SiR0 Skrevet 26. februar 2003 Del Skrevet 26. februar 2003 Hei folkens! Vi på Amobil holder i disse dager på å se over testrutinene våre - hva vi skal teste og hvordan skal vi teste det. I den forbindelse hadde det vært interessant å høre fra dere lesere hva dere ser etter når dere kjøper en mobiltelefon, og hva dere kunne tenke dere å få vite noe om når dere leser tester av en mobiltelefon. På denne måten håper vi å kunne fokusere på de viktigste egenskapene til mobiltelefonene vi tester, istedenfor å skrive side opp og side ned om ting dere egentlig ikke kunne brydd dere mindre om! :wink: Lenke til kommentar
SiR0 Skrevet 26. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2003 Kan jo begynne med min egen liste: - Telefonen *må* ha en egen rute som viser tegnene på de forskjellige tastene når man skriver meldinger, slik for eksempel Siemens og Sony Ericsson har på sine telefoner. - Lang batterilevetid er et must, jeg går aldri for under 3 timer taletid. - Tastene må være behagelige å bruke, harde taster funker ikke. - Jeg kjøper ikke Nokia 8) Ellers er jeg veldig opptatt av design, og må helst se telefonen i levende live før jeg bruker mine hardt ervervede kroner på den, eventuelt se en omfattende bildeserie av telefonen. Lenke til kommentar
radivx Skrevet 26. februar 2003 Del Skrevet 26. februar 2003 Fargeskjerm + Polytoner er positivt. Lett kommunikasjon med PC, ikke noe hacke dilldall som 3510i og andre 3xx0... Pris! OG Pris VS Funksjoner.-... (eks: en simens til 1500 som ikke har stoppeklokke og fargeskjerm og polytoner blir jos da slått av en sonyericson til 1600 som faktisk har disse funksjonene) Lenke til kommentar
tadcomp Skrevet 26. februar 2003 Del Skrevet 26. februar 2003 Skjermen må være bra, med farger Den må ha en del funksjoner, selv om de er unyttige så er det funksjoner... (Les: polyfoniske ringetoner) Den må være liten og lett (Max105 gram) Helst ikke Nokia Batteriet må være bra. (Helst mer enn 250 timer standbytid) Og selvfølgelig: Pris<-->Ytelse PS: Briefefaktoren bør også være stor... (Les: klapptelefoner m/ polyfoniske...) Lenke til kommentar
H-kon Skrevet 26. februar 2003 Del Skrevet 26. februar 2003 Hastighet. Seriøst. De nyere telefonene er så vannvittig trege å virkelig bruke. Uansett hva man gjør så er det et ikon eller noe som ber deg om å vente mens telefonen utfører det den skal. Nokia er spesiellt fæle her. Siemens noe bedre. Nyere Motorola har jeg ikke prøvd, ei heller Samsung eller Panasonic. Til Produsentene: en ARM prosessor koster ikke mange ørene! Noe mer enn 25Mhz er faktisk ønskelig! Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 26. februar 2003 Del Skrevet 26. februar 2003 Ser etter pris, hvor rask den er, om den har siemens merke, om jeg trenger alle funksjonene og at skjermen er tydelig Lenke til kommentar
YBD Skrevet 26. februar 2003 Del Skrevet 26. februar 2003 Jeg leser tester for å få vite ting man IKKE kan lese på produsentens hjemmeside og i produktspesifikasjoner. Hvordan menyen er, snarveier, brukervennlighet og lignende. Lenke til kommentar
psultan- Skrevet 26. februar 2003 Del Skrevet 26. februar 2003 Mange funksjoner i forhold til pris Bra design Testresultater Merke spiller ingen rolle for meg Lenke til kommentar
Kamera Skrevet 26. februar 2003 Del Skrevet 26. februar 2003 Ser på en ting - Kvalitet Dvs at det står Siemens på.. Lenke til kommentar
Budull Skrevet 26. februar 2003 Del Skrevet 26. februar 2003 et objektivt syn på saken er hva jeg er ute etter. Man får jo ærlig talt ingenting ut av å lese om mobiler på produsentenes hjemmesider. Men kunne godt tenkt meg å få vite litt mer om hvor nyttig ting er eks: isteden for "god kalender" bruk noen bilder og illustrer hvordan kalenderen virker. Slik at vi får et bedre bilde av hvordan mobilen er og oppfører seg. HVOR KJAPP TELEFONEN ER - SYKT IRRITERENDE.... Men Øystein, gjør du ALT arbeidet på amobil.no eller er det bare meg? Lenke til kommentar
radivx Skrevet 26. februar 2003 Del Skrevet 26. februar 2003 Ser på en ting - Kvalitet Dvs at det står Siemens på.. Slik var, er, og blir det nok ikke... pass dere blir simens for store kjøper nokia dem opp Men skal det være riktig: Ser på 2 ting: 1) Kvalitet 2) Det står Simens på Mange simenstelefoner er DRITT tvers igjennom... de nye er artige men de gamle søg, (den gang da nokia kunne programmere) Lenke til kommentar
Kamera Skrevet 26. februar 2003 Del Skrevet 26. februar 2003 Når man _skal_ kjøpe en mobil ja, man driver da vel ikke og kjøper 3 år gamle mobiler, gjør man? Forresten, Budull, er da ikke så mye å gjøre på AMOBIL *copy* and *paste* evntuelt oversette til norsk og endre noen få ordstavinger.. Lenke til kommentar
SiR0 Skrevet 26. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2003 Men Øystein, gjør du ALT arbeidet på amobil.no eller er det bare meg? Vel, har jo fått litt hjelp til noen tester og nyheter her og der, men i realiteten har jeg nok mesteparten av arbeidsmengden her på Amobil ja... Forresten, Budull, er da ikke så mye å gjøre på AMOBIL *copy* and *paste* evntuelt oversette til norsk og endre noen få ordstavinger.. At vi enda ikke har kommet så langt i egenproduserte nyheter, og at andre sider på nett ofte blir brukt som kilde til artikler er helt korrekt. Per i dag er det utrolig mye arbeid å spytte ut 2-4 nyheter per dag på egenhånd, såvel som en test og større artikkel flere ganger i måneden. Etterhvert som vi begynner å få flere annonsører og medarbeidere, vil vi selvsagt prøve å oppnå en adskillig mer profesjonell redaksjonell profil med mer egenprodusert innhold. At vi klipper og limer, er derimot noe jeg overhodet ikke kjenner meg igjen i! Vi legger ned mye arbeid i hver nyhetsartikkel, og prøver å bruke et størst mulig antall forskjellige kilder og mest mulig av egen erfaring og kunnskap når vi skriver. Håper inderlig at all den tiden jeg legger ned i arbeidet med nyheter munner ut i et resultat som er bedre lesning enn en oversettelse av andres artikler... :-? Ellers vil vi takke for de tilbakemeldingene som har kommet inn til nå, og skal prøve å ta til etterretning det som blir etterspurt når vi tester telefoner i fremtiden. Alt er selvsagt ikke praktisk gjennomførbart, men håper at vi etterhvert skal dekke det aller aller meste. Flere ønsker? :smile: Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 26. februar 2003 Del Skrevet 26. februar 2003 vikti at telefonen er liten (c55 size?) at den har mp3 og mmc(evt: compact flash e.l) Lenke til kommentar
Tosh Skrevet 26. februar 2003 Del Skrevet 26. februar 2003 gadget-faktor.. Masse fancy features som du sjelden har bruk for, men som er kult å ha i lomma.. :] Lenke til kommentar
levlex Skrevet 26. februar 2003 Del Skrevet 26. februar 2003 Ting som er blitt aktuelle i det siste: -Fargeskjerm (neste telefon jeg kjøper har fargeskjerm) -Polyfoniske ringetoner -MMS -Wap 2.0 -GPRS -Enten Ericsson, Samsung eller Siemens Nokia er blitt for dyrt! Lenke til kommentar
JonV Skrevet 26. februar 2003 Del Skrevet 26. februar 2003 Hehe bare den fungerer å ringe med. God lyd og mic egenskaper. og standby Holder lenge. Lenke til kommentar
KjOtT Skrevet 1. mars 2003 Del Skrevet 1. mars 2003 Det jeg ser etter på tester og omtaler er faktisk hva som er dårlig med den. Altså hva som kunne vært bedre og f.eks. hvordan skjerm og tastatur er. Man får liksom ikke noe utbytte av å se på et bilde av en telefon. Derfor er det også bra at dere skriver litt om utseende og hvordan den ligger i hånda f.eks. Lenke til kommentar
DeeMon Skrevet 1. mars 2003 Del Skrevet 1. mars 2003 Jeg vil også gjerne vite noe annet en det som står på f. eks. hjemmesidene... Også hvordan skjermen er, både å se på, og hvor mange farger osv. Ellers hvordan den er og skrive med OG veldig viktig er designet og "layout" på telefonens menyer og sånt... Lenke til kommentar
Blib Skrevet 1. mars 2003 Del Skrevet 1. mars 2003 Jeg ser egentlig bare etter en ting, og det er om den er Nokia 6800. Den har ALT jeg ønsker til en mobil, bortsett fra Blåtann.. Så, listen over det jeg ser etter, som faktisk ble opprettet før jeg så 6800: 1: Tastatur 2: Støtte for Java, slikt at jeg kan laste neden MSN Messenger-ting og sende meldinger via den. 3: GPRS, så Messenger ikke vil koste mye 4: Brukervennlighet. Gode menyer, bra måte å bevege seg i menyene på (Som f. eks scrollehjul) 6: Stor skjerm. Ikke bare 1 linje når jeg skriver melding f. eks 7: Epostklient 8: Fargeskjerm Og resten, i en ikke sortert rekkefølge: Radio, MMS, handsfree høytaler, polyfoniske ringetoner, klokke, stoppeklokke, skjermsparer, utseende og blåtann Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå