Gå til innhold

Ny prosessor: Phenom 9600 eller Q9300?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg skal bytte ut min tokjerners prosessor, med en firekjerners prosessor, og har et par spørsmål?

 

Hvilke firekjerners AMD prosessor er de beste per dags dato? Ønsker gjerne flere prisalternativer.

Som dere ser nedenfor så har jeg et ASUS M2A-VM (chipset AMD 690G) hovedkort. Bør jeg bytte ut dette å heller gå for en intel firekjerners prosessor, i tilfelle hvilke hovedkort og hvilke prosessor?

 

Valget står foreløpig mellom AMD Phenom 9600 Black edition og Intel Q9300. Er Intel sin Q9300 så mye bedre enn Phenom 9600 at jeg bør kjøpe nytt hovedkort og kjøpe Q9300?

 

Mitt oppsett nå:

 

CPU: Athlon X2 BE-2350

 

Skjermkort(GPU): Gigabyte GV-RX26T256H (Radeon HD 2600 XT 256MB GDDR3)

 

Hovedkort: Asus M2A-VM (Chipset AMD 690G)

 

PC-en benyttes både som HTPC med mye avspilling av 1080p-materiale og vanlig kontorjobbing, lite dataspill, men jeg jobber ofte med mange programmer samtidig. Vil gjerne at det nye oppsettet skal vare minimum 5 år.

 

Alle råd mottas med takk!

Endret av HTPC brukeren
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ut i fra hva jeg kan se så bruker hovedkortet socket AM2. Så du må kjøpe nytt hovedkort uansett, siden Phenom bruker socket AM2+. Så siden du uansett må bytte ut hovedkort, så vil jeg anbefale deg å kjøpe Q9300, fordi pr i dag så er Intel langt foran AMD når det gjelder ytelse.

Lenke til kommentar
Ut i fra hva jeg kan se så bruker hovedkortet socket AM2. Så du må kjøpe nytt hovedkort uansett, siden Phenom bruker socket AM2+. Så siden du uansett må bytte ut hovedkort, så vil jeg anbefale deg å kjøpe Q9300, fordi pr i dag så er Intel langt foran AMD når det gjelder ytelse.

 

Er ikke am2 bakoverkompitabelt med am2+ da? Sann har eg vertfall forstått det.

Lenke til kommentar

Hvis du skal kjøre PC-en på standard hastigheter kan du godt gå for AMD, hvis du har tenkt å overklokke er nok C2D å foretrekke. Du skal vel og merke ha et ganske bra hk for å overklokke en Q9300 da de har lav multiplier.

 

De integrerte grafikkortløsningene til AMD er per i dag en god del bedre enn Intels

 

Asus M2A-VM støtter Phenom prosessorer, trenger bare en biosoppdatering, det er dog å anbefale å kjøpe et nytt hk hvis du f. eks skal bruke den som htpc. Dette fordi AM2 hk ikke støtter blant annet split power planes funkjsonen på Phenom. Dvs at den bruker mer strøm enn med et AM2+ hk. Ville anbefalt et av de nye 780g hk'ene da disse visstnok skal være meget bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...