Gå til innhold

Advarer mot flere profetkarikaturer


Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=512759

 

"I en tale på statlig fjernsyn i anledning profeten Mohammeds fødselsdag tirsdag kom president Hosni Mubarak med advarsler til karikaturtegnerne.

 

- Fortsatte fornærmelser vil føre disse kritikerne ned i en dyp avgrunn, sa presidenten som fyller 80 år i mai i år.I en tale på statlig fjernsyn i anledning profeten Mohammeds fødselsdag tirsdag kom president Hosni Mubarak med advarsler til karikaturtegnerne.

 

En fangevokter fra det beryktede Abu Graib fengselet i Irak gir også mediene skylden for at titusener av liv har gått tapt

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2320398.ece

 

Er det på tide å rette oss etter kravene fra den muslimske delen av verden i forsøk på å skape fred, eller er det på tide å trykke enda flere karikatur-tegninger for å skape en sunn debatt?

Endret av Bellicus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-141789
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=512759

 

"I en tale på statlig fjernsyn i anledning profeten Mohammeds fødselsdag tirsdag kom president Hosni Mubarak med advarsler til karikaturtegnerne.

 

- Fortsatte fornærmelser vil føre disse kritikerne ned i en dyp avgrunn, sa presidenten som fyller 80 år i mai i år.I en tale på statlig fjernsyn i anledning profeten Mohammeds fødselsdag tirsdag kom president Hosni Mubarak med advarsler til karikaturtegnerne.

 

En fangevokter fra det beryktede Abu Graib fengselet i Irak gir også mediene skylden for at titusener av liv har gått tapt

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2320398.ece

 

Er det på tide å rette oss etter kravene fra den muslimske delen av verden i forsøk på å skape fred, eller er det på tide å trykke enda flere karikatur-tegninger for å skape en sunn debatt?

 

Trykk i vei, vi må forsvare yttringsfridommen vår, ellers så får vi ta å sprenge dei i fillebetar.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
Trykk i vei, vi må forsvare yttringsfridommen vår, ellers så får vi ta å sprenge de i fillebetar.

 

La meg bare påpeke det opplagte paradokset i denne (troll?)posten.

 

Hæææ??

Lenke til kommentar
Trykk i vei, vi må forsvare yttringsfridommen vår, ellers så får vi ta å sprenge de i fillebetar.

 

La meg bare påpeke det opplagte paradokset i denne (troll?)posten.

 

Hæææ??

Det er en logisk brist at man skal forsvare sin egen "ytringsfrihet", men sprenge andre i fillebiter for å bruke deres.

 

Uansett er sistnevnte løsning en helt håpløs håndtering av situasjonen, og jeg mener ikke at å fortsette å provosere ekstremistene med vilje og viten er den beste løsningen - jeg har tro på at man på sikt vil kunne oppnå samme resultater med dialog.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
Trykk i vei, vi må forsvare yttringsfridommen vår, ellers så får vi ta å sprenge de i fillebetar.

 

La meg bare påpeke det opplagte paradokset i denne (troll?)posten.

 

Hæææ??

Det er en logisk brist at man skal forsvare sin egen "ytringsfrihet", men sprenge andre i fillebiter for å bruke deres.

 

Uansett er sistnevnte løsning en helt håpløs håndtering av situasjonen, og jeg mener ikke at å fortsette å provosere ekstremistene med vilje og viten er den beste løsningen - jeg har tro på at man på sikt vil kunne oppnå samme resultater med dialog.

 

Så vis det hadde klikka heilt fulstendig for meg og sakt at folk ikkje hadde låv å tegne meg.

Vis eg da hadde gått rundt å drept folk og brent skular, skulle eg ha fått viljen min da???

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar
Er det på tide å rette oss etter kravene fra den muslimske delen av verden i forsøk på å skape fred, eller er det på tide å trykke enda flere karikatur-tegninger for å skape en sunn debatt?

 

Deres voldelige reaksjoner på våre lovlige og kulturelt aksepterte ytringer er høyst irrelevante.

 

Firer vi på retten til å tegne hva vi vil, så blir det neste at vi ikke kan si, eller tenke, hva vil, og slik vil det fortsette, fordi at det er dogmen, og maktsykens, natur.

 

Dersom muslimene fortsetter med denne konfrontasjonslinjen har vi intet annen mulighet enn å svare dem på noe vis. Forhåpentligvis innser de etterhvert futiliteten i å forsøke å kontrollere andre mennesker i andre land sine tanker.

 

Personlig er jeg for totalboikott av hele den muslimske verden inntil de lar oss å leve ifred.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
Så vis det hadde klikka heilt fulstendig for meg og sakt at folk ikkje hadde låv å tegne meg.

Vis eg da hadde gått rundt å drept folk og brent skular, skulle eg ha fått viljen min da???

Nei, men det har ingenting med diskusjonen å gjøre heller.

 

Nei, ingen ting.....

Så Islam har ikkje noko å gjør med det heller da.

Lenke til kommentar
Nei, ingen ting.....

Så Islam har ikkje noko å gjør med det heller da.

Det står ingenting i koraene om at man ikke skal tegne Muhammed. Faktisk finnes det en rekke illustrasjoner av Muhammes i den Islamske verden, dette er bare et påskudd for å få makt over andre.

 

Filmskaperne som er truet og drept i Nederland har forresten ikke laget noen illustrasjoner i det hele tatt, det holdt å være kritisk til Islam.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Er det på tide å rette oss etter kravene fra den muslimske delen av verden i forsøk på å skape fred, eller er det på tide å trykke enda flere karikatur-tegninger for å skape en sunn debatt?

 

Etter min mening er det på tide at vi først snakker om hensiktene ved vår bruk av vår ytringsfrihet, før vi trykker noe som helst.

 

:)

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Etter min mening er det på tide at vi først snakker om hensiktene ved vår bruk av vår ytringsfrihet, før vi trykker noe som helst.

Akkurat slik vi burde gjort i vår historie før vi utfordret kirken?

 

Akkurat slik anerkjente fremgangsmåter for konflikthåndtering preker.

 

:)

Lenke til kommentar

Jeg er ikke overbevist over at alle frivillig gir fra seg sin makt gjennom dialog og jeg er ikke overbevist om at vi idag ville hatt det samfunnet vi har om man kun hadde forhandlet med kirken.

 

Det som her er spesielt er at du vil begynne å forhandle når noen reiser et urimelig krav de ikke har hatt tidligere. Slikt burde kontant bli avvist.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Jeg er ikke overbevist over at alle frivillig gir fra seg sin makt gjennom dialog og jeg er ikke overbevist om at vi idag ville hatt det samfunnet vi har om man kun hadde forhandlet med kirken.

 

Det som her er spesielt er at du vil begynne å forhandle når noen reiser et urimelig krav de ikke har hatt tidligere. Slikt burde kontant bli avvist.

 

Hvilke logiske teorier for konflikthåndtering anvender du.

 

:)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Svar nå heller konkret på det konkrete spørsmålet. For å hjelpe deg på vei så balanserer jeg i tillegg til eget verdigrunnlag/sannhet for meningene mine med teori/praksis fra en utmerket svenske med navn: Kjell Ekstam. Hvis du har lyst til å sjekke egne hypoteser/sannheter opp mot hva som egentlig virker i praksis for å løse konflikter, så anbefaler jeg deg å lese litt, før du stoler fullt og helt på eget hode.

 

Er jeg logisk nå?

 

:)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg har ikke blitt spurt om noen redgjørelser, bare pekt på det faktumet at de finnes. Og de er ikke bare tilgjengelige for meg. Det er bare å goggle i vei!

 

Jeg har heller ikke påstått at de må følges av andre. Man kan jo velge, ikke sant?

Lenke til kommentar
Etter min mening er det på tide at vi først snakker om hensiktene ved vår bruk av vår ytringsfrihet, før vi trykker noe som helst.

 

Du ser altså ikke noe paradoksalt i å ha en ytringsfrihet ingen kan bruke?

 

Hele poenget til oss som er for ytringsfrihet, og man skulle håpe det var de fleste, er ikke nødvendigvis at vi ønsker å fornærme muslimer, men at man for å ha et fritt og progressivt samfunn er nødt til å gi sine borgere den muligheten.

 

Vil du leve i et samfunn hvor små, radikale, religiøse grupper setter grenser for hva folk har lov å si, eller vil du leve i et samfunn hvor også de må tåle at folk har andre meninger?

 

Slik jeg ser det promoterer du ikke her verken menneskerettigheter eller demokrati, som du ser ut til å tro, men snarere statlig kontroll over folks tankeliv, på linje med fascismen og kommunismen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...