SurfingElite Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 Qusling var en foreder, men hva gjorde han for å sabotere Norge? Hvordan gjorde han dette? Gjorde han det helt alene? Lenke til kommentar
Douglas Quaid Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Han gjorde det fordi han trudde at det var Tyskland som ville vinne krigen, og difor ville det vere best for Noreg at vi var på vinnarsida. Quisling var foresten svært misnøgd med det tyske styret i Noreg under krigen. Lenke til kommentar
SurfingElite Skrevet 19. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2008 Joda, vet at han saboterte og var på tyskernes side, men hva gjorde han? Hva gjorde han for å sabtore? Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Tiltalte Vidkun Abraham Lauritz Quisling dømmes til døden for forbrytelse mot den militære straffelovs § 80, nr. 1, 2 og 3 og mot den borgelige straffelovs §§ 83, 84, 86, 98, 233, 239, 255, jf. §§ 256, 257, 275 og 317, jf. § 318 og de provisoriske anordninger av 3. oktober 1941 og 22. januar 1942, alt sammenholdt med straffelovens § 62. Tiltalte frifinnes for tiltalebeslutningens punkter I d, V c, VI e, VIII og tilleggs-tiltakebeslutningens I e. Hos tiltalte inndras etter straffelovens § 36 kr. 1 040 000. I erstatning for saksomkostninger betaler tiltalte til statskassen kr. 1 500. Dette er utdrag fra dommen etter andre verdenskrig. Du kan lese mer om Vidkun Abraham Lauritz Jonssøn Quisling ved å følge linken under. http://no.wikipedia.org/wiki/Vidkun_Quisling Lenke til kommentar
SurfingElite Skrevet 19. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2008 Det han er kjent for er vel å hjelpe Tyskalnd med å ta over Norge? Hvordan hjalp han tyskerne, hva gjorde han for å hjelpe dem? Jeg vil ha svar på disse spørsmålene, ikke hva han direkte var dømt for. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Det han er kjent for er vel å hjelpe Tyskalnd med å ta over Norge?Hvordan hjalp han tyskerne, hva gjorde han for å hjelpe dem? Jeg vil ha svar på disse spørsmålene, ikke hva han direkte var dømt for. Hvis du hadde orket å åpne linken så hadde du sett hva han prøvde på. I korte trekk så forsøkte han seg bl.a på statskupp. Lenke til kommentar
Douglas Quaid Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Hjalp han dei i det heile? Han gjor vel ikkje anna enn å tillate Hitler å okkupere landet? Lenke til kommentar
SurfingElite Skrevet 19. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2008 Leste det før du i det hele tatt nevnte den. Må da ha gjort mer. Ga han informasjon til tyskerne om hvor Norge var sterkest? Hvor de burde angripe osv? Lenke til kommentar
Patrol_33 Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Tror du har for store tanker om han. Tror ikke han gjorde noe spennene. Vi måtte bare ta noen etter krigen og da ble det qusling som ble den skyldige Lenke til kommentar
SurfingElite Skrevet 19. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2008 Vel, han må da ha gjort noe for å få navnet sitt verdenskjent. Samt fått et ord oppkalt etter seg. Er bare nyskjerrig på hva han hjalp Hitler med. Tydligvis lite hjelp å få her inne. Lenke til kommentar
Douglas Quaid Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Du skal vere glad for dei svara du får so seint på natt. Vent til i morgon du Eg veit ikkje om du får noko nyttig ut av dette, men du KAN sjå litt på denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=909995 Meiner ikkje å promotere min eigen tråd Lenke til kommentar
SurfingElite Skrevet 19. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2008 Beklager, virker kanskje litt gretten nå Er bare det at jeg trenger svaret for world history class i morgen. Lenke til kommentar
Douglas Quaid Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Håpar du har timen seint på dag då Skal ikkje sjå vekk i frå at det er nokre morgonfuglar som kjem til å svare sjølv om det er påskeferie Lenke til kommentar
SurfingElite Skrevet 19. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2008 Vel, nå er det 5 timers tidsforskjell, så kanskje jeg er heldig. Lenke til kommentar
Patrol_33 Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Vel, han må da ha gjort noe for å få navnet sitt verdenskjent. Samt fått et ord oppkalt etter seg. Er bare nyskjerrig på hva han hjalp Hitler med. Tydligvis lite hjelp å få her inne. Er han verdenskjent i Norge eller Verden. Lenke til kommentar
Barista Bob Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 I Verden. VIl ikke påsta at alle vet hvem han var, men ordet quisling er mye brukt spesielt på engelsk og jeg tror mange kan historien bak ordet. Lenke til kommentar
SurfingElite Skrevet 19. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2008 (endret) Vel, han må da ha gjort noe for å få navnet sitt verdenskjent. Samt fått et ord oppkalt etter seg. Er bare nyskjerrig på hva han hjalp Hitler med. Tydligvis lite hjelp å få her inne. Er han verdenskjent i Norge eller Verden. I verden. Jeg bor til informasjon i USA og det står om han i 2 forskjellige skolebøker. Han har også fått et ord oppkalt etter seg som vi også har lært her på skolen. Endret 19. mars 2008 av SurfingElite Lenke til kommentar
Sollid Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Wikipedia er din gode venn... Lenke til kommentar
SurfingElite Skrevet 29. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2008 Wikipedia er din gode venn... Bra det ikke står nøyaktig hva han gjorde der da! Står bare hva han er tillalt for Spar meg for håpløse kommentarer Zollid. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 (endret) Quisling var intelligent med svært gode karakterer. Fyresdøl og nasjonalist. Var også statsråd for Bondepartiet som i dag kaller seg Senterpartiet......... Alene? NS var jo et parti og en strømmning på den tiden. Undermålere ble jo sterillisert også på 50- tallet. Dette var ikke nazistenes påfunn. Men han var ingen stor leder. Endret 5. april 2008 av Robocoop Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå