklamasjonsfrist, var det en del som trodde at de da kunne klage på gamle telefoner med slitte taster o.l. - men slik er det ikke. Her må en først spørre om problemet med tastene er en mangel i lovens forstand.

 

Dette kan enkelt illustreres med kjøp av et brød: Et brød har to års reklamasjonsfrist; men et brød er ikke ment å skulle vare mer enn en uke eller der omkring. Hvis man legger brødet i brødboksen og finner etter 23 md. at brødet er muggent og tørt, kommer man selvsagt ingen vei selv om fristen ennå ikke har utløpt (altså fordi det ikke foreligger en mangel).

 

Skal man reklamere, holder det dessuten ikke 1) at det foreligger mangel og 2) at reklamasjonsfristen ikke er utløpt. Loven krever nemlig at reklamasjonen skjer innen rimelig tid fra man oppdager (eller burde oppdage) mangelen. Man kan altså ikke vente mange måneder med å klage under henvisning til at x-årsfristen ikke er utløpt.

Lenke til kommentar

Sånn for å si det litt enklere, så er det slik at om noe går i stykker med hardwaren i pcen din, innen 5 år, og det ikke er din feil eller som følge av naturlig slitasje, så får du det gratis reparert så lenge du sier ifra så raskt som mulig til selger.

 

(Og alle dere som har lyst til å ta en debatt ang "naturlig slitasje", ta det i en annen tråd :-))

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...