Yawa Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 (endret) Heisann, jeg har akkurat bestillt meg et Mju 1030SW kamera som skal tåle det meste, skal bruke dette i de festlige sammenhengene, og da kunne jeg ikke finnen noe annet som passet bedre. Men jeg er også ute etter et ultrazoom kamera å supplere med, et som jeg kan bruke i litt mer viktige sammenhenger, eller når jeg trenger det lille ekstra enn et lite kompaktkamera kan levere, men ikke helt et DSLR. Her har vi jo endel forskjellige produsenter som tilbyr dette, men ikke alle kan oppfylle mine krav, dessverre. Mine krav er: - Minimum 12X optisk zoom - Mulighet for forsatser som gir meg ytterligere bedre tele og/eller vidvinkel, er ikke en nødvendighet, men hadde vert greit... - Zoomring (viktig) - Optisk eller Mekanisk bildestabilisering - Mulighet for ekstern blitz (viktig) - Mulighet for fjernkontroll (kan også være med ledning) (viktig) - Mulighet for å overstyre manuelt (så mye som mulig) - Lyssterkt objektiv (må kunne ta bilder innendørs, eks. hvis jeg sitter på et seminar, litt langt bak, må jeg kunne få lyse og klare bilder av det som skjer på scenen). - søker hadde vert greit, men ikke et must. Det er det jeg kan komme på nå i farten. Noen som kan gi meg et par tips her? Hadde vert konge! Endret 20. mars 2008 av Yawa Lenke til kommentar
Puff Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 (endret) Kan dessverre ikke hjelpe deg angående zoom-kameraet. Men jeg har prøvd tidligere Mju-modeller (720) og kan si at jeg dessverre ikke var veldig imponert. For meg var det veldig tregt, og bildene var ikke av den beste kvaliteten. Men det som irriterte mest var lang fokuseringstid. Tok alt for lang tid for min smak, og ødela hovedinntrykket. Men på den andre siden er det utrolig kult med vanntett og støtsikkert kamera. Prøvde det under vann, og det funket overraskende bra! Kom med tilbakemeldinger på hvordan det funker når du får det! Er veldig interessert i det selv hvis det er blitt raskere. Endret 19. mars 2008 av El_Hobo Lenke til kommentar
Yawa Skrevet 19. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2008 en ting som er veldig sikkert er at det har blitt mye raskere, har fått en helt ny bildebehandlingsprossessor... Det skal vist være en stor forskjell fra den her og den gamle som sto i ditt kamera. Men blir morro å se... Gleder meg Lenke til kommentar
storhil Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Kan ikke hjelpe deg med zoom-kameraet, men skal selv kjøpe meg et Olympus Mju SW kamera. Er ikke sikker på om jeg skal kjøpe 1030 eller 850. Det er jo ikke store forskjellen såvidt jeg kan skjønne. Og kjøper jeg 850 sparer jeg 1500kr. 1030 har 10,1 Mpix og 850 har 8 Mpix. Men har det så mye å si for bildekvaliteten egentlig? Hva var grunnen til at du valgte 1030 og ikke 850?? Noen som har prøvd ett av disse, og kan si noe om batterikapasiteten? Har hørt at den var dårlig på tidligere modeller.. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Det kan ha veldig mye å si på bildekvaliteten. Som oftest er et kamera med 8mp bedre enn et med 10mp, og sjelden omvendt. Et kamera med 8mp kan lage kopier opp til A3-A2, men oppløsningen til optikken gir opp lenge før det. Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 (endret) Mine krav er:- Minimum 12X optisk zoom Jeg tror jeg i utgangspunktet ville konsentrert meg om ytterpunktene for brennvidden mer enn selve faktoren. Mitt Panasonic FZ30 ultrazoom har f.eks. 12x, mens et som likner veldig, Fujifilm S9500/9600 har 10,7. Altså ikke langt unna, men likevel med en vesentlig forskjell: Mitt strekker seg fra 35-420mm, og har altså moderat vidvinkel men til gjengjeld svært lang tele. Fuji'ene går fra 28-300 og har dermed betydelig bedre vidvinklel men en del kortere tele. Det spørs da hva man prioriterer. Riktignok har det nå kommet flere med 18-20x zoom, som da spenner over hele dette området og vel så det, men det går på kompromissene løs optisk sett. Og er disse da dårlig i ytterpunktene av brennvidden er liksom noe av vitsen borte. - Mulighet for forsatser som gir meg ytterligere bedre tele og/eller vidvinkel, er ikke en nødvendighet, men hadde vert greit... Dette blir (som alt annet) også min personlige mening, men iallfall teleforsatser er noe oppskrytt. Har selv prøv en slik, og synes den ekstra telen var lite effektiv i den enden. Vidvinkel kan kanskje ha mer nytte for seg. - Zoomring (viktig) Med dette kravet kan du stryke svært mange kandidater. Det er kun noen svært få i den største klassen som har dette. Av uforståelige grunner er det lenge siden produsentene kom med nye modeller, og de siste er derfor nå stadig vanskeligere å skaffe. Men det er iallfall kun 3 fabrikater å velge i: - Samsung Pro815 (8 MP, 15X zoom, 28-420mm) - Fujifilm S9600 (9 MP, 10,7x zoom, 28-300mm) - Fujifilm S6500 (6 MP, 10,7x zoom, 28-300mm) - Panasonic FZ50 (10MP, 12x zoom, 35-420mm + optisk stab.) - Optisk eller Mekanisk bildestabilisering Her er det flere som har dette. Fujifilm har ikke stab., Panasonic kjører med optisk på alle sine, Canon, Sony og Olympus har fått på noen av sine (husker ikke type). Optisk er ansett som det beste systemet, forøvrig. - Mulighet for ekstern blitz (viktig) Av de store nevt under "zoomring"-avsnittet har alle unntatt S6500 dette. Av de i mellomklassen met morotzoom finner du flere med blitssko, både Olympus og Canon har det på noen modeller, såvidt jeg vet. - Mulighet for fjernkontroll (kan også være med ledning) (viktig) Her mener jeg utvalget er svært begrenset. Panasonic og Fuji har ikke jeg sett med dette. Har selv en gammel Olympus (C-750), den har dette, og jaggu går den selv på speirefleksene til Olympus, så de har faktisk standardisert på dette på alle sine modeller. Canon, Sony o andre kjenner jeg ikke til vedr. dette. - Mulighet for å overstyre manuelt (så mye som mulig) Jeg har ennå ikke sett en ultrazoom uten fulle manuelle muligheter. - Lyssterkt objektiv (må kunne ta bilder innendørs, eks. hvis jeg sitter på et seminar, litt langt bak, må jeg kunne få lyse og klare bilder av det som skjer på scenen). De store med zoomring har meget god lysstyrke, men det hjelper lite når de aller fleste i kompaktklassen, også store ultrazoom, kjører med ultraliten bildebrikke. Den takler på de aller fleste IKKE høy ISO (= over 100), da kommer støyt/grums svært raskt. Det eneste unntaket er Fujifilm, som med sine Super-CCD-brikker faktisk kan kjøre imponerende høy ISO uten å drukne i støy. De kan derfor overraske på slike situasjoner som du nevner over. - søker hadde vert greit, men ikke et must. Hvis du her mener optisk søker, er det uaktuelt på ultrazoom. Ingen har det. Det de i stedet har er en liten LCD i søkeren, som da viser samem bilde som på den store. De første hadde ikke særlig høy oppløsning, og kunne ikke brukes til å vurdere fokus, men mer til å komponere bildet når det er for lyst til den store skjermen. Men de nyere modellene har fått dramatisk bedre LCD-søkere, min har f.eks. 235 000 punkter, samme som på den store skjermen, og jeg kan utmerket stille fokus med denne. Men det er store variasjoner på slike søkere, så dette bør prøves. Som du ser får du ikke oppfylt alle ønsker/krav i ett og samme kamera, så det blir vel å prioritere disse og snevre inn utvalget. Endret 24. mars 2008 av Manskow Lenke til kommentar
Yawa Skrevet 25. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2008 takker fok konge snvar Manskow, skal se litt nærmere på noen av disse kameraene du nevner her... Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 (endret) Kom forresten på noe mer. Hvis den store klassen - altså de med mekaniske zoom- og fokusringer - skulle falle i smak, har jeg på min min kameraside en side med litt sammenlikninger av Panasonic FZ30 (svært likt etterkommeren FZ50), Fujifilm S9500 (svært likt etterkommeren S9600) samt Samsung Pro815 på denne siden. Der ser du litt av forsjellen på dem, både fysisk og funksjonelt, selv om det altså er to eldre utgaver der. De viser allikevel en del nyttig. En ting som jeg ble positivt overrasket over på FZ30/50 er at objektivet ikke kommer en eneste mm lenger ut ved zooming. All bevegelse av linseelementer foregår inni objektivet. Det gir stabil balanse. S9500/9600 kommer en del frem, mens Samsungs modell tyter svært langt ut, og blir dermed litt uhåndterlig etter min mening. Men felles for de 3 eldste modellene er at alle faktisk fikk utmerkelsen DIWA Gold Medal i sin tid. DIWA kan du lese mer om på www.digit.no, det er en sammenslutning av et tosifret antall lands fotomagasiner, og er en seriøs og respektert utmerkelse. Du får dermed ikke noe drittkamera ved å gå for en av disse, om du som nevnt skulle klare å spore opp noen fortsatt. Jeg håper inderlig det kommer nyere modeller av disse glimrende kameraene, har man først fått seg ultrazoom med manuelle ringer er man solgt. Da blir den mindre klassen med motorzoom litt nedtur... Endret 25. mars 2008 av Manskow Lenke til kommentar
Yawa Skrevet 28. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2008 bestillte meg et Olympus SP-570UZ i tillegg jeg. tror det er et bra kamera. Forgjengerene har hatt gode omtaler på bildestabilisering Lenke til kommentar
axaver Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Heisann, jeg har akkurat bestillt meg et Mju 1030SW kamera som skal tåle det meste, skal bruke dette i de festlige sammenhengene, og da kunne jeg ikke finnen noe annet som passet bedre. Men jeg er også ute etter et ultrazoom kamera å supplere med, et som jeg kan bruke i litt mer viktige sammenhenger, eller når jeg trenger det lille ekstra enn et lite kompaktkamera kan levere, men ikke helt et DSLR. Her har vi jo endel forskjellige produsenter som tilbyr dette, men ikke alle kan oppfylle mine krav, dessverre. Mine krav er: - Minimum 12X optisk zoom - Mulighet for forsatser som gir meg ytterligere bedre tele og/eller vidvinkel, er ikke en nødvendighet, men hadde vert greit... - Zoomring (viktig) - Optisk eller Mekanisk bildestabilisering - Mulighet for ekstern blitz (viktig) - Mulighet for fjernkontroll (kan også være med ledning) (viktig) - Mulighet for å overstyre manuelt (så mye som mulig) - Lyssterkt objektiv (må kunne ta bilder innendørs, eks. hvis jeg sitter på et seminar, litt langt bak, må jeg kunne få lyse og klare bilder av det som skjer på scenen). - søker hadde vert greit, men ikke et must. Det er det jeg kan komme på nå i farten. Noen som kan gi meg et par tips her? Hadde vert konge! Hvordan er kameraet? Vurderer selv å kjøpe meg en 1030SW som jeg skal bruke som ett allround kamera som jeg kan kaste litt rundt og bruke i skjærgården, på fester o.l Er kvaliteten bra nok til det? Lenke til kommentar
Ticon Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 Heisann, jeg har akkurat bestillt meg et Mju 1030SW kamera som skal tåle det meste, skal bruke dette i de festlige sammenhengene, og da kunne jeg ikke finnen noe annet som passet bedre. Men jeg er også ute etter et ultrazoom kamera å supplere med, et som jeg kan bruke i litt mer viktige sammenhenger, eller når jeg trenger det lille ekstra enn et lite kompaktkamera kan levere, men ikke helt et DSLR. Her har vi jo endel forskjellige produsenter som tilbyr dette, men ikke alle kan oppfylle mine krav, dessverre. Mine krav er: - Minimum 12X optisk zoom - Mulighet for forsatser som gir meg ytterligere bedre tele og/eller vidvinkel, er ikke en nødvendighet, men hadde vert greit... - Zoomring (viktig) - Optisk eller Mekanisk bildestabilisering - Mulighet for ekstern blitz (viktig) - Mulighet for fjernkontroll (kan også være med ledning) (viktig) - Mulighet for å overstyre manuelt (så mye som mulig) - Lyssterkt objektiv (må kunne ta bilder innendørs, eks. hvis jeg sitter på et seminar, litt langt bak, må jeg kunne få lyse og klare bilder av det som skjer på scenen). - søker hadde vert greit, men ikke et must. Det er det jeg kan komme på nå i farten. Noen som kan gi meg et par tips her? Hadde vert konge! Vurderer selv å kjøpe meg en 1030SW som jeg skal bruke som ett allround kamera som jeg kan kaste litt rundt og bruke i skjærgården, på fester o.l Er kvaliteten bra nok til det? Må si jeg angrer på at jeg ikke brukte noen kr. mer så jeg fikk digitalt speilrefleks. Kjøpte ett Panasonic fz7 for halvannet år siden. Kameraet er bra. men 12X zomm gir litt for uklare bilder for meg. Nå er fz8 kommet som forbedring, men alt kommer an på hva du skal bruke kameraet til. Må si jeg for min del henger mer og mer over til speilreflekskamera. Det gir mange flere muligheter, og en bildeskarphet som kameraet mitt kan drømme om. Hvis du bare skal ha festkamera har du mange muligheter. Canon og Fujifilm har bra alternativer. Lenke til kommentar
axaver Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Heisann, jeg har akkurat bestillt meg et Mju 1030SW kamera som skal tåle det meste, skal bruke dette i de festlige sammenhengene, og da kunne jeg ikke finnen noe annet som passet bedre. Men jeg er også ute etter et ultrazoom kamera å supplere med, et som jeg kan bruke i litt mer viktige sammenhenger, eller når jeg trenger det lille ekstra enn et lite kompaktkamera kan levere, men ikke helt et DSLR. Her har vi jo endel forskjellige produsenter som tilbyr dette, men ikke alle kan oppfylle mine krav, dessverre. Mine krav er: - Minimum 12X optisk zoom - Mulighet for forsatser som gir meg ytterligere bedre tele og/eller vidvinkel, er ikke en nødvendighet, men hadde vert greit... - Zoomring (viktig) - Optisk eller Mekanisk bildestabilisering - Mulighet for ekstern blitz (viktig) - Mulighet for fjernkontroll (kan også være med ledning) (viktig) - Mulighet for å overstyre manuelt (så mye som mulig) - Lyssterkt objektiv (må kunne ta bilder innendørs, eks. hvis jeg sitter på et seminar, litt langt bak, må jeg kunne få lyse og klare bilder av det som skjer på scenen). - søker hadde vert greit, men ikke et must. Det er det jeg kan komme på nå i farten. Noen som kan gi meg et par tips her? Hadde vert konge! Vurderer selv å kjøpe meg en 1030SW som jeg skal bruke som ett allround kamera som jeg kan kaste litt rundt og bruke i skjærgården, på fester o.l Er kvaliteten bra nok til det? Må si jeg angrer på at jeg ikke brukte noen kr. mer så jeg fikk digitalt speilrefleks. Kjøpte ett Panasonic fz7 for halvannet år siden. Kameraet er bra. men 12X zomm gir litt for uklare bilder for meg. Nå er fz8 kommet som forbedring, men alt kommer an på hva du skal bruke kameraet til. Må si jeg for min del henger mer og mer over til speilreflekskamera. Det gir mange flere muligheter, og en bildeskarphet som kameraet mitt kan drømme om. Hvis du bare skal ha festkamera har du mange muligheter. Canon og Fujifilm har bra alternativer. Snakker vi om samme ting her? :\ Jeg snakket om Olympus Mju 1030SW. Har du dette? Mvh Simen Aukland Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå