dan1el Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 Hei. Som noen av dere kanskje vet, har mitt aldrende, men likevel trofaste D70, gått på en smell. Blitsen fungerer ikke. Heller ikke ekstern blitz. Objektivfestet er dårlig, slik jeg stadig får beskjed om at det ikke er noe objektiv montert på huset. Etter 4-5-måneders reperasjonshelvete med Japan Photo, kom kameraet ureparert tilbake. Tiden er altså inne for å skaffe seg noe nytt. Det står mellom D80 og D200. Situasjonen er slik: Jeg er student. Jeg er fattig. Jeg har et MEGET stramt budsjett. og skal enten... ...kjøpe D80 *nytt* på JP for 5000 med Superforsikring for 700. ...kjpe D200 *brukt* for 5500-6000 uten noen "superforsikring". Det er to dilemmaer involvert her. Grunnen til at jeg skal ha Superforikring, er at JP vil erstatte eller reparere mitt kamera utover hva garantien og kjøpsloven gjelder. På mitt D70 er blitzen gåen og objektivfestet slitent. Japan Photo mener dette skyldes støtskade og vil ikke dekke (kameraet var på repp i 4-5 mnd). Så alle problemer jeg eventuelt måtte ha med mitt kamera i fire år framover vil/skal i utgangspunktet bli dekket av denne forsikringen. Jeg er klar over at dette er en sørvis som JP tjener fett på og aller helst vil selge meg for å tjene mer spenn, men samtidig er jeg ikke keen på å måtte kjøpe et nytt kamera, slik jeg må nå. Det andre dilemmaet inne i bildet her, er selvsagt D80 vs D200. Jeg er klar over de fleste forskjellene ved disse to kameraene og jeg mener at jeg selv ikke har behov for D200. Spesefikasjonsmessig har kameraene like stor søker (19.5mm), lik bildebrikke og oppløsning, like stor LCD-skjerm, like batterier. D200 er omtrent 300g større og tar 5 bilder per sek. Slik situasjonen er nå, så er jeg 80% sikker for å gå for et nytt D80 + forsikring. Helt sikker er jeg altså ikke, og det er derfor jeg spør til slutt: Er det noen store fordeler ved D200 kontra D80 som gjør at jeg kanskje burde tenke to ganger over dette? Er det noe jeg har oversett? Noen funksjoner jeg kanskje for bruk for? Takk for at du leste hele dette lange innlegget :--). Daniel. Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 Jeg hadde det samme problemet for en mnd siden og bestemte meg for å gå for D200 for 6900,- Da riktignok med kun 3838 eksponeringer og 3mnd garanti fra Stavanger Foto. Alle jeg kjenner som har prøvd å holde kameraet mitt sier at det er sinnsykt tungt (ca 1.3kg med sigma 30mm F/1.4) mens jeg synes det er helt herlig. De har da riktignok bare erfaringer med 350D og 400D, siden det er det vi bruker på skolen. Den ekstra værtettingen kommer også godt til, men batteriet er ikke akkuratt det beste jeg har erfart. (Jeg har bestilt 2 ekstra) De ekstra knappene er sinnsykt greie å ha når man er lei av å gå inn i menyen for å gjøre endringer hvert 2 sekund (hadde D40x før) For D200: Flere knapper Vekten er perfekt (for meg ihvertfall, gå i butikken og kjenn forskjellen og bestem deg hvilken du liker best) Magnesiumlegering 5fps kontra 3 ISO i viewfinder opptil 9 bilder bracketing (kontra 3) CF kontra SD For D80: Lettere Full auto valg Bedre batteritid .. Kommer ikke på noe mer som jeg bryr meg om.. Random fakta: Lenke til kommentar
bObleJet Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 (endret) Vanskelig valg, selv slet jeg med å finne ut om jeg ville ha et D300 eller et D300... Hvis du likte D70 huset, noe alle som har brukt kameraet gjør, tviler jeg på at D80 kommer til å falle i smak. Det er bare noen millimeter forskjell i fysiske mål og noen gram lettere. Men det er noe med D80'en som gjør at det virker mer plastikk aktig enn D70'en gjorde. Og for meg og mange andre (ikke canon brukere ) )er følelsen av å ha et godt verktøy i hendene (nesten) like viktig som resultatet, det at D200 er mer solid er jo også en fordel. De ekstra knappene på huset gjør også hverdagen mye lettere. Lykke til, min anbefaling blir som du sikkert har fått med deg D200 edit: tyrkleif Endret 18. mars 2008 av bObleJet Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 Vanskelig valg, selv slet jeg med å finne ut om jeg ville ha et D300 eller et D300... Off topic: Det må jo ha vært ett lett valg Lenke til kommentar
bObleJet Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 det vanskelige med valget var hvor lenge jeg skulle vente med å kjøpe kameraet, i og med at jeg dessverre har et budsjett å forholde meg til. Men så satte JapanPhoto ned prisen til 13K og da var det gjort, og at 17-55 2.8'en kostet mer enn 18-70'en fikk heldigvis ikke kona med seg... Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 det vanskelige med valget var hvor lenge jeg skulle vente med å kjøpe kameraet, i og med at jeg dessverre har et budsjett å forholde meg til. Men så satte JapanPhoto ned prisen til 13K og da var det gjort, og at 17-55 2.8'en kostet mer enn 18-70'en fikk heldigvis ikke kona med seg... Jeg mente det da som en spøk, siden du skrev D300 to ganger, og at det ikke er vanskelig å velge mellom D300 og D300 Lenke til kommentar
bObleJet Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 det vanskelige med valget var hvor lenge jeg skulle vente med å kjøpe kameraet, i og med at jeg dessverre har et budsjett å forholde meg til. Men så satte JapanPhoto ned prisen til 13K og da var det gjort, og at 17-55 2.8'en kostet mer enn 18-70'en fikk heldigvis ikke kona med seg... Jeg mente det da som en spøk, siden du skrev D300 to ganger, og at det ikke er vanskelig å velge mellom D300 og D300 innlegget var og skrevet som en spøk, men et visst snev av alvor lurende bakom. skulle ønske jeg hadde selvkontroll nok til å klare å vente med innkjøpet et par måneder, og jeg hadde nok klart det hvis ikke Stephan den J**elen satte ned prisen til et nivå som fruen nesten hadde forståelse for at jeg brukte... Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 (endret) Du har ikke fortalt noen ting om hvordan du brukte D70 og hva du likte og ikke likte, dermed er det umulig å si om du vil like D200 bedre enn D80 siden mange av forskjellene er subjektive. 1. Du kan regne med at D200 vil ha lengre levetid enn D80 siden det er konstruert for tøffere bruk. 2. Vil det føles bra å kjøpe "superforsikring" fra noen som ikke kan stave det engang? 3. D80 har lettere for å brenne ut bilder i høylysene. Endret 19. mars 2008 av Kristallo Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Hmmh. Rent generelt: Om du mener at JP er kjipe i hvordan de behandler deg som kunde, hvorfor belønne dem med å kjøpe mere varer fra dem? Ellers er D200 som andre sier et lekkert kamera. Siden du tydeligvis har skutt mye med D70'en din så har du sikkert lært nok til at du kan utnytte de ekstra mulighetene og alle knappene på D200. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Merk at D200 har noe dårligere batterilevetid, om jeg ikke tar feil. Et grep til D200 vil nok være en god ide. Lenke til kommentar
dan1el Skrevet 19. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2008 Hmmh. Rent generelt: Om du mener at JP er kjipe i hvordan de behandler deg som kunde, hvorfor belønne dem med å kjøpe mere varer fra dem? Ellers er D200 som andre sier et lekkert kamera. Siden du tydeligvis har skutt mye med D70'en din så har du sikkert lært nok til at du kan utnytte de ekstra mulighetene og alle knappene på D200. Godt spørsmål. Saken er den at Japan Photo er den DESIDERT billigst på D80 i Norge akkurat nå. Ligger omtrent tusen spenn under de de store nettbutikkene. En annen ting er at JP er den eneste sjappa som tilbyr denne ulykkesforsikringen. Til slutt så har jeg JP lokalisert 15 min herifra, noe som betyr at jeg kan skaffe meg kamera her og nå -- noe jeg har tenkt til å gjøre straks . Jeg er helt sikker på at jeg får bruk for de ekstra knappene.. spesielt dedikerte knapper til ISO og WB virker herlig. ISO i søkeren er jo også knallkjekt. Men jeg tror jeg klarer meg med D80. Du har ikke fortalt noen ting om hvordan du brukte D70 og hva du likte og ikke likte, dermed er det umulig å si om du vil like D200 bedre enn D80 siden mange av forskjellene er subjektive. 1. Du kan regne med at D200 vil ha lengre levetid enn D80 siden det er konstruert for tøffere bruk. 2. Vil det føles bra å kjøpe "superforsikring" fra noen som ikke kan stave det engang? 3. D80 har lettere for å brenne ut bilder i høylysene. Vel.. jeg likte stort sett alt ved D70. Det var/er et kongekamera. Skjermen var litt liten. Det var noen som frustrasjonmomenter som ikke ISO i søkeren og det var tungvindt å gå fra AF-S til AF-C osv. Litt mye støy på høyere ISO, men D200/D80 skal være litt bedre her. At D200 har lengere levetid er jeg klar over, men så lenge jeg har denne omtalte forsikringen, lever D80 i hvert fall fire år. Min D70 ville ikke mer enn 2. Hvordan JP markedsfører ulykkesforsikringen sin ("Supersikring") er egentlig ganske irrelevant, så lenge tjenesten fungerer. Det at D80 har lettere for å brenne ut høylysene har jeg ikke hørt noe særlig om. Tror neppe det skulle bli et problem. Isåfall er det bare å undereksponere i kritiske situasjoner eller bruke en annen lysmåling. Jeg foretrekker "weigthed center". Takker for mange innspill. Jeg har sovet litt på dette spørsmålet og som dere sikkert ser, argumenterer jeg for D80 her. Det er også det kameraet jeg har bestemt meg for Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Merk at D200 har noe dårligere batterilevetid, om jeg ikke tar feil. Et grep til D200 vil nok være en god ide. Det er nevnt før, og D200 har merkbart dårligere batteritid. Ca 50% av D80 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå