Gå til innhold

Har eg sitt lyset?


Anbefalte innlegg

Dette skjedde i går når eg prøvde å sove:

 

Eg ligger i senga og tenker på alt og ingenting. Føler meg ikkje litt trøtt og tenkinga hjelper lite med å få sove. Mens eg ligger der får eg på ein måte ein lammelse. Sist eg fekke dette var da eg såg noko UFO lignende ting som kom mot meg. Med den lammelsen forsvinner alt eg tenker på og etter nokon sekunder kommer det eit svakt lys som etter kvert blir skarpere. Eg blir jo ganske redd og trur at eg skal dø eller noko. Mens lyset blir skarpere prøver eg å komme meg ut av "lammelsen". Forma på lyset var ein oval sirkel. Eg klarer å komme meg ut av dette når lyset er blendene skarpt.

 

Så da lurere eg på, kva er dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hjernen din har sannsynligvis kommet inn i theta-rytme, noe som kan skje om du er veldig avslappet og f.eks. dagdrømmer: http://en.wikipedia.org/wiki/Trance#Brain_...d_brain_rhythms Slike tilstander har vært flitting brukt i religion gjennom tidene og er noe som kan fremkalles bevisst ved hjelp av f.eks. pusteteknikker.

 

Lammelsen du snakker om kan være søvnparalyse, og det er noe som vanligvis skjer i R.E.M. søvn for at kroppen skal blir forhindret å bevege seg når man drømmer. Om man f.eks. ligger og sovner så er det jo ikke så lurt at man begynner å løpe rundt med øynene lukket og uten å vite hvor man er. http://no.wikipedia.org/wiki/S%C3%B8vnparalyse

Endret av Bellicus
Lenke til kommentar

Hm, så det er søvnparalyse jeg har hatt de to siste nettene. Jævlig merkelige saker. Den første natta "våkna" jeg og så at broren min stod bøyd over meg. Av en eller annen grunn så skulle jeg slå han, husker ikke hvorfor, men klarte ikke å bevege meg. Det var jævlig rart, for jeg var sikker på at jeg var våken og jeg var sikker på at jeg så han stod over meg, har aldri opplevd noe så virkelighetsnært i en drøm.

 

Og i natt så "våknet" jeg igjen av stemmer og et stereoanlegg så jeg skulle opp for å skru det av, men da så jeg tre personer som satt ved sengekanten og jeg kjente at han ene dyttet meg ned i senga igjen når jeg skulle reise meg opp. Jeg var sikker på at noen tyver hadde brytt seg inn så jeg ble ganske redd men jeg skulle late som om jeg sov før jeg plutselig sparka dem med beina. Men før jeg kom så langt så våkna jeg skikkelig og fant ut at ingen var der. Dette var ikke vanlig drømmer, men ekte hallusinasjoner når jeg var på vei ut av søvnen. Det var awesome og dritskummelt på samme gang.

 

Og når jeg tenker meg om har det faktisk skjedd en gang før også. Da våknet jeg opp av at senga plutselig stod 90 grader rett opp så jeg måtte holde tak i senga for å ikke skli rett av. Samtidig hadde jeg et sinnssykt rush i hodet som jeg bare har opplevd før når jeg har spist sopp. Følte meg rett og slett superrusa og der lå jeg og holdt meg fast for harde livet for hele rommet var tilt'a 90 grader og jeg skjønte ikke en dritt. Så når jeg pusta dypt ut så ble rommet tilt'a tilbake igjen og jeg "falt" rett ned gjennom senga og gulvet. Så trakk jeg pusten og da var senga 90 grader og jeg måtte igjen holde meg fast i senga. Så pusta jeg ut og det samme skjedde om og om igjen i kanskje 2 minutter.

 

Sorry for å kapre tråden, men måtte bare få det ut når jeg leste om søvnparalyse, har aldri skjønt hva disse greiene var for noe.

Endret av teflonpanne
Lenke til kommentar
Det går an å fremkalle bevisst drømming ved å vende seg til å klype seg i armen hvert 5. minutt mens man er våken. Til slutt blir det en refleks, og man gjør det i drømme også, men da vil man få en nummen følelse i stedet for litt smerte.

 

Ja, eller så kan man f.eks. spørre seg selv hver gang man ser på klokken: "Er jeg våken nå eller drømmer jeg?" og så vil det før eller siden komme en drøm der man ser på klokken og automatisk våkner opp bevisst. Men det kontroversielle med dette fenomenet som kalles lucid dreaming er jo at det griper inn i prosesser som mennesker vanligvis ikke har tilgang til, mange forskere vil nok si at drømmer er noe som man har får å holde den psykiske helsen ved like og som "lader oss opp" om natten, og dersom man griper for mye inn i dette kan man ikke garantere at det vil få negative følger. Dessuten kan det være veldig skremmende å våkne opp når man befinner seg i total søvnparalyse.

Lenke til kommentar

Dette er søvnparalyse som andre har nevnt før meg.

Første gangen jeg opplevde dette gooogla jeg villt og etter å ha skuffa meg gjennom en hel del pussig overtro fant jeg det logiske og eneste riktige svaret.

 

Det er temmelig ekkelt til tide, men ganske fascinerende når en er klar over fenomenet og faktisk merker at kroppen er totalt lammet, mens huet fyrer på alle plugger i øst og vest.

En kjapp. gratis rus uten bieffekter og fyllesjuke hehe :D

Lenke til kommentar

Jeg har også opplevd søvnparalyse en del ganger.

Ofte ser man eller høre rare ting fordi man er egentlig ikke helt våken.

 

En gang husker jeg at jeg våknet kunne ikke røre meg, og hørte noe som drev og løp rundt oppe på dyna, som et lite dyr eller noe slikt.

Jeg fikk helt panikk, men kunne ikke røre noe annet en øynene.

 

Men søvnparalyse er en ganske stilig sak :)

Lenke til kommentar
Dette skjedde i går når eg prøvde å sove:

 

Eg ligger i senga og tenker på alt og ingenting. Føler meg ikkje litt trøtt og tenkinga hjelper lite med å få sove. Mens eg ligger der får eg på ein måte ein lammelse. Sist eg fekke dette var da eg såg noko UFO lignende ting som kom mot meg. Med den lammelsen forsvinner alt eg tenker på og etter nokon sekunder kommer det eit svakt lys som etter kvert blir skarpere. Eg blir jo ganske redd og trur at eg skal dø eller noko. Mens lyset blir skarpere prøver eg å komme meg ut av "lammelsen". Forma på lyset var ein oval sirkel. Eg klarer å komme meg ut av dette når lyset er blendene skarpt.

 

Så da lurere eg på, kva er dette?

Kokain is a hell of a drug.

Lenke til kommentar
Dette skjedde i går når eg prøvde å sove:

 

Eg ligger i senga og tenker på alt og ingenting. Føler meg ikkje litt trøtt og tenkinga hjelper lite med å få sove. Mens eg ligger der får eg på ein måte ein lammelse. Sist eg fekke dette var da eg såg noko UFO lignende ting som kom mot meg. Med den lammelsen forsvinner alt eg tenker på og etter nokon sekunder kommer det eit svakt lys som etter kvert blir skarpere. Eg blir jo ganske redd og trur at eg skal dø eller noko. Mens lyset blir skarpere prøver eg å komme meg ut av "lammelsen". Forma på lyset var ein oval sirkel. Eg klarer å komme meg ut av dette når lyset er blendene skarpt.

 

Så da lurere eg på, kva er dette?

Kokain is a hell of a drug.

sant så sant

Lenke til kommentar

Hadde en slik opplevelse selv senest i natt da jeg opplevde at jeg så ut vinduet (og at det var helt lyst ute) gjennom en åpning i gardinene mens jeg lå i senga, men samtidig (etter litt usikkerhet) ble jeg oppmerksom på at øynene mine var igjen. I tillegg husket jeg at det ikke er en slik åpning i gardinene, så jeg kan umulig ha sett det. Ergo måtte det være en drøm. I tillegg er det ikke lyst ennå engang. Bevisst drømming er stilig! :wee: Synd det forsvinner så lett når du blir oppmerksom på det.

Lenke til kommentar

Bevisst drømming er en moro sak, og man kan trene seg opp til det! Ikke at jeg er noen mester selv, men har lest om en del folk som har blitt "pro" til det. Ganske interessante greier.

 

Også har man jo ingen grenser, hva som helst kan gjøres og det hele overgår ethvert dataspill en noensinne kan legge fingrene på! :!:

Endret av EOE
Lenke til kommentar

Eg har også opplevd dette flere ganger. Spesielt da eg var yngre.

 

Av den lille erfaringen eg har så føler eg at eg kan fremprovosere starten på tilstanden når eg legger meg om eg ønsker det, men det er ikke alltid eg klarer å komme helt inn i tilstanden slik at eg får opplevelsen. Eg får vel jobbe mer med det :)

Lenke til kommentar

Det kalles søvnparalyse ja eller søvnlammelse. Ingen leger eller forskere vet vistnok hva det er for noe, men det som skjer er det at idet kroppen sovner så våkner på en måte bevisstheten uten at kroppen gjør det. Slik at man ligger våken i bevisstheten sin og opplever drømmene mens man er våken. Derfor man får hallusinasjoner og sånt. Utrolig merkelig indeed. Har det på regelmessig basis jeg også, men jeg har lært meg å kjenne det så jeg vet hvordan jeg kommer ut av det.

 

For de som sliter med dette så jeg informere om at det som oftest skjer når man ligger på ryggen. Selv finner jeg meg alltid i å ligge på ryggen når dette skjer og da er det bare å tvinge seg selv til å ligge på magen. Da sovner man igjen på normalt vis.

Men jeg merker selv at dette skjer som oftest når jeg har tatt middagslur tidligere på dagen/kvelden. Og at jeg da f. eks ikke egentlig er veldig trøtt når jeg legger meg på ordentlig. Hvorfor dette skjer aner jeg ikke, men har en tendens til å være sånn.

 

Edit: For de som vil tøye dette litt lenger så er det faktisk mulig å oppleve såkalt lucid dreaming av dette. Man kan ha ut-av-kroppen-opplevelse i denne tilstanden osvosv. Det føles jo helt sinnsykt ekkelt ut ettersom (ihvertfall til meg) så flyter det over av adrenalin når dette skjer.

Endret av Kenny Bones
Lenke til kommentar
Dette skjedde i går når eg prøvde å sove:

 

Eg ligger i senga og tenker på alt og ingenting. Føler meg ikkje litt trøtt og tenkinga hjelper lite med å få sove. Mens eg ligger der får eg på ein måte ein lammelse. Sist eg fekke dette var da eg såg noko UFO lignende ting som kom mot meg. Med den lammelsen forsvinner alt eg tenker på og etter nokon sekunder kommer det eit svakt lys som etter kvert blir skarpere. Eg blir jo ganske redd og trur at eg skal dø eller noko. Mens lyset blir skarpere prøver eg å komme meg ut av "lammelsen". Forma på lyset var ein oval sirkel. Eg klarer å komme meg ut av dette når lyset er blendene skarpt.

 

Så da lurere eg på, kva er dette?

Du har fått eit teikn frå Gud. Det veit du innerst inne og, berre innrøm det.

 

edit: og gjer meg ein teneste, ikkje høyr på det pisset forskarspirane prøvar og manipulera hjernen din med. du veit kva du såg

Endret av Schnell
Lenke til kommentar

Schnell: Gi deg, jeg har ikke noe i mot kristne så lenge de kan slutte å prakke troen sin på meg. Har du ikke en islamistisk leir du skal sprenge eller noe.

 

Jeg opplever hver morning, dette med våkne drømmer. Det kule er at jeg selv kan styre drømmene akkuratt hvor jeg vil. På grunn av dette stiller jeg klokken min to ganger, en gang en time før jeg står opp, og en når jeg må stå opp. Da halvvåkner jeg og skrur av den første, så ligger jeg og våkedrømmer i en time. Akk, om jeg noensinne kunne få oppleve halvparten av alt det kule jeg gjør hver morgen :love:

 

Jeg har også opplevd det du beskriver, i første post, rett før jeg sovner. Så plutselig avsluttes "seansen" med at alle musklene i kroppen slår ut noe sykt (jeg kan hoppe 20-30cm rett fra rygg og opp i lufta). Det skjer ikke så ofte, jeg blir helt våken etter et rykk, men så blir jeg utmattet og sovner nesten med en gang.

Lenke til kommentar
Du har fått eit teikn frå Gud. Det veit du innerst inne og, berre innrøm det.

 

edit: og gjer meg ein teneste, ikkje høyr på det pisset forskarspirane prøvar og manipulera hjernen din med. du veit kva du såg

 

Hehe, håper du kødder :D

 

Forskere er noe dritt, ødelegger eventyr-verdener med logikk og fornuft!

Fysjom!

Hadde det ikke vært for forskere og skeptikere, hadde vi enda trodd at jorda var flat, og det var bedre sånn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...