Gå til innhold

Tregt 400D lang ventetid mellom bilder

Anbefalte innlegg

Praktisk erfaring: Jeg gikk fra et "generisk" minnekort fra Kingston til et Lexar professional 133x Wa (Write acceleration). Med Kingston-kortet var jeg avhengig av bufferminnet i kameraet - og når bufferminnet var fullt, var det bare å vente.

Med Lexar-kortet kan jeg for det meste bare fyre løs. Det går utrolig mye kjappere!

Merker det også godt når jeg tar bilder på lange lukkertider (nordlysbilder) - tidligere kunne kameraet stå i opptil et minutt før det var ferdig med skrivingen.

Så problemet til trådstarter er et tregt minnekort. Kjøp et kjappere, så merker du stor forskjell! Jeg skyter kun i RAW, og har så langt ikke hatt problemer med kapasiteten på kortet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Merker det også godt når jeg tar bilder på lange lukkertider (nordlysbilder) - tidligere kunne kameraet stå i opptil et minutt før det var ferdig med skrivingen.

Har opplevd det samme som deg, ved lange lukkertider bruker kameraet en evighet å skrive til minnekortet. Så blir nok nytt minnekort på meg også :p

Lenke til kommentar

Har opplevd det samme som deg, ved lange lukkertider bruker kameraet en evighet å skrive til minnekortet. Så blir nok nytt minnekort på meg også :p

Det finnes en funksjon på kamera som kan brukes på lange eksponeringer for å få vekk "hot pixels" i bildet (ser ut som røde og blå stjerner).

Dette gjøres ved at når kamera er ferdig med eksponeringen så tar det ett bilde til uten å slippe lys til sensoren. Da kommer bare feilene fram og kamera vet da hvor på det egentlige bildet den skal fjerne disse fra.

Er det kanskje det som skjer her?

Lenke til kommentar

Jeg bare må i disse dager kommentere dette.

Rivers: Det er deilig med slike som deg som viser stolt for hele verden at julen varer helt til påske. Jeg skal pokker meg vise en screendump ved nyttår 2008/09, slik at sjefene forstår at det der urimelig at jeg skal måtte jobbe i den perioden. En stor takk til deg :thumbs:

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

40D har en funksjon som heter "High ISO noise reduction" (C.Fn II -2). Jeg vet ikke om 400D har noe tilsvarende, men det du beskriver høres ut som det jeg opplever på min 40D når denne er aktivert.

Det står forøvrig i bruksanvisningen til 40D at hvis man slår på "High ISO noise reduction" vil man få en betydelig reduksjon i antall bilder man kan ta før bufferet går fult.

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...
40D har en funksjon som heter "High ISO noise reduction" (C.Fn II -2). Jeg vet ikke om 400D har noe tilsvarende, men det du beskriver høres ut som det jeg opplever på min 40D når denne er aktivert.

Det står forøvrig i bruksanvisningen til 40D at hvis man slår på "High ISO noise reduction" vil man få en betydelig reduksjon i antall bilder man kan ta før bufferet går fult.

Takker! :D Satt å grubla meg grønn på hvorfor jeg bare fikk ca 1fps på mitt 1000D. Akam forumet fixa biffen som vanlig!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...