Gå til innhold

Automatisk flytting av filer med batch

Anbefalte innlegg

Hei.

Skal lage en regelmessig hendelse, der jeg tar backup av noen filer en gang i uka fra en klient til en server. Jeg har fått det til sånn halvveis, men jeg sitter igjen med ett lite spørsmål. Hvordan får jeg definert en mappe i batch programmet, hvis den endrer navn hver dag? Mappa det er snakk om blir opprettet av en backuprutine, og får navn utifra hvilken dato det er. Mitt problem da er hvordan jeg spesifiserer dette i .bat fila mi?

Her er oppsettet mitt slik jeg tester det, vet ikke om det gir noen særlig mening da men:

copy C:\Temp\Test1\ c:\temp\test2\bck /b

copy C:\Temp\Test1\MAppe1\ c:\temp\test2\bck\MAppe1 /b

copy C:\Temp\Test1\MAppe2\Mappe3 c:\temp\test2\bck\MAppe2\Mappe3 /b

pause

La oss si da at mappa det gjelder for meg er Mappe3 på siste linje, hvordan skal jeg da kode den slik at jeg får henta filene i den selv om mappenavnet endres for hver gang? Er det i det hele tatt mulig.

Ja jeg er ny i batch programmering, hvis noen lurte :).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvordan er navnet på mappen du skal kopiere da?

du kan få bat til å f.eks ta dagens dato som mappenavn, men for å gjøre det en god del enklere for både meg og deg er det fint om du tar med selve mappenavnet her, og ikke mappe1 osv...

Lenke til kommentar
hvordan er navnet på mappen du skal kopiere da?

du kan få bat til å f.eks ta dagens dato som mappenavn, men for å gjøre det en god del enklere for både meg og deg er det fint om du tar med selve mappenavnet her, og ikke mappe1 osv...

Den heter 250308 osv. For hver dag som går.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du kan jo bruke dette:

copy C:\Temp\Test1\ c:\temp\%date:~0,-8%%date:~3,-5%%date:~6,4%\bck /b

For senere script, så har du dette:

%date:~6,4% = år

%date:~3,-5% = mnd

%date:~0,-8% = dag

de fjerner alle unødvendige punktum og slikt, og gir BARE ut tallet for dag/måned/år som du er inne i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...