NgZ Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Har Nettopp kjøpt meg Gigabyte P35C-DS3R hovedkort, og 4x1gb crusial ballistix 8500 ram. Jeg fikk ikke installert windows (blåskjerm underveis med minnerelatert feilmelding), så jeg satte inn en opensusedvd med memtest. Memtest fant feil. Mange feil, Testet med to rambrikker i slot 1 og 3 - fortsatt feil. Da testet jeg en og en av brikkene i slot 1, og til min store forbauselse var det ikke feil på noen. Så jeg lurte på om det var mengden ram den ikke taklet, for så fort jeg satte i en brikke til, fikk jeg feil igjen. Men så prøvde jeg å sette to brikker i spor 2 og 4 (I og med at det ikke virket som det var feil med brikkene.) Det gikk fint. Etter å ha testet brikkene igjen i disse slotene, har jeg konkludert med at den ene ram-sloten rett og slett sliter med ettellerannet. Bios er oppdatert, og innstillinger er tuklet med. Er det noe jeg bør sjekke ut, eller skal jeg bare melde inn en DOA, så jeg kanskje slipper å vente evigheter på et nytt? Er det forresten mulig å få memtest til å lagre en rapport? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Etter så grundig testing tror jeg det er ganske trygt å melde DOA. Bare husk å beskriv problemet nøyaktig når du skal reklamere slik at de ikke tester på en annen måte og friskmelder kortet. Jeg tror ikke det er mulig å få memtest til å lagre en rapport. Det kjører på egenhånd og har neppe drivere til harddiskkontrollere og implementert støtte for noe annet filsystem enn CDFS. Men du kan jo alltids ta bilde av skjermen med et kamera. Hvis du har andre minnebrikker tilgjengelig kan du jo bekrefte feilen med de for å være ennå sikrere. Lenke til kommentar
dano5 Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 har du prøvd å endre volten på ram'en? har samme hk og hadde samme problem med masse feil i memtest, viste seg at hk er ganske kresen på hvilken volt som gis til ram.... har nå 8gb ram og vista ultimate 64bit og det kjører 100% til tross for at jeg hadde den samme feilen ved første montering/installasjon. min er satt til +0,3 i bios, som tilsvarer 2,1v da standard volt med default settings er 1,8v. er mulig du også kan installere xp/vista med en minnebrikke i og deretter sette i flere når installasjonen er ferdig, lurer på om det var det jeg gjorde første gang jeg sleit... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Jeg hadde tenkt å kjøpe et Gigabyte P35C-DS3R til 8GB minne og overklokking men etter å ha lest dette vil jeg vurdere andre hovedkort sterkere. Lenke til kommentar
dano5 Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 jeg vil absolutt anbefale dette hovedkortet, sleit litt til å begynne med, men nå kjører det fjellstøtt 24/7, har klokket q6600'en min til 3Ghz en stund, men kjører 2,4Ghz atm, la inn Vista64bit Ultimate og har 8GB Mushkin 8500 RAM og har hatt en blåskjerm siden jeg installerte vista(ca 8mnd), noe jeg tror jeg klarte å fremprovosere selv da jeg dro opp 3 vmware maskiner og en virtual pc samtidig etter at jeg oppgraderte mengden RAM måtte jo se om det gikk Har hatt 4*1Gb Geil Ultra 6400 RAM før jeg oppgraderte til 8Gb og har bortsett fra den første installasjonen ikke hatt noe problemer i det hele tatt Lenke til kommentar
larsg Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 På maskinen jeg bygde til sønnen , med samme hovedkort og 4x1 gb ram som vanligvis skal ha 1.8v, oppsto samme problemet. Løste seg med å justere opp minne spenningen til +0.2 (2.0v) Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 19. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2008 Hvis du har andre minnebrikker tilgjengelig kan du jo bekrefte feilen med de for å være ennå sikrere. Systemet kjører fint og stabilt nå, med to av brikkene i spor 2 og 4. De samme brikkene i dpor 1 og 3 ga haugevis av feil. Xp installert uten problemer, og alt ser ut til å gå greit. Skal prøve med de andre brikkene i spor 2 og 4 også, for å utelukke at det er dem det er noe feil med. Ellers kan jeg jo teste med et annet sett for å utelukke at det er en dårlig kombinasjon av hk/ram, men i det tilfelle burde det jo ikke gjelde bare en slot. Har prøvd å øke volten med 0.1 og 0.2, men hk-et gir ~2,2v av seg selv, som er det brikkene skal ha. Tenkte det kunne være feilen, litt googling viser at man gjerne må gi litt ekstra spenning med fire brikker, men her gjelder det altså bare 1 brikke i 1 slot også. å gi dem 2,5V fristet egentlig ikke. Jeg får melde hk-et DOA i morgen, så rekker jeg å teste med andre brikker, hvis de er i live. nekter å være uten pc i påsken uansett. Æsj, mye styr med remontering og greier ved å sende det inn. Men å la to av rambrikkene være til pynt er liksom ikke aktuelt. Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Jeg hadde tenkt å kjøpe et Gigabyte P35C-DS3R til 8GB minne og overklokking men etter å ha lest dette vil jeg vurdere andre hovedkort sterkere. Det er helt trygt å kjøpe dette kortet - det er haugevis av dem ute på markedet - de gir utrolig mye for pengene, men jeg vil anbefale modellen uten C - altså med kun DDR2 støtte, da dette er litt mer modent - P35-DS3 (med eller uten R) er det råeste "billig" klokkemonsteret som finnes. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 19. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2008 Var det noe lignende du slet med, og hvordan fikset du det i tilfelle? På maskinen jeg bygde til sønnen , med samme hovedkort og 4x1 gb ram som vanligvis skal ha 1.8v, oppsto samme problemet. Løste seg med å justere opp minne spenningen til +0.2 (2.0v) Var det bare 1 slot hos deg også? Har prøvd å øke med 0.2v allerede, litt skeptisk til ø øke mer. (Da havner jeg på2,5V+, synes det er litt mye) Lenke til kommentar
dano5 Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Sleit med det samme ja, og hk gir RAM 1,8v som standard, så om du øker RAM med +0,3v i bios så skal RAM'en kjøre på 2,1v, ikke 2,5 isåfall har jeg kjørt på 2,5v ganske lenge nå Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 19. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2008 Den oppdager hva ramen skal ha automatisk, gjør den ikke? Den gav ihvertfall 2,2V av seg selv sist jeg sjekket i bios. Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 De fleste hovedkort gir ikke mer enn 1.8v da de følger JEDEC standarden og [email protected] er den høyeste DDR2 standarden, det eksisterer ingen PC8000 eller PC8500 standard - det er bare produsenten som garanterer at du kan overklokke minnet til det med høyere volt selvsagt. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 19. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2008 Sjekket nettopp. Den gir minnet 2.272V Minnet kjører forøvrig på 1066Mhz. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå