amiga600 Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 Hei. jeg prøver å forandre xorg.conf fila for å få riktig skjermoppløsning. Men får ikke save det jeg gjør der fordi jeg ikke har tilgang. Leste litt rundt på nett og fant ut at jeg må være "root" for å få tilgang til å gjøre endringene jeg vil. Hvordan gjør man det? Noen som vet hvordan man får riktig skjermoppløsning? skal ha 1280x800.. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 (endret) Skriv "su -" uten anførselstegnene i et terminalvindu. Da får du spørsmål om å oppgi passordet til root-brukeren, som jeg håper du husker Så er det bare å åpne xorg.conf i din favoritt editor (nano, gedit, kwrite, vi, emacs...) Endret 18. mars 2008 av Langbein Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 (endret) Det er også mulig å endre dette i gui, lett litt på System menyen (hvis du har Gnome), System -> Brukervalg -> Maskinvare -> Skjermoppløsning (Mulig dette kun er for å sette maks oppløsning på skjermen, og ikke selv skjermoppløsningen). Sjekk også Programmer -> Systemverktøy -> Skjerm. Hvis du har ett nVidia kort (med drivere fra Livna, usikker på om dette er nødvendig) så har du også Programmer -> Systemverktøry -> nVidia Display Settings hvor du da kan endre oppløsning under X Server Display Configuration Du kan også kun skrive su i terminalen, da vil du få root rettigheter, men brukermiljøet(?) vil fortsatt være det samme som den brukeren du først logget inn med, su - gir fullt root miljø (etter hva jeg har lest andre steder på dette forumet ) Edit: Plassering av skjermoppløsning i meny. Endret 19. mars 2008 av Crowly Lenke til kommentar
Hugbees Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 letteste i f7/f8 er aa forandre det fra menyen i gnome. husker ikke noeyaktig hva menyen heter men du finner det fort Lenke til kommentar
vpaulsen Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 sudo vi \path\fil editor vi blir da kjørt som root Passord du nå skrive inn er ditt eget Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 @vpaulsen Det er ikke alle distroer som bruker sudo.. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 @vpaulsenDet er ikke alle distroer som bruker sudo.. En annen ting er at mange ikke ønsker å for evig bli fanget inni vi Jeg sier ikke mer: How to get out of vi For some inexplicable reason people often have trouble getting out of vi, the venerable and mighty UNIX editor. Given that the vi user interface is logical, and therefore easy to learn, this manual should be unnecessary. The world, however, is not what it should be. If you want to exit and save what is in the buffer, the command sequence is: Control-Q Control-C ESC Z Z If you want to exit, but do not want to save what is in the buffer, the command sequence is: Control-Q Control-C ESC : q ! ENTER Feel free to refer amnesiac vi users to this page. Hopefully it will convert them to the elegance and simplicity of the editor. Crowly: Det er riktig at man også kan bruke bare 'su', men at man da fortsetter med brukerens env.variables. Fordelen med dette er bl.a. at current directory ikke endres. Men det er også ulemper: Enkelte kommandoer for sys.adm. kan ligge i en katalog som bare ligger i root's $PATH. En annen mer alvorlig ting er man potensielt kan få problemer hvis man starter GUI programmer. Enkelte distroer har derfor egne løsninger, slik som i OpenSUSE hvor du finner kommandoen 'sux' som vel er en slags mellomting mellom 'su' og 'su -', fordi den fikser så det ikke blir krøll med X. Bruker man sudo-baserte distroer fins også løsninger, slik som gksudo Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 (endret) Redigert post lengre opp for meny plasseringer. Ett eksempel på su og su - Hvis jeg bruker kun su og så vil åpne f.eks /etc/httpd/conf/httpd.conf med gedit så får jeg denne meldingen i konsollen gedit /etc/httpd/conf/httpd.conf (gedit:3438): GnomeUI-WARNING **: While connecting to session manager: Authentication Rejected, reason : None of the authentication protocols specified are supported and host-based authentication failed. Men det går fortsatt fint å gjøre nødvendig endringer og få lagret dette. Programmer som ligger i /sbin/ er ikke tilgjengelig uten å oppgi hele pathen. Med su - kommer den ingen warning ved kommandoen gedit /etc/httpd/conf/httpd.conf, kommandoer i /sbin/ er tilgjengelig uten å spesifisere hele pathen. Det er de forskjellene jeg har merket med su og su -. Brukte su lenge da det var det som sto i de fleste guider, men har nå godt over til su - etter at jeg ble gjordt oppmerksom på forskjellen, men har aldri hatt problemer med å få utført det jeg ønsket ved bruk av su. -- vi kommandoen som er gitt over er ikke de jeg har brukt for å lage filer og komme meg ut av programmet, så det eksemplet der ser ut til å være litt "overdramatisert". Men vi er ikke det enkleste editoren å bruke når man ikke kan noe om den. Når det er lenge siden jeg har vært borti den og har glemt de fleste kommandoen, så sliter jeg litt med å få avsluttet. Kan vel si at vi har en høyere brukerterskel enn gui editorer, men sikkert veldig bra når man først har lært seg å bruke den. -- Bare litt pirk, overskriften til denne tråden er vel ikke den beste for å forklare problemet. Bruke kanskje ha hatt med noe om endring av skjermoppløsning i stedet for problemer med å bli root. Endret 19. mars 2008 av Crowly Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Dette ser ut til å variere litt fra distro til distro. F.eks ser det ut til at Debian clearer environmentet ditt når du bruker bare "su", mens Fedora beholder det (clearer ihvertfall ikke PS1 og USER-variablene), så du er nødt til å bruke "su -". Så et program som skriver noe til hjemmekatalogen din basert på USER-variablen (ja, ~ bruker USER-variablen), kan dermed opprette filer i hjemmekatalogen din som eies av root. Det kan være ganske uheldig. Lenke til kommentar
amiga600 Skrevet 19. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2008 Takk for all hjelp:) Jeg har prøvd å skifte skjermoppløsning i gui men der er det bare 3 valg og ingen av de passer. Har også prøvd å velge Generic LCD til 1280x800 men det hjalp ikke. Leste at det gikk ann å legge til oppløsninger i etc/X11/xorg.conf fila men det hjalp heller ikke. Har intel x3100 integrert grafikk på laptop. Liker fedora så langt men det er litt kjipt å ikke få riktig oppløsning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå