Gå til innhold

Strømuttak med 16 A - går det an å koble PC-en til det?


Anbefalte innlegg

Jeg fikk installert et vegguttak med 16 A til PC-en for en tid tilbake. Har ikke tatt det i bruk enda, ettersom jeg trenger en skjøteledning på 4 m for å få koblet det opp. Har vært på jakt etter skjøteledninger som tåler 16 A i dag, men uten hell. Dermed begynte jeg å bli usikker på om det i det hele tatt går å koble PC-en til en kontakt med 16 A - det var en elektriker som gjorde jobben, og regner med at han visste hva han gjorde - men må bare forsikre meg om at jeg ikke gjør noe galt.

 

Har sett litt på skjøteledninger på Komplett, men fant ikke noe som så helt perfekt ut.

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=32432...led#ProductTabs

 

Så litt på denne, men den er ikke lang nok. Tåler den i det hele tatt 16 A?

 

Noen som vet hvor jeg kan kjøpe en 4-5 meter lang skjøteledning med 4+ kontakter? Som i tillegg tåler 16 A?

 

Håper noen har peiling på dette.

På forhånd takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg fikk installert et vegguttak med 16 A til PC-en for en tid tilbake. Har ikke tatt det i bruk enda, ettersom jeg trenger en skjøteledning på 4 m for å få koblet det opp. Har vært på jakt etter skjøteledninger som tåler 16 A i dag, men uten hell. Dermed begynte jeg å bli usikker på om det i det hele tatt går å koble PC-en til en kontakt med 16 A - det var en elektriker som gjorde jobben, og regner med at han visste hva han gjorde - men må bare forsikre meg om at jeg ikke gjør noe galt.

 

Har sett litt på skjøteledninger på Komplett, men fant ikke noe som så helt perfekt ut.

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=32432...led#ProductTabs

 

Så litt på denne, men den er ikke lang nok. Tåler den i det hele tatt 16 A?

 

Noen som vet hvor jeg kan kjøpe en 4-5 meter lang skjøteledning med 4+ kontakter? Som i tillegg tåler 16 A?

 

Håper noen har peiling på dette.

På forhånd takk for hjelpen!

 

Jeg kan ikke så mye om slikt, men 16a har som jeg har forstått blitt standard, ingenting du skal bekymre deg for. Den skjøtelendingen du linket til er fin som alle andre, bare pass på at du får deg en med jording. Forskjellen er at den nye kursen din kan belastes litt mer før den gir seg.

 

Litt offtopic kanskje, men er du redd du mulig overbelaster en kurs kan du feks. rettogslett gå i sikringskapet og kjenne på sikringen om den er varm.

 

Om ingenting nytt har skjedd i det siste skal det ikke være noe grunn til å "oppgradere" skjøteledningen dine. :o

Lenke til kommentar

Stikk på nærmeste KIWI butikk og kjøp en skjøteledning du :-)

 

Fint du spør, men med mindre du har samlet effektforbruk på PCen med tilbehør på over la oss si 1500 watt har du ikke noe å bekymre deg for.

 

Det som derimot kan bli et problem er hvis du setter 50 meter med 2x0.75mm+J på trommel og trekker 3600watt i enden av denne. Da har du lagt deg langt utenfor forskriftene :-)

Lenke til kommentar
Stikk på nærmeste KIWI butikk og kjøp en skjøteledning du :-)

 

Fint du spør, men med mindre du har samlet effektforbruk på PCen med tilbehør på over la oss si 1500 watt har du ikke noe å bekymre deg for.

 

Det som derimot kan bli et problem er hvis du setter 50 meter med 2x0.75mm+J på trommel og trekker 3600watt i enden av denne. Da har du lagt deg langt utenfor forskriftene :-)

Litt offtopic igjen: Vil bare leggetil at om man belaster en kabel trommel "godt", husk på og trekke ut ledningen helt for god kjølning av kabelen:)

Lenke til kommentar

En 16 Amper kurs tåler omtrent 3600 watt (225v x 16A = 3600 watt). Din pc bruker neppe mer en 600 watt. Så du kan trygt kjøpe de aller fleste skjøteledningene med flere uttak. Den Belkin SurgeMaster GOLD 7 uttak med RJ-11, Coax og EMI/RFI filter vet jeg ikke hvor mye den tåler, men jeg regner med den tåler noen tusen watt. Skal ikke se bort i fra at den tåler 3600 Watt / 16 Amper.

Endret av ArildNor12
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...