Fritz0r Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 (endret) Det er mange som har hørt om, sett en eller kanskje eier en Nissan Skyline, og mange som argumenterer for og imot denne bilen. I dette nye segmentet, Classic info, tenker jeg og komme med info om flere av de store bilene, ikke bare Japanske, og også prøve og lage ett objectivt bilde på bilene (Noe som ikke blir riktig da jeg er hardbarska Skyline fan...). Nissan Skyline: Selve Skyline navnet kommer fra ett merke som het "Prince" en gang i tiden, og hadde chassie kode ALSI-1, denne ble sluppet i April 1957, og var da et luksus merke. Men det var ikke før 1969 den første GT-R'en ble laget, Nissan Skyline GT-R PGC-10/KPGC-10 (ofte kalt Hakosuka [boxSkyline]. Denne lette lille bilen med en 2.0L S20 I6 motor ble den første bilen som greide og vippe Porsche av tronen de hadde med 911, med 160 hp og 180 Nm viste denne bilen en klar dominanse i nesten uansett hva den kjørte i...Skyline...Legenden ble født. Nissan Skyline GT-R R32 Mai 1989 - Nissan Skyline R32 kommer på markedet, med alt fra 2.0L til 2.6L med turbo, og selve kongen, Nissan Skyline GT-R R32, med ett enormt monster på 2.6L. Tenkte vi skulle gi litt mere detaljert info om selve bilen og dens....monstrum... Motor: Nissan Skyline GT-R R32 skulle egentlig ha en RB24DETT for og konkurere i 4000 cc klassen, men takket være at de la til AWD systemet i bilen, så fant de ut at for og møte kravene til gruppe A, måtte motoren være større. RB26DETT [Race Breed 2.6L Double overhead cam, Electronically fuel-injected, Turbo, Turbo]. Der er det som antas og være rett forklaring på forkortelsen. Det skal sies at Nissan selv ikke har gitt indikasjon på hva RB faktisk står for, men RB motorene har nesten alltid vert involvert primært i racing og ekstrem bilene til Nissan, selv i den nye GT-R R35-en som også er en RB motor. RB26DETT er en rekkesekser, på 2.6 liter, designet og laget av Nissan, primært for GT-R bilene, selve blokken er borret av støpe jern, sylinder hodene er av alluminium, med 24 ventiler, 4 per sylinder. Den har dobble overhead camshaft. Som sakt over, så er det 2 turboer på motoren, som jobber i parallelt med hverandre, den fremre turboen dekker de 3 fremste sylindrene og den bakre dekker de 3 bakerste sylindera. wastegatene i Skyline er satt til og begrense trykket til 14 psi, mens en restriktor holder selve boost trykket til under 7 psi. MAX hester: Med utskiftning av turbo, og uten og skifte på det interne, så greier faktisk motoren 600 hester, 500 om det er til daglig bruk. Det er kjent at flere tunere, har motorer som stabilt greier 13-1400 hester, men her er det også snakk om kit's som øker motorens volume til 3.0L, (Stroker kit's). Driv verk. Dette er egentlig et todelt system, som jeg skal gi dere litt info om, og dette er den primære grunnen til Skyline's suksess, og engentlig grunnen til den høye forsikrings premien på disse bilene... HICAS [High Capacity Actively Controlled Suspension] Dette er hovedproblemet til den høye forsikrings premien som eksisterer på Nissan Skyline GT-R. Det som dette systemet gjør, er faktisk og svinge med bakhjulene på bilen, når bilen kjører over 80 km/h så aktiveres systemet, og gir skarpere respons i sving, da bakhjulene svinger samme vei som fremhjulene [1 grad svingning]. Du synnes kanskje 1 grad er lite, men når det gjelder bane kjøring, så tok det de andre japanske bil produsentene ganske mange år før de hadde noe som kunne rivalisere denne bilen, Mitsubishi hadde ikke noe før AYC med Zero-counter steer kom med i Lancer Evolution IX, og det sier litt om hvor langt fremme denne bilen var. Ved race, så bruker faktisk de fleste raceførerne og faktisk heller fjerne dette systemet fra bilen, da de mener de har for liten kontrol over bak enden med denne aktivert. Feks om du skal drifte med en GT-R med HICAS aktivt, så kan dette by på problemer, da bakhjulene gjerne vil svinge samme vei som fremhjulene, og dermed kanseleres driftingen ganske tidlig. Du kan bygge inn en bryter eller ta ut sikringen for HICAS om du ønsker, men til daglig drift er det annbefallt at dette er på, da du vil merke en helt klar skarpere sving egenskap på bilen. Herav kommer problemet inn i bildet....Mange av disse bilene ble havarert, mange mistet livet, som følger av at de blindt trudde at bak enden kunne redde vedkommende ut av alle tenkelige situasjoner. HICAS er på GT-R R32 drevet av sylindere (oljetrykk basert), mens det nyere SUPER-HICAS er elektriskt drevet, noe raskere [finnes på GT-R V-Spec og GT-R R34]. ATTESA-ETS Drevet av en 16bit microprocessor, som 100 ganger i sekundet holder kontrol på bilens egenskaper, fart, grep osv, dette er hva som skapte Skyline i senere tid. Denne lille saken, som sjekker alt, har tilogmed en 3 axis G sensor, for og merke når bilen går sidelengs, for så og justere torquespliten kraft til fremhjulene, og HICAS systemet bak. Om systemet oppdager at noen av hjulene glipper, så lite som 5%, så justeres automatiskt kraft til frem hjulene av bilen, slikt at fremhjulene "drar" bilen inn i rett spor, og det er snakk om så mye som 50% av drivkraften fra motoren, kan sendes rett ned i fremhjulene. ATESSA-ETA Pro Dette systemet er en oppgradert versjon av det som er på Nissan GT-R R32, dette systemet kan faktisk justere kraft på alle 4 hjul individuelt, for og få bilen rett. Dette systemet er mest og finne på V-Spec samt GT-R R34/R35 modellene. Hvorfor er Nissan Skyline GT-R R32 så spesiel bortsett fra det elektroniske? Nissan stillte med sin GT-R R32 i JTCC gruppe A fra 1989 til 1993, hvor den vant samtlige 29 løp som den stillte opp i. fra 1993 til 1997, vant Nissan 50 av 50 løp de var med i, dette inkluderer også N1 Super Taikyu Selv i Australia, ble bilen sett på som ett monster, døpt "Godzilla", da de i 1991 og 1992 vant Australian Bathurst 1000 , mot Ford og Holden, selv med opptil 200 kilo mere vekt i bilen, var disse uslåelige på banen. Nissan GT-R R32 og R33 er hovedgrunnen til at gruppe A ble nedlagt, men har hjulpet andre og nye spennende arrangemang opp fra støvet. Nissan GT-R R32 V-Spec Laget i 1993, denne utgaven, Victory spec kom i dagens lys etter seier på seier på seier, og er en oppgradert utgave, med SUPER-HICAS og ATTESA-ETS+ system, og viser selv idag, at dagens bil produsenter har fremdeles mye og strebe etter. Nissan Skyline GT-R R32 Nissan Skyline GT-R R32 [Godzilla] Kilde for Nissan info: http://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_Skyline *** Om noen finner noen lovlige klipp av Skyline R32 som racer, eller har noe hjemme, så hiv gjerne opp disse. Endret 19. mars 2008 av Fritz0r Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 En ide når du skal gi info om en "Classic" er å bruke orginale bilder, fra katalog osv. Lenke til kommentar
rublings Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Flott at du gidder å spre så mye info rundt. Ikke alle som vet like mye Jeg syns nesten det burde komt en egen kategori nå, for Fritzor sin informasjon. Kunne samlet alt i "Bil-info" eller noe Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 RB26DETT [Race Breed 2.6L Double overhead cam, Electronically fuel-injected, Turbo, Turbo]. TT står or twin turbo :- ) Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 Driv verk.Dette er egentlig et todelt system, som jeg skal gi dere litt info om, og dette er den primære grunnen til Skyline's suksess, og engentlig grunnen til den høye forsikrings premien på disse bilene... HICAS [High Capacity Actively Controlled Suspension] Dette er hovedproblemet til den høye forsikrings premien som eksisterer på Nissan Skyline GT-R. Det som dette systemet gjør, er faktisk og svinge med bakhjulene på bilen, når bilen kjører over 80 km/h så aktiveres systemet, og gir skarpere respons i sving, da bakhjulene svinger samme vei som fremhjulene [1 grad svingning]. Du synnes kanskje 1 grad er lite, men når det gjelder bane kjøring, så tok det de andre japanske bil produsentene ganske mange år før de hadde noe som kunne rivalisere denne bilen, Mitsubishi hadde ikke noe før AYC med Zero-counter steer kom med i Lancer Evolution IX, og det sier litt om hvor langt fremme denne bilen var. Ved race, så bruker faktisk de fleste raceførerne og faktisk heller fjerne dette systemet fra bilen, da de mener de har for liten kontrol over bak enden med denne aktivert. Feks om du skal drifte med en GT-R med HICAS aktivt, så kan dette by på problemer, da bakhjulene gjerne vil svinge samme vei som fremhjulene, og dermed kanseleres driftingen ganske tidlig. Du kan bygge inn en bryter eller ta ut sikringen for HICAS om du ønsker, men til daglig drift er det annbefallt at dette er på, da du vil merke en helt klar skarpere sving egenskap på bilen. Herav kommer problemet inn i bildet....Mange av disse bilene ble havarert, mange mistet livet, som følger av at de blindt trudde at bak enden kunne redde vedkommende ut av alle tenkelige situasjoner. Dette er helt feil, man kan fint drifte med 4wd og 4ws så lenge man har nok hester, drifte folk velger uansett gts og ikke gtr. Veit ikke den første mitsubishi med 4ws kom men vr4 som kom i 88 hadde ihvertfall 4ws og 4wd Og evo IX har ikke 4ws AYC er en veldig avansert differensial. Og 4ws er ikke grunnen til skylines suksess da de som er ombygd til racing med lik linje med Mitsubishi har fjernet 4ws systemet for å spare vekt og man får en bil med færre ting som kan gå galt. Lenke til kommentar
warpig Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 Flott at du gidder å spre så mye info rundt. Ikke alle som vet like mye Jeg syns nesten det burde komt en egen kategori nå, for Fritzor sin informasjon. Kunne samlet alt i "Bil-info" eller noe Jeg har i hvert fall foreslått en pit-stop tråd der man kunne samlet alt av småsnakk om bil. Også artikler og korte poster om nye og gamle biler kunne havnet i denne tråden. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 kan noen fortelle meg hvorfor det ikke er mulig å få norske skilter på skyline? Lenke til kommentar
Fritz0r Skrevet 2. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2008 kommer ikke med venstre ratt, derfor. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 Det går vel fint an å registrere høyrerattede biler her i landet? Problemet, slik jeg har skjønt det, med gamle GT-R, er at den ikke tilfredsstiller utslippskravene. Det går an å få registrert et lite antall av hver bilmodell grunnet "motorhistorisk verdi", unntatt for disse kravene, men den kvoten er full. En vanlig Skyline er ikke noe problem. Lenke til kommentar
Fritz0r Skrevet 2. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2008 nope, ingen Skylines er registrert i Norge de siste 3 årene, er snakk om type godkjenning, dvs rattet, bilen er ikke registrert av Nissan da den bare er levert med høyreratt. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 Hvilken side rattet er på spiller ingen rolle. Problemet er å fremvise dokumentasjon på at bilen tilfredsstiller kravene vi har i Norge. Lenke til kommentar
bruker365 Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 Har hørt at den ikke har blitt kollisjonstestet, eller ikke tilfredsstiller de kravene Men uansett, Skyline er drømmebilen<3 Lenke til kommentar
Daily-Drifter Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 Sant det, har ikke en dritt å si hvor rattet er. Biler solgt for JDM markedet er ikke tuv godkjent, de følger en annen (sikkert like streng) standard som da ikke gjelder innenfor EU. Husker det gikk å regge en bil i england, for så å importere den til norge derfra under EU-regler, men tror ikke det går lenger. Kompisen min regga en RHD Mk4 Supra for flere år sia, da måtte han bytte mye deler før det gikk igjennom (lys, belter osv) ikke fordi det han bytta til var noe bedre, men fordi det var tuv godkjent. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå