Gå til innhold

landskap og tele, P vs S ?

Anbefalte innlegg

Hei

noen som har en mening om hvilke funksjon som vill fungere best for landskaps og tele fotografering?

Man skulle kanskje tro at det var "landscape" ved landskaps fotografering, men da styrer jo kameraet ISO verdiene osv selv, er vell ikke alltid at slike funksjoner gir best resultat regner jeg med!?

En annen fordel med å kanskje bruke P/S er at jeg kan bruke farge instillingen chrome, noe som gir litt klarere/mer farger!

kan også i samme slengen spørre om hvilke lukke verdier kameraet vil bruke(som regel) ved full tele med P? Kan det kanskje lønne seg å bruke S ved tele?

Siden kameraet mitt ikke har bilde stabilator,men derimot en god sensor, som gir gode resultater ved høy ISO, så lurer jeg på om kanskje det er best å bruke S med relativt raske lukker tider og litt høyere ISO verdi ved full tele?

takker for alle svar:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil holde en knapp på A for landskap. Det som teller for landskap er jo dybdeskarphet, og den styrer du med blenderen (f.eks f/11 eller f/16, noe mer er ikke å anbefal da man får difraksjonsfeil). Lav ISO er også viktig, for å få med detaljene. Så da trenger du ofte et stativ også, men det er en annen diksusjon.

Ved bruk av tele, så kan nok S være nyttig.

Tom

Lenke til kommentar
Jeg vil holde en knapp på A for landskap. Det som teller for landskap er jo dybdeskarphet, og den styrer du med blenderen (f.eks f/11 eller f/16, noe mer er ikke å anbefal da man får difraksjonsfeil). Lav ISO er også viktig, for å få med detaljene. Så da trenger du ofte et stativ også, men det er en annen diksusjon.

Ved bruk av tele, så kan nok S være nyttig.

Tom

ok, takk for svaret

men du mener at hvis jeg bruker A og bestemmer blender, så vill jeg kunne få bedre resultater en hvis jeg lar kameraet styre dette selv ved "landscape"

Men hvis jeg bruker høy blender verdi for å få mer dybde, hvilke lukkehastigheter pleier kameraet å bruke da? Kanskje M er et bedre alternativ?

Må også nevne at jeg har et megazoom kamera, s6500fd, og at blender verdiene er ikke alt for mye å skryte av, fra f2,8-8

Lenke til kommentar
ok, takk for svaret

men du mener at hvis jeg bruker A og bestemmer blender, så vill jeg kunne få bedre resultater en hvis jeg lar kameraet styre dette selv ved "landscape"

Det er mulig at "landscape" gjør en like god jobb; det er bare det at jeg er litt allergisk mot ferdigsydde programmer.

Men hvis jeg bruker høy blender verdi for å få mer dybde, hvilke lukkehastigheter pleier kameraet å bruke da? Kanskje M er et bedre alternativ?

Når du bruker M, så ender du som oftest med å stille inn lukkertiden til det kamera mener at du bør sette den til - og da kn du like gjerne la kamera gjøre det. Synes du bildet blir for lyst eller mørkt, så kan du justere +/ EV for å kompensere.

Må også nevne at jeg har et megazoom kamera, s6500fd, og at blender verdiene er ikke alt for mye å skryte av, fra f2,8-8

Med et slikt kamera, så er sonsoren en del mindre, og da bør det holde med en blender på 5.6 eller 8.

Tom

Lenke til kommentar

Har et slikt kamera selv og bruker stort sett bare M, og da med blender fra F2,8 - F11. ISO holder jeg stort sett på 100, en sjelden gang opp mot 400 om det er dårlig med lys og lukkertiden kan bli for høy uten stativ. Det beste er nok å prøve ulike innstillinger og se hva som egner seg best i forskjellige situasjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...