Kimrogkr Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 Hei. Jeg lurer på hvordan man kan hente en linje fra en Multiline textbox og kopiere den til en annen textbox uten multiline, så når jeg trykker på en knapp skal den hente neste line, osv... bare si vis dere ikke skjønner så skal jeg forklare litt nærmere Takk for svarene jeg får... Mvh, Kimrogkr Lenke til kommentar
Degeim Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 Er en stund siden jeg drev med VB, men jeg kan foreslå en fremgangsmåte: Bruk Split(Environment.Newline) for å få et array av linjene. Så setter du textbox_ikke_multiline.Text = linje_array(linjenummer-1). Vi trekker fra en på linjenummeret fordi arrayer starter på 0, så for å få den første linjen må vi skrive inn 0, ikke 1. Lykke til. Degeim Lenke til kommentar
Kimrogkr Skrevet 18. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2008 Tengte du slikt? Text5.Text = Split(Environment.Newline) Text3.Text = Text5.Text - 1 Er en stund siden jeg drev med VB, men jeg kan foreslå en fremgangsmåte: Bruk Split(Environment.Newline) for å få et array av linjene. Så setter du textbox_ikke_multiline.Text = linje_array(linjenummer-1). Vi trekker fra en på linjenummeret fordi arrayer starter på 0, så for å få den første linjen må vi skrive inn 0, ikke 1. Lykke til. Degeim Lenke til kommentar
Degeim Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Nei, mer noe slikt (C#, du får se om du får VBefisert det) string[] linjer = multiline_textbox.Text.Split(Environment.Newline); singleline_textbox.Text=linjer[linjenummer - 1]; I VB skal det bli noe slikt som: string() linjer = multiline_textbox.Text.Split(Environment.Newline) singleline_textbox.Text=linjer(linjenummer - 1) Tror jeg. Ganske likt. Lenke til kommentar
Kimrogkr Skrevet 19. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2008 Får bare Compile error: Expected: identifier Nei, mer noe slikt (C#, du får se om du får VBefisert det) string[] linjer = multiline_textbox.Text.Split(Environment.Newline); singleline_textbox.Text=linjer[linjenummer - 1]; I VB skal det bli noe slikt som: string() linjer = multiline_textbox.Text.Split(Environment.Newline) singleline_textbox.Text=linjer(linjenummer - 1) Tror jeg. Ganske likt. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Dim linjer() As String = multiline_textbox.Text.Split(Environment.Newline) singleline_textbox.Text = linjer(linjenummer - 1) Er korrekt VB.NET tror jeg. Lenke til kommentar
Kimrogkr Skrevet 19. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2008 Litt sent å si nå, men jeg bruker VB6. Ikke .NET Dim linjer() As String = multiline_textbox.Text.Split(Environment.Newline) singleline_textbox.Text = linjer(linjenummer - 1) Er korrekt VB.NET tror jeg. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Ok Dim linjer() As String = Split(multiline_textbox.Text, VbCrLf) singleline_textbox.Text = linjer(linjenummer - 1) tror jeg er korrekt VB6 Lenke til kommentar
Kimrogkr Skrevet 19. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2008 Får feil på Dim linjer() As String """"=""""" Split(multiline_textbox.Text, VbCrLf) den = som har """""" rundt seg. Compile error: Expected: end of statment Ok Dim linjer() As String = Split(multiline_textbox.Text, VbCrLf) singleline_textbox.Text = linjer(linjenummer - 1) tror jeg er korrekt VB6 Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Ah seff Dumme meg Dim linjer() As String linjer = Split(multiline_textbox.Text, VbCrLf) singleline_textbox.Text = linjer(linjenummer - 1) Men dette burde du ha klart å finne ut av selv VB6 støtter ikke initialisering av variabler. Lenke til kommentar
Kimrogkr Skrevet 19. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2008 Sorry om jeg maser, men får denne feilmeldingen på denne linjen. singleline_textbox.Text = linjer(linjenummer - 1) Run-time error "9": Subscript out of range Ah seffDumme meg Dim linjer() As String linjer = Split(multiline_textbox.Text, VbCrLf) singleline_textbox.Text = linjer(linjenummer - 1) Men dette burde du ha klart å finne ut av selv VB6 støtter ikke initialisering av variabler. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 (endret) Hva er linjenummer da? Feilmeldingen sier at linjenummer er lavere en LBound(linjer) eller høyere en UBound(linjer) Altså subscript out of range med andre ord edit: nå har jeg vært utrolig tålmodig med deg, du må finne ut av disse tingene selv, det er ditt program, og feilmeldingen forteller deg akkurat hva som er i veien. Endret 19. mars 2008 av GeirGrusom Lenke til kommentar
Kimrogkr Skrevet 19. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2008 Ahh, fikk til, måtte bare starte med - 0. men ett annet spørsmål, er det noen mulighet til å få dette til kopiere linje for linje til textboxen er tom? Hva er linjenummer da? Feilmeldingen sier at linjenummer er lavere en LBound(linjer) eller høyere en UBound(linjer) Altså subscript out of range med andre ord edit: nå har jeg vært utrolig tålmodig med deg, du må finne ut av disse tingene selv, det er ditt program, og feilmeldingen forteller deg akkurat hva som er i veien. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Ja. Men det er din jobb, ikke min Lenke til kommentar
Kimrogkr Skrevet 19. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2008 Hehe, ok den vil ikke kopiere linje nr.2 ... men TAKK så langt, har vel med å finne resten ut selv:P Ja.Men det er din jobb, ikke min Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 Et par innlegg med off-topic er fjernet. Vennligst hold dere til trådens tema. Om dere føler for å diskutere hvorvidt VB6 er utdatert eller om VB.Net er bedre, er dere velkommen til å lage en egen tråd til dette. (Vennligst ikke kommenter dette innlegget. Reaksjoner på moderering gjøres pr. PM/melding) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå