Gå til innhold

Tregt 400D lang ventetid mellom bilder

Anbefalte innlegg

:hmm: Jeg har d et canon 400D. Problemet er at ofte når jeg skal ta masse bilder på kort tid så står det bare "busy" på skjermen og inni søkeren. det tar noen sekunder før den forsvinner. så tar jeg ett bilde til og det står busy igjen. Kan det ha noe med minnekort hastighet og gjøre? eller blits? noe annet? :hmm:
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mange bilder kan du ta før det skjer?

Når bufferen er full så må du vente til den blir tømt over til minnekortet før du kan fortsette å ta seriebilder igjen.

Hvis du tar 1 bilde når 1 bilde har blitt overført fra buffer til minnekort så blir naturligvis buffer full igjen og du må vente.

Edit: Hvis du bruker Jpeg og har raskt minnekort så skal du kunne ta konstant seriebilder omtrent til minnekortet er fullt.

Raw, derimot, er en annen sak.

Endret av sn0dig
Lenke til kommentar

Jeg skrudde på kameraet og knipsa i hytt og gevær og etter 19 bilder så måtte jeg vente en stund igjen....

har ikke no fancy minnekort heller tror jeg. står ikke no særlig på det."sandisk 2.0 gb compackflash" har to på 2 gb og ett på 1gb. alle kortene er like

Endret av Bilbombe
Lenke til kommentar
Jeg skrudde på kameraet og knipsa i hytt og gevær og etter 19 bilder så måtte jeg vente en stund igjen....

har ikke no fancy minnekort heller tror jeg. står ikke no særlig på det."sandisk 2.0 gb compackflash" har to på 2 gb og ett på 1gb. alle kortene er like

Hvor lang tid brukte du på å ta de 19 bildene?

Lenke til kommentar

Hvor lang tid brukte du på å ta de 19 bildene?

jeg tok ca 1 i sekundet...altså c 19 sek. tok den på auto og trykket manuelt på alle bildene.

Er det extreme versjon du har av minnekortene?

Mao: Står det Extreme med store bokstaver på fremsiden av minnekortet?

nope...står ikke no fancy på de i det heletatt...

Lenke til kommentar

1fps?

Prøv å sette til manuell og manuell fokus og se om fps går opp da.

(Fps = frames per second, bilder per sekund)

400D skal ha 3fps

Edit:

Da er det naturlig at du må vente når bufferen er full, siden kortet ikke er raskt nok til å tømme bufferen like fort som den fylles.

Kjøper du det minnekortet jeg har f.eks, som er Extreme III (Link) så vil du nok oppleve at du kan skyte 100vis av bilder uten at bufferen blir full.

Endret av sn0dig
Lenke til kommentar
1fps?

Prøv å sette til manuell og manuell fokus og se om fps går opp da.

(Fps = frames per second, bilder per sekund)

400D skal ha 3fps

Edit:

Da er det naturlig at du må vente når bufferen er full, siden kortet ikke er raskt nok til å tømme bufferen like fort som den fylles.

Kjøper du det minnekortet jeg har f.eks, som er Extreme III (Link) så vil du nok oppleve at du kan skyte 100vis av bilder uten at bufferen blir full.

Jeg satt på en annen modus og jeg kan ta 3fps...tok ca 40 bilder uten problem. men kvaliteten på de bildene ble dårlig hvis det har noe og si.(blir sikkert endel mindre mb pr bilde)så derfor klarer den og lagre fort nok.

Tror jeg skal prøve et extreme 3 kort som du nevner for og se om det kan løse automodus problemet...

Endret av Bilbombe
Lenke til kommentar
Det er vel bare bufferen som er full, alt er sikkert i orden.

Tror også det er på tide å lese bruksanvisningen sån at du skjønner hva alle de rare tingene som kamearaet gør er.

Det var det jeg hadde i bakhodet. enten buffer eller lading av blitsen...jeg skjønner hva et kamera gjør da :new_woot:

så forøvrig at et extreme 3 kort hadde en skrivehastighet på 20mb i sek. ett bilde på 400d ligger jo på en 4-7mb. så da ville nok vært lurt av meg og handla et sånt kort ja :thumbup:

Lenke til kommentar
Går jo evt ann å kjøpe Extreme 4 om 400D støtter det...

Men tror Extreme 3 skal holde til seriebilder til kortet er fullt

Hvor kan jeg finne ut om 400d støtter extreeme 4? så det bare kostet ca 80-90 kr mer for extreeme 4...(40mb/sek) så støtter mitt kamera det så blir det nok et slikt...for og være sikker:)

Lenke til kommentar

Hmm.. Jeg har googlet litt og funnet ut at 400D ikke kan utnytte de fulle 40MBene, så Extreme III er bra nok. Den eneste gangen du ville merke hastigheten er ved overføring til pc med den medfølgende firewire minnekortleseren

Edit: Medfølgende kom litt feil ut. Vet/tror ikke at den følger med, men den hører på en måte til alikevel.

Endret av sn0dig
Lenke til kommentar
Hmm.. Jeg har googlet litt og funnet ut at 400D ikke kan utnytte de fulle 40MBene, så Extreme III er bra nok. Den eneste gangen du ville merke hastigheten er ved overføring til pc med den medfølgende firewire minnekortleseren

Edit: Medfølgende kom litt feil ut. Vet/tror ikke at den følger med, men den hører på en måte til alikevel.

okay:) har ikke firewire på pc`n allikevel..tror jeg :hmm:

Men ja, jeg tror nok at jeg går for extreme 3 da isåfall. klarer helt fint og vente på at bildene skal over fra minnekortet til pc via minnekort leseren :w00t:

Tusen hjertelig for svar:) får håpe problemet mitt forsvinner med det nye kortet :D

Lenke til kommentar
Jeg satt på en annen modus og jeg kan ta 3fps...tok ca 40 bilder uten problem. men kvaliteten på de bildene ble dårlig hvis det har noe og si.(blir sikkert endel mindre mb pr bilde)så derfor klarer den og lagre fort nok.

Tror jeg skal prøve et extreme 3 kort som du nevner for og se om det kan løse automodus problemet...

Neida, bildefilene blir akkurat like store, og jpg-kvaliteten er like god uansett hvilken modus du bruker.

Kvaliteten på JPG-filene stilles uavhengig av hvilken modus du velger med hjulet på toppen.

Lenke til kommentar

Testet mitt gamle 350D for et par år siden.

Brukte et Extreme III 1 gig minnekort.

Med 3 bps, 8 MP og beste jpg kvalitet (ca 3,5MB/bilde) klarte kamere 17-18 bilder før jeg merket at det gikk saktere.

Med 3 bps, 8 MP og nest beste jpg kvalitet (ca 1,7 MB/bilde og langt ifra dårlig kvalitet) ga jeg opp etter 100 bilder. Tror jeg kunne ha fortsatt til minnebrikken var full.

Lenke til kommentar
Er vel svært få eller ingen kamera som klarer å utnytte hastigheten til et Extreme IV kort.

Nå har jeg ikke tallene for 400D på meg, men for å ta et eksempel så klarer Canon EOS 1D Mk. II en hastighet på 7.473MB/sec til SanDisc Extreme IV

http://www.robgalbraith.com/bins/multi_pag...p?cid=6007-6896

Det er jo et litt "gammelt" kamera, og jeg mener å ha hørt at de nyere med Digic III skal klare langt høyere hastigheter, men om de kommer opp til 40MB/s er jeg ikke sikker på.

Uansett er det jo kjekt å ha litt høyere hastighet inn på maskinen, og programvaren som følger med Extreme kortene er kjekk å ha.

Lenke til kommentar
Er vel svært få eller ingen kamera som klarer å utnytte hastigheten til et Extreme IV kort.

Nopes. Men det er jo digg at import fra kortleser går så fort som mulig. Det er noen av oss som sitter og tripper i spenning mens Lightroom importerer. ;)

Nenvte hastigheter kommer helt an på hva slags hardware man sitter og ruger på.

Et Sandisk Extreme IV 4 GB kort varierer mellom 6,7 MB/sec til litt over 38,6 MB/sec avhenging av hardware.

http://www.robgalbraith.com/bins/multi_pag...p?cid=6007-8462

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...