Gå til innhold

[LOTRO]Noen spørsmål til LOTR fra en wow spiller:)

Anbefalte innlegg

Hei folkens:)

Jeg har spilt wow siden release, og er nå inne i min andre pause i wow. Jeg er stadig på utkikk etter spill som kan erstatte wow.

Jeg er ihugga Tolkien fan og kunne kanskje tenkt meg å prøve LOTRonline etterhvert, men jeg har noen spørsmål.

Mange av spørsmålene er nok sammenligninger til wow, men det blir jo fort slik når man har spilt wow i 3 år.

1. Kan man bygge eget hus? Og kan man bygge dette huset hvor man vil? Hvordan løser dem dette mht for mange hus på ett sted osv?

2. Er spillet laget for ekte widescreen? Elelr blir ting bare strukket ut etc?

3. Hvordan fungerer combatsystemet i LOTR? Jeg elsker combatsystemet i WOW, pga det er relativt enkelt og man trenger ikke stresse så masse med å holde muspilen der og der slik jeg har hørt man må i AOC.

4. Hvor store er områdene man kan utforske? Dvs hvor mange timer bruker man på å gå fra ende til ende ? Sammenlign gjerne med wow.

5. hvordan er det med mounts? I wow syntes jeg dette er perfekt...mount ser bra ut og animasjoner for riding ser også bra ut. Kan man putte ekstra ting på mounten sin? Gjøre noe for å øke farten etc? sammenlign gjerne med wow igjen:)

6. Kan man spille mye solo? Eller er man avhengig av guild og store grupper for å få gear av betydning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1. Kan man bygge eget hus? Og kan man bygge dette huset hvor man vil? Hvordan løser dem dette mht for mange hus på ett sted osv?

Du kan kjøpe deg eget hus. Disse ligger i "neighbourhood" instances på forskjellige plasser.

2. Er spillet laget for ekte widescreen? Elelr blir ting bare strukket ut etc?

Spillet støtter 16:9 ja.

3. Hvordan fungerer combatsystemet i LOTR? Jeg elsker combatsystemet i WOW, pga det er relativt enkelt og man trenger ikke stresse så masse med å holde muspilen der og der slik jeg har hørt man må i AOC.

Kampsystemet er samme som WoW.

4. Hvor store er områdene man kan utforske? Dvs hvor mange timer bruker man på å gå fra ende til ende ? Sammenlign gjerne med wow.

Per i dag er kan du spille i området Eriador, som strekker seg fra Ered Luin i vest til Misty Mountains i øst. Senere i år kommer første store utvidelsespakke Mines of Moria, men nye områder.

Hvor lang tid det tar å løpe fra ene enden til den andre har jeg ikke peiling på. Det er nåkk å kose seg med for å si det sånn.

5. hvordan er det med mounts? I wow syntes jeg dette er perfekt...mount ser bra ut og animasjoner for riding ser også bra ut. Kan man putte ekstra ting på mounten sin? Gjøre noe for å øke farten etc? sammenlign gjerne med wow igjen:)

Ja det er mounts i LOTRO. Hester for mennesker og alver, ponnier for dverger og hobbiter.

6. Kan man spille mye solo? Eller er man avhengig av guild og store grupper for å få gear av betydning?

Kan spille rimelig mye solo ja, men heldigvis er det mange såkalte "Fellowship" quests! Litt av poenget med MMORPGS er jo å spille med andre..

Får å få det beste utstyret, altså end-game, er det raid som gjelder. 12 og 24 manns.

Lenke til kommentar

1 man kan kjøpe hus. men ikke bygge. du kan legge til ting osv på huset. men det er på innsiden så vidt jeg vet. er også guild hus.

2 16.9

3 kampsystemet er mye samme som wow. bare att det går tregere. krever mindre kjapp trykking og mere tenking. er heller ikke same farten som wow ville jeg si. mere realistisk. men ellers er det veldig likt.

4 omerådene er mye mye større en på wow. mye mere fiender rundt om kring. for å si det sånn. er ikke ofte du opplever att ett sted blir tomt selvom mange grinder der. er mye færre omeråder en på wow. men til gjengjeld er de mye mye større.

byen er også mye større. bri er foreksempel dobbelt så stor som på wow.

5 mounts er grenseløst kjedelige på lotro. ikke alt for raske. og veldig like. samme gjelder spillerene alle ser veldig like ut.

6 du er mere avhengig av grupper en på wow. men alikevel ville jeg si 80% under levling kan gjøres solo. det er også historie oppdrag. som er instanced. nå snakker jeg om korte instancer 10-20 min for det meste kanskje mindre. som må gjøres i grupper på 6 ca. de fungerte veldig godt syns jeg.

håper dette hjelper.

Endret av neoman
Lenke til kommentar

Husene ligger i nabolagg, og når et nabolag er "fyllt opp" lages et nytt. Det gjør at du bor i et relativt lite nabolag, men du trenger ikke bekymre deg for å gå tom for hus før du får sjansen til å kjøpe ditt eget. Hver konto kan kun ha ett hus, så alle karakterne dine deler huset.

Det er tre forskjellige hus, så vidt jeg vet. Vanlige hus, Deluxe hus (større og penere, men også dyrere) og Kinship hus. Alle kan ha et vanlig eller deluxe hus, men naturligvis kan kun lederen av et Kinship (eller Guild) kjøpte et Kinship hus. Disse er relativt dyre, men da jeg ennå ikke har blitt med i et kinship har jeg ingen anelse om hvordan de er med unntak fra et lite besøk der. (du kan selvsagt besøke huset du har tenkt å kjøpe før du betaler for det, og for eksempel spasere rundt i nabolaget.) For øvrig har alvene og dvergene sine nabolag i Ered Luin, hobbitene har sine i The Shire og menneskene i Bree. Alle tre er forskjellige, så du bør tenke deg litt om før du kjøper et hus. Og jada, du kan kjøpe hvilket hus du vil, så en hobbit kan kjøpe et hus i Bree om han vil, for eksempel. Når det gjelder prisen ligger et hus på ca 1,5 gull (1 gullmynt er verdt 1000 sølvmynter, og de igjen er verdt 1000 koppermynter). Dessuten koster det 50 sølvpenger i uken å beholde huset, og du må være level 15 for å kjøpe et hus.

Alle husene i et nabolag er stort sett like (den eneste forskjellen er mellom vanlige, deluxe og kinshiphus), men du kan modifisere dem en smule med å kjøpe møbler og slikt. Selv plantet jeg to trær i hagen og satte opp et benk, og prøver å finne en dørmatte. Inne har jeg malt veggene og gulvet sort (er jo goth-hobbit) :p og har begynt å se meg om etter interessante møbler. Det eneste jeg ikke liker er at du bare har et visst antall plasser for de forskjellige typer av inventar, og alt må stå på et bestemt sted. En bokhylle må for eksempel stå på en bestemt plass på veggen, og kan for eksempel ikke settes midt på gulvet eller flyttes til siden. Det irriterer meg siden sengen min står midt i rommet, men det er en liten detalje. Dessuten er husene ganske nye, så det er godt mulig de blir endret iltt så man kan sette inventaret der man vil. Håper jeg. :)

Kampsystemet er stort sett som i WoW, på godt og vondt. Litt delay når du sloss mot en enslig fiende, men med to eller flere (litt avhengig av klasse) kan det bli svært så hektisk. ;)

Når det gjelder størrelsen tok det meg over en time å gå i mer eller mindre rett linje fra vestkanten av Bree gjennom The Shire til Ered Luin, skjønt jeg gikk og plukket blomster hele veien. (seriøst!). Dessuten har vi Evendim, Lone-lands, North Downs, Angmar, Rivendell, Trollshaws og Misty Mountains, og alle er rimelig store. Jeg er for øvrig level 34 (av 50, foreløpig) og har bare så vidt beveget meg inn i Angmag og tok en snartur til Rivendell gjennom Trollshaws. Jeg har ikke mulighet til å gjøre noe spesielt i de to sistnevnte ennå, og selv Angmar er litt i farligste laget når man kommer et stykke inn. Dessuten kommer det flere områder i gratis oppdateringer, i tillegg til en ekspansjon senere i år.

Mounts? Hester og ponnier. Du kan leie dem ganske tidlig, men da går de fra punkt A til punkt B uten stopp. For eksempel kan du leie en hest fra Bree til Shire, men ikke utforske underveis. Dette gjør meg ingenting da jeg nyter å spasere rundt omkring, og går du i rett linje er det sjelden veldig langt å gå uansett. Dessuten er det mange snarveier du kan finne for å korte ned turen. Du kan for øvrig kjøpe din egen hest når du når level 35, og da kan du utforske så mye du vil. Har ikke prøvd dem selv da jeg er level 34 og ikke i nærheten av å ha råd til ponnien. Litt kjipt, egentlig. :p

Når gjelder solo vs grupper har jeg aldri hatt noen særlig problemer med noen av dem. Det er mer enn nok av soloquester når jeg vil ha det, og mer enn nok gruppequester om jeg vil ha det i stedet. Dessuten har jeg ofte blitt med i grupper for å møte noen andre uten å ha noe særlig mål og mening med det. Vi har gjort alt fra å surre rundt i en quest instance fordi en av oss trengte questen til å sitte i en bar og drikke øl. ;)

Lenke til kommentar

Jeg kjørte på med 7 dagers trailen av lotro :) Og spilte i hele går, dvs 5 timer. Er nå lvl 9.

Ja...hmm spillet er forsåvidt bra. Nydelig terreng, men det er noe rart med personene i spillet...dem ser egentlig ganske amatørmessig ut...F.eks ser det ut som hjelmene på vaktene er malt på hodet dems...men men...

kampsystemet liker jeg godt, for jeg dreper fiender uten å vite stort sett hva jeg gjør. bare trykker på angrepet når dem blir tilgjengelig. Meg og en annen kar tok ned den spiderqueenen man må drepe rundt lvl 7-8.

Jeg skal nok spille det mer, men sammelignet med wow virker det som om dem har manglet litt penger...:(

Lenke til kommentar
Ja...hmm spillet er forsåvidt bra. Nydelig terreng, men det er noe rart med personene i spillet...dem ser egentlig ganske amatørmessig ut...F.eks ser det ut som hjelmene på vaktene er malt på hodet dems...men men...

Hmm, det er nok fordi vaktene i Bree ol. egentlig ikke skal være "knights in shining armour" men bare frivillige vakter i en liten bondeby. Etter noen år når vi kommer ned til Minas Tirith blir det nok tøffere. ;)

Lenke til kommentar

Hmm, det er nok fordi vaktene i Bree ol. egentlig ikke skal være "knights in shining armour" men bare frivillige vakter i en liten bondeby. Etter noen år når vi kommer ned til Minas Tirith blir det nok tøffere. ;)

Virker for meg som om han ikke kjører veldig høye grafikkinstillinger og f.eks DX10. Grafikken i LOTRO i forhold til WoW er jo rett og slett overlegen!

Lenke til kommentar

joda..jeg kjører DX10 og full pupp:) Har helt ny pc med 8800 GTX kort så ingen problem der. Og joda..selve landskapet er kongestilig....MEN...etter å ha spilt det i dagevis nå...NPC'ene ser ikke bra ut:( Jeg vil virkelig like dette spillet pga god story..nydelig natur etc..men NPC'ene ser urimelig amatørmessig ut:( Jeg har store problemer med å takle dette er jeg redd:( Det ser ut som ansiktene liksom er limt på om dere skjønner meg...dem blunker ikke eller noe. Sammenlignet med wow hvor alle npc'ene er mesterlig utført. Dette er utrolig synd, for jeg er redd det kan ødlegge hele LOTRO for meg:(

Endret av gamer73
Lenke til kommentar
joda..jeg kjører DX10 og full pupp:) Har helt ny pc med 8800 GTX kort så ingen problem der. Og joda..selve landskapet er kongestilig....MEN...etter å ha spilt det i dagevis nå...NPC'ene ser ikke bra ut:( Jeg vil virkelig like dette spillet pga god story..nydelig natur etc..men NPC'ene ser urimelig amatørmessig ut:( Jeg har store problemer med å takle dette er jeg redd:( Det ser ut som ansiktene liksom er limt på om dere skjønner meg...dem blunker ikke eller noe. Sammenlignet med wow hvor alle npc'ene er mesterlig utført. Dette er utrolig synd, for jeg er redd det kan ødlegge hele LOTRO for meg:(

Da er det ikke mye som skal til for å ødelegge ett spill for deg må jeg si. Som Maverick2002 sa, kanskje du kjører på lave grafikkinstillinger?

Lenke til kommentar
Jeg testa ogso Lotro etter å ha spilt WoW i endel år og det ble en heller dvask oppplevelse.

Lotro er først og fremst for Tolkien fans , for andre kan det virke litt vingeklippet i forhold til andre MMOs som er ute .

Jeg kom selv fra noen år med WoW, men koser meg masse i lotro.

Jeg er ingen stor tolkien fan, men jeg liker verdenen godt.

Det beste med lotro for min del er at questene virker så mye bedre laget i lotro, verdenen ser "ordentlig" ut, og ikke tegneserieaktig slik som WoW.

Skjønner godt at NPCer ikke er like fine, da jeg selv syns at spesielt hjelmene ser crappy ut. Fjesene er fine imo.

At du synes lotro er dvaskt skjønner jeg godt, da spesielt combat systemet er både likt og veldig ulikt, men hva man liker er vel egentlig opp til enhver og bestemme. Personlig liker jeg både den litt mer avslappede måten i lotro men også i WoW, der ting skjer "litt mer med engang", om dere skjønner.

Lenke til kommentar

Må slenge meg på her jeg også, jeg er sikkert en av de få som faktisk har gått andre veien ;)

Startet med lotro rett etter lansering og spilte dette i ganske lang tid, men følte at det beveget seg i en retning jeg ikke trivdes med.

Hoved questen(e) er for det meste meget bra og jeg likte også de stedene jeg kunne forholde meg til (fra bøkene), men det faktum at neste kapittel (Moria) ikke kommer før til om mange månder gjorde at jeg syntes det mistet momentet. Personlig er jeg ikke ute etter hus i Bree eller Shire, men faktisk og følge historien om ringen.

Når det gjelder quests vs grind så syntes jeg at det fra lv 40 og oppover ble en enste stor grind "fest". Det ble litt for mye mas for å få Legendary traits.

Når det gjelder klassene så var min main en hobbit burglar. Meget morsom solo, men falt liksom litt i gjennom på raids (dette var før book 12, så jeg vet ikke hvordan det er nå)

Min alt var en Lore Master og denne likte jeg meget godt, det var Mage, warlock og litt hunter smeltet sammen i en. Senere (dit kom jeg aldri) kan den også bli et monster i nærkamp.

Ellers er gameplay og mekanikk ganske så like, men noe i noe roligere tempo (som andre har nevnt)

Mount er hakket tristere enn i wow, med en type som kommer på lv 35. Man kan oppgradere men det var (før book 12) i alle fall bare kosmetisk.

Endret av johnami599
Lenke til kommentar

ja jeg stiller nok store krav til spill. Men det kan skyldes at wow faktisk var revolusjonerende og at man sammenligner alt med wow. Og som nevnt her..hjelmene til npc'ene er helt på tryne rent kosmetisk. Og for å nevne to andre ting også; Har dere sett hvordan enkelte av vaktene går..det ser faktisk ut som dem har gjort i buksen, samt at en NPC type som skal være brigand-scout faktisk går rundt bøyd med buen klar hele tiden. Slike ting kan man gjerne kalle detaljer og flisespikkeri, men for meg så "lyser" slike ting gjennom som dårlig gjennomføring av spillet. Wow har sine svakheter, men det er i hvertfall gjennomført og det oser av at Blizzard har brukt masse tid å penger på det.

Og dette gjør meg virkelig vondt, for jeg hadde virkelig lyst å like LOTRO. Men nå har jeg begynt å spille Wow igjen. Det neste som skal prøves blir AOC. Men jeg er redd LOTRO er lagt på hyllen for godt for min del.

Lykke til videre med LOTRO til dere som liker å spille det. LOTRO-konseptet er digg, men for min egen del så har wow nok gjort meg altfor storforlangende :(

Lenke til kommentar

:!:

Du har tydeligvis ikke vært med WoW fra starten! :whistle:

Er helt enig med deg at LOTRO har sine små bugs, men sammenlignet med hvordan f.eks WoW og Anarchy Online var det første året, er det faktisk svært lite bugs i LOTRO!

WoW har vært på markede i over 3 år, LOTRO har vært ikke vært 1 år på markedet enda.

Forsvarer på ingen måte bugs i LOTRO, men tro meg, det var værre i WoW og AO! :thumbup:

Lenke til kommentar

når jeg spiller Lotro hjemme hos meg kjenner jeg meg ikke igjenn i hjelmproblemet ditt gamer73. At brigand-scoutgår rundt bøyd med buen klar hele tiden har vel ingen ting å si, camper du rundt han eller? npcène i wow er jo ikke noe spesielt de heller, vanlige npc`s som trasker rundt. Noen er bedre enn andre, viktige karatkterer etc.. men ser ikke den helt store du beskriver med dem, npc`s som gandalf etc ser jo fantastiske ut i lotro.

Endret av Christeven
Lenke til kommentar
når jeg spiller Lotro hjemme hos meg kjenner jeg meg ikke igjenn i hjelmproblemet ditt gamer73. At brigand-scoutgår rundt bøyd med buen klar hele tiden har vel ingen ting å si, camper du rundt han eller? npcène i wow er jo ikke noe spesielt de heller, vanlige npc`s som trasker rundt. Noen er bedre enn andre, viktige karatkterer etc.. men ser ikke den helt store du beskriver med dem, npc`s som gandalf etc ser jo fantastiske ut i lotro.

Det er det jeg også mener.

Derfor lurte jeg på om han kanskje kjørte på lave grafikkinstillinger. Kan slenge ut et screenshot av en NPC her når jeg for tid, så kan du jo sammenligne gamer73.

Endret av Maverick2002
Lenke til kommentar
ja jeg stiller nok store krav til spill. Men det kan skyldes at wow faktisk var revolusjonerende og at man sammenligner alt med wow. Og som nevnt her..hjelmene til npc'ene er helt på tryne rent kosmetisk. Og for å nevne to andre ting også; Har dere sett hvordan enkelte av vaktene går..det ser faktisk ut som dem har gjort i buksen, samt at en NPC type som skal være brigand-scout faktisk går rundt bøyd med buen klar hele tiden. Slike ting kan man gjerne kalle detaljer og flisespikkeri, men for meg så "lyser" slike ting gjennom som dårlig gjennomføring av spillet. Wow har sine svakheter, men det er i hvertfall gjennomført og det oser av at Blizzard har brukt masse tid å penger på det.

Og dette gjør meg virkelig vondt, for jeg hadde virkelig lyst å like LOTRO. Men nå har jeg begynt å spille Wow igjen. Det neste som skal prøves blir AOC. Men jeg er redd LOTRO er lagt på hyllen for godt for min del.

Lykke til videre med LOTRO til dere som liker å spille det. LOTRO-konseptet er digg, men for min egen del så har wow nok gjort meg altfor storforlangende :(

Litt uenig med deg her. WOW er på ingen måte revolusjonerende, det har ikke tilført noe nytt innen MMO sjangeren som ikke fantes før. Det WOW har klart er å ta de gode ideene fra et stort knippe mindre vellykkede MMOs og sy dem sammen med en kommersiell pakke som fenget på en helt annen måte enn andre MMOs har gjort. Det ble en mer tilgjengelig MMO for allmennheten og Blizzard hadde infrastrukturen til å drive det til de høyder det i dag har nådd b¨de markedsmessig og teknisk.

I forhold til kommentarene om grafikk så er smaken som baken. Jeg er sikker på det fins like "store" mangler i WOW for den som legger merke til dem. Det er jo i grunnen småplukk du nevner, og ikke akkurat noen game-breakers, med mindre man spiller for den grafikken sin del da. Slik du gjør ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...