angelique__ Skrevet 25. februar 2003 Del Skrevet 25. februar 2003 ok, jeg har planer om å legge inn redhat 8.0 på maskinen min . har 2 hardisker som er delt opp i 3 partisjoner c: , d: og e:. på c: ligger windows 98 og på d: ligger xp, jeg har planer om å formatere et par gb av e: som er på 75 gb, si 7-10 gb og gjøre den om til ext2 og swap. hva skjer når jeg booter opp maskinen etter at jeg har lagt inn linux, vil begge windowsene komme opp på lilo/grub menyen eller bare den ene ? Lenke til kommentar
wil Skrevet 26. februar 2003 Del Skrevet 26. februar 2003 hei, Jeg vil kommentere det med partisjonene først, det du burde gjøre hvis du bruker linux for første gang er å resize plassen din på e: og når du har gjort det så er det nok plass til å legge inn linux, det du også burde gjøre er å partisjoner linux partisjonene automatisk, dvs. at det er linux som partsjonerer linux partisjonene for deg. dette gjør at det ikke blir noe krøll meg hverken linux eller windows partisjonene, det har allefall jeg gjort de gangene jeg har installert linux. det med de to windowsene som du har, når du har lagt inn linux så kommer jo Grub/Lilo opp. og når du har lagt inn èn windows versjon så vil både linux og windows komme opp sånn at du kan velge hva du vil starte, men hvis du har to windows versjoner, så har iallefall jeg sett at det ikke kommer de to windowsene i samme meny som linux, da tror kanskje de fleste at den ene windowsen er borte, men det er den ikke, bare trykk på enter der det står windows eller noe sånt så kommer den vanlige NT Bootloaderen opp, med de windowsene som du har, du bør glede deg til å installere RED HAT 8.0, den er kjempe bra, jeg holder på med den jeg også, jeg er imponert, over denne linux distroen. Håper du skjønte noe av det jeg skrev. Lykke til med Installasjoen og partisjoneringen. PS: for å partisjonere harddisken din så er det å anbefale å bruke et partisjonerings program. f. eks Partion Magic. Lenke til kommentar
Ancistrus84 Skrevet 26. februar 2003 Del Skrevet 26. februar 2003 Bare og legge til Windows 98 i lilo-bootloaderen det og... verre er det ikke, men som Wil sier så kommer garantert win98 opp i win2k loaderen. Lenke til kommentar
angelique__ Skrevet 26. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2003 jeg hadde tenkt til å partisjonere opp med PM og ta 10 gb fra e: partisjonen og gjøre om til ext2 + swap. jeg hadde tenkt meg "grub" som bootloader , det går vel an å legge til win98 i grubloaderen ? hvordan gjør man det ? Lenke til kommentar
Ancistrus84 Skrevet 26. februar 2003 Del Skrevet 26. februar 2003 Hvordan du gjør det med GRUB vet jeg ikke men skal du bruke LILO vet jeg det.... da legger du det til bare i /etc/lilo.conf. prøv "man grub" eller noe, kanskje du finner noe, http://www.tldp.org kan være nyttig. Lenke til kommentar
angelique__ Skrevet 26. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2003 wil sier at jeg burde reize e: med partisjonsprogrammet som følger med . er det ikke bare å lage partisjonene med PM da ? en ting til før jeg stikker , hva skjer hvis noe går galt med windows xp og jeg må legge det inn på nytt ? den klarer å boote opp xp som vanlig hvis jeg blir nødt til å legge den inn på nytt ? Lenke til kommentar
angelique__ Skrevet 26. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2003 anyone ? Lenke til kommentar
iDude Skrevet 26. februar 2003 Del Skrevet 26. februar 2003 wil sier at jeg burde reize e: med partisjonsprogrammet som følger med . er det ikke bare å lage partisjonene med PM da ? en ting til før jeg stikker , hva skjer hvis noe går galt med windows xp og jeg må legge det inn på nytt ? den klarer å boote opp xp som vanlig hvis jeg blir nødt til å legge den inn på nytt ? Om du vil kan du partisjonere med PartitionMagic, men når du installerer redhat har du også muligheten til å partisjonere. Bruk Partitionmagic om du føler du mestrer det.... At du skal miste XP ser jeg på som SVÆRT usannsynlig. Om du installerer linux på den nye partisjonen (Forresten, velg ext3, ikke ext2), så vil bare master boot record på maskinen din bli forandret av grub/lilo (disse er bootloadere i linux). Under installasjonen skal det bli lagt inn opsjoner for å starte windows i grub/lilo. Det har alltid fungert 100% for meg ... OM det skulle skjære seg (igjen, svært usannsynlig) så kan du gjenoprette master boot record enten i linux eller med windowsXP gjenoprettingsdisk/installasjonsdisk. Akkurat hvordan du gjør det er jeg ikke 100% sikker på (har aldri trengt det selv), men det er "doable" Om du fortsatt er skeptisk overfor å installere grub eller lilo, så er det mulig å ikke installere ny bootloader i hele tatt. Du må da starte linux fra en bootdisk når du har installert det på den nye partisjonen. Dette er en helt grei måte å gjøre det på, men litt mer pes enn å installere bootloader. Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 27. februar 2003 Del Skrevet 27. februar 2003 Når jeg installerte GRUB med RedHat fikk jeg en Harddisk Error. Løsning: fdisk /mbr Bruker nå isolinux, en bootloader som laster kernel fra cdrom (cdrw) og booter. Gadd ikke vente på disquett-boot.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå