Slutsky Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Hei! For meg har valget av utdanning lenge stått mellom å bli siviløkonom eller sivilingeniør. Dersom nedgangstidene fortsetter, i hvilket yrke trur dere det vil være lettest å få seg en grei jobb om 6 år? Har dere noen tanker rundt spørsmålet i topic? Lenke til kommentar
smeboe Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Bør nedgangstidene påvirke mitt valg av utdanning? Generelt? NEI! Ta det du er mest interessert i, nedgangstider har også en ende, og det kommer alltid til å være bruk for flinke folk. Når det gjelder de to studiene opp mot hverandre, tror jeg risikoen for å stå uten jobb er størst etter siv.øk-studier. Lenke til kommentar
Pjotrik Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Nå vil jeg kanskje ikke omtale tidenes konjunkturtopp som nedgangstider, men generelt står det for deg mellom to yrker som er cirka like utsatt for konjunkturer. Er det liten etterspørsel etter siviløkonomer er det stort sett liten etterspørsel etter sivilingeniører også. Du skal leve med utdannelsen din resten av livet, og bør derfor velge etter interesse og ikke etter et kortsiktig perspektiv om hva du kan få jobb som om fem år. Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Svaret er enkelt: Nei. Ingen har kontroll på hvordan markedet er om 5 år. Jeg begynte f.eks. min IT-utdannelse akkurat da IT-boblen sprakk og er ferdig i år. Ikke feil tidspunkt å komme ut med master for å si det slik. Velg altså noe du interesserer deg for, og kan bli god i. Er uansett det viktigste, flinke folk er det alltid bruk for, uavhengig av konjukturer. Lenke til kommentar
Slutsky Skrevet 19. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2008 (endret) Takker for svar! Jeg er interessert i begge deler. Det som er problemet.. Jeg vurderer også stat.aut. revisor (master i regnskap og revisjon ved NHH). Hvordan er det med dette yrket? Like utsatt for konjunkturer? Endret 19. mars 2008 av -=Martin=- Lenke til kommentar
Pjotrik Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Statsautorisert revisor er ikke noe du tar, det er noe du blir etter MRR og noen års erfaring Revisjon er nok litt mindre konjunkturavhenig enn andre bransjer da revisjon må utføres uavhengig av konjunktur. Dette med hva det er enklest å få jobb som er ikke noe du trenger å tenke på. Det er umulig å forutsi hvordan situasjonen vil være om fem år, og verken siviløkonomer eller sivilingeniører har historisk sett vært plaget av arbeidsledighet. Lenke til kommentar
Slutsky Skrevet 19. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2008 Statsautorisert revisor er ikke noe du tar, det er noe du blir etter MRR og noen års erfaring Hehe, ja.. klar over at du må ha 3 års relevant erfaring, i tillegg til minst C i noen aktuelle fag, for å bli stat.aut. Takker ellers for betryggende svar Lenke til kommentar
Mjoellnir Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Det er uansett aldri for sent å gjøre noe annet.. jeg gikk ut med Bachelor i IT, og nå gjør jeg noe helt annet som ikke er relatert Lenke til kommentar
turbz Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Velg utifra interesse, ikke hvilket studium som du/andre tror vil ha flest jobber tilgjengelig etter endt utdanning. Er du flink nok (les. interesse) får du gode karakterer, gjennomfører studiet ditt på en bra måte og får jobb! Det er uansett aldri for sent å gjøre noe annet.. jeg gikk ut med Bachelor i IT, og nå gjør jeg noe helt annet som ikke er relatert Spennende, hvorfor begynte du ikke å jobbe innen IT? Tar du en ny bachelor grad? Lenke til kommentar
Slutsky Skrevet 19. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2008 (endret) Er klar over at eg må velge ut fra interesser. Men jeg synes økonomistudie og ingeniørstudie høres noenlunde like interessant ut, så jeg må jo prøve å finne andre faktorer som kan gjøre det lettere å bestemme seg for ett av studiene. Her er forøvrig den foreløpige listen min: PRI KODE STED STUDIUM--- ------ ---- --------------------------------------- 1. 194767 NTNU Industriell økonomi og teknologiledelse 2. 191345 NHH Økonomi og administrasjon 3. 217800 UiS Industriell økonomi 4. 217801 UiS Petroleumsteknologi 5. 194769 NTNU Energi og miljø Førstevalget mitt er det ganske usannsynlig at jeg kommer inn på, men skader ikke å søke.. Endret 19. mars 2008 av -=Martin=- Lenke til kommentar
Mjoellnir Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Velg utifra interesse, ikke hvilket studium som du/andre tror vil ha flest jobber tilgjengelig etter endt utdanning. Er du flink nok (les. interesse) får du gode karakterer, gjennomfører studiet ditt på en bra måte og får jobb! Det er uansett aldri for sent å gjøre noe annet.. jeg gikk ut med Bachelor i IT, og nå gjør jeg noe helt annet som ikke er relatert Spennende, hvorfor begynte du ikke å jobbe innen IT? Tar du en ny bachelor grad? Nei, jeg blir lokfører Jeg jobba i Funcom i 4 år og fant ut at kontorliv ikke var noe for meg. - Kan ha noe med at Funcom er en crappy arbeidsgiver. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå