Gå til innhold

Flygeleder utdanningen "Informasjonstråd"

OddZen

Anbefalte innlegg

Hei, har i flere år tenkt på utdanning som flygeleder.

Hadde planlagt et år i USA dette året men det ble ikke noe av siden rådgiveren greide å klusse det til slik at jeg ble 1 mnd for gammel til å få det programmet jeg skulle på dekt.

I USA hadde jeg tenkt å ha et fint år og samtidig lære meg godt Engelsk, siden flygeledere bør ha meget gode engelskkunnskaper.'

Siden jeg ikke kom meg inn hoppet jeg bare på som lærling i IKT. Det var veldig kjedelig og det var overhode ikke noen utfordringer i arbeidet og det ble mye død tid!

Men etter å ha sluttet som lærling etter nyttår har jeg lagt nye planer og skal nå ta påbygg til generell studiekompetanse.

Etter det blir det folkehøyskole og deretter militæret.

Etter dette er jeg litt usikker på hva jeg vil gjøre men har som sagt tenkt mye på flygeleder utdanningen og enda ikke slått den fra meg.

Det står ganske mye om og rundt utdanningen HER men jeg vil gjerne høre om det er noen som har noen erfaringer fra utdanningen eller vet mye om den.

Hvordan er testene man må på? Er 4 forskjellige faser i for å bli tatt opp

Hvor høye bør engelsk kunnskapene være?

Noe de ser veldig mye på på opptakene er om du har

* Tredimensjonal forestillingsevne (romoppfatning)

* Hurtig oppfattelsesevne

* God konsentrasjonsevne

* Simultankapasitet (evne til å håndtere flere oppgaver/informasjoner samtidig)

* Beslutningsevne

* Koordineringsevne

* Høy stresstoleranse

* Gode samarbeidsegenskaper

Jeg vil si at jeg er står veldig sterkt når det kommer til disse tingene, men er litt usikker på hvordan de tester * Tredimensjonal forestillingsevne (romoppfatning)? noen som har noen ide?

Endret av LeanFear
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, du bør snakke godt engelsk for å være flygeleder.

Er forøvrig vanskelig å komme inn. Mange søker og kun et fåtall blir sendt til Sverige for utdanning.

Selv søkte jeg på AFIS utdannelsa.. Kom meg ikke spesielt langt.

Kan du fortelle meg litt om det du opplevde da du prøvde, hva du la i det og hvor langt du kom.

Lenke til kommentar

Fremtiden er teknologi, og dermed vil jobben som flygeleder i fremtiden bli mer og mer utført av datamaskiner. Det kan fort føre til at arbeidsoppgavene vil bli i å "overvåke" og drikke kaffè. Kan fort bli kjedelig ser jeg for meg?! I tillegg så sitter de fleste av flygelederne inne i fjellet i Røyken å kontrollerer flytrafikken i østlandsområdet. Kun et fåtall som sitter i flytårnet på Gardermoen, Torp og Rygge. Du blir også veldig stedsbundet. Er det kun ledig stilling i bardufoss, så må du bo der oppe, fordi det er eneste stedet de trenger folk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...