Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

iSPY - Toyota Trueno AE86 [Classic info]


Anbefalte innlegg

Når en ser bilen, så kan en undre på hva Toyota tenkte da de solgte 2 forskjellige biler med samme navn på 3 forskjellige kontinenter..

 

Vi i Norge, fikk den døds kjedelige Corolla E80-E86 generasjon 4.

Mens USA og Japan hadde den noe heftigere Trueno/Trueno Sprinter, i USA kalt Corolla GTS Sprinter/SR5 [AE86].

 

Hva gjør AE86 til en mere spennende bil enn E80/E86??

 

Bilen, ligner designmessig kan man nesten si at det er en lillebror av Sierran til Ford, samme coupe designet, men noe mindre størrelse, og kom i 2 forskjellige utgaver, en kjedelig standar coupe, og en versjon med vippelykter.

Perfekt vekt fordeling, 50/50, gjør at bilens motor, en 4A-GEU på 130 hester er perfekt for denne. og den lille størrelsen gjør bilen utrolig lett, rundt 850 Kg.

 

Motor:

4A-GEU 1.6 liter, rekke firer, 16-20 ventilers DOHC med 97 kW.

Denne lille saken, får en 130 hester ut av .

Den finnes også og finne i race utgave, da TRD (Toyota Racing development) faktisk likte denne enheten ganske mye, og motorer med 12-15000 RPM er ikke uhørt når det gjelder 4A-GE utgaven.

 

Toyota Trueno AE86:

Denne bilen, strippet er utrolig lett, lettkjørt, lettstyrt og morro og underholde seg med på bane, det skal sies at Toyota ENDA lager deler til denne bilen, som har kult status, og TRD enda utvikler motoren videre, og lager performance deler for bruk på denne bilen.

 

Det skal sies, at chassie koden, AE86 også kommer i en noe tammere utgave av samme bil, Levin, som har en svakere 1.4 liters motor, og Levin finnes i samme design som AE86 Trueno, så en bør passe på når en skal kjøpe en av disse så du ikke får "Katta i sekken".

Du får bilene som enten 2 dørs coupe, eller 3 dørs "hot hatch".

AE86 kommer også med Limited Slip Differential for og øke bilens vei egenskaper, og jobber sammen med bilens oppgheng, MacPherson strut fremme og 4 links løs aksel med coil fjær bak.

 

I Japan, blir bilen ofte refferert til som Hachi-Roku (86), og alle inne motorsport vet hva en Hachi-Roku er for noe, vet du ikke det, har du ikke noe med motorsport og gjøre (Vel og merke i Japan).

 

Denne bilen blir den dag idag brukt ekstremt mye i motorsport, og er og finne både som bane racer og som drifte bil i verdens D1 grand prix, der en og anen AE86 fremdeles vinner over nyere biler med flere hester.

 

Uheldigvis, grunnet dens kult status, så er denne bilen ganske dyr, bruk må du ut med nesten 100-150000 i Norge for og få den importert og med skilter på (Om ikke mere...).

Og bilen blir bare mere og mere poppulær som årene går.

 

Det japanske bil showet "Best Motoring" har ett segment de kaller "Togue", dvs fjell kjøring, og der har faktisk en AE86 stått ubeseiret til sent i fjor, da den ble slått av en ekstrem tunet Toyota MRS.

 

Og om en liker og lese eller se film, så kan du leite i den lokale import sjappa etter bøkene eller filmene til "Initial D", som handler om en helt som kjører races i fjellene med en AE86, og vinner...nesten alltid :p

Det har også kommet en film basert på denne serien "Initial D".

Med blandt anna Edison Chen, en skuespiller som har vert i hart vær siste tiden pga noen stjålne privat videoer.

 

Spill:

Bilen er faktisk med i "Need 4 speed - Underground"

Den er med i Gran Turissmo

og det finnes flere spill basert på "Initial D".

 

Toyota Trueno Sprinter AE86:

thedjfou_1097450798_trueno.jpg

toyota-corolla-ae86-trueno-d1-drifting.jpg

resserver.php?blogId=4&resource=1986-corolla-gts.jpg

 

Toyota Levin AE85/AE86

506677810_small.jpg

 

Bildene er funnet på Google pictures

 

Wiki-on-Trueno

http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_AE86

Endret av Fritz0r
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor får du disse faktaene fra?

 

Det skal sies, at chassie koden, AE86 også kommer i en noe tammere utgave av samme bil, Levin, som har en svakere 1.4 liters motor, og Levin finnes i samme design som AE86 Trueno, så en bør passe på når en skal kjøpe en av disse så du ikke får "Katta i sekken".

Forskjellen mellom Trueno og Levin var utseende (front), ikke motorvalg.

 

Perfekt vekt fordeling, 50/50, gjør at bilens motor, en 4A-GEU på 130 hester er perfekt for denne. og den lille størrelsen gjør bilen utrolig lett, rundt 850 Kg.

Nå blander du litt tall. 1,6 literen som du nevner her veier vertfall 900 kg uten modifikasjoner. Kan være 1,5 literen var nærmere 850.

 

Den finnes også og finne i race utgave, da TRD (Toyota Racing development) faktisk likte denne enheten ganske mye, og motorer med 12-15000 RPM er ikke uhørt når det gjelder 4A-GE utgaven.

15000 rpm i en vanlig 4 sylindret 1,6 bensin motor? Er du gal?

 

-----

Ikke forstår jeg hvordan du klarer å sammenligne AE86 med Sierra. Ser ingen likhetstrekk, bortsett fra at det er biler begge deler.

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar

Uteseende messig finnes Trueno både med vanlige lykter og vippe lykter, Levin får du vel bare med standard lykter, men Levin leveres bare med 1.4L motor.

 

Vekt linket fra Wikipedia:

Curb weight 1900–2075 lb (860–940 kg)

Trueno er en lett bil, og slimmet ned får du disse ned i 850 kg.

 

Når det gjelder motoren, er det snakk om TRD, dvs modifisert motor, basert på 4A-GE, finnes en i Norge som har en Trueno med 13.000 rpm motor.

Endret av Fritz0r
Lenke til kommentar

Nei, levin var med faste lykter, trueno var med popup lykter.

 

Motorforskjellen var i typebetegnelsen, AE86 mot AE85. AE86 kom både som levin og trueno, begge med 1,6 motor. AE85 ble etter det jeg har forstått kun gitt ut som levin utførelsen, og denne kom med 1,5 liter motor.

 

Hva angår vekten, var at du satt sammen effekten til 4A-GEU motoren, opp mot vekten til AE85.

 

TDR motoren skulle jeg gjerne likt å se en link til. Jeg har ingen tro på at 4A-GE klarer over 9000 rpm, da må isåfall alt utenom blokka være bytta ut, og bilen kjøre på noe annet enn bensin. Men overbevis meg :- )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...