Gå til innhold

Skarp bilde med Tokina 12-24mm?

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg spør på vegne av Fox som er på hyttetur akkurat nu.

I følge hans melding stod det:

"Når jeg tar bilder med vidvinkel, får jeg kun uskarpe bilder. Stativ hjelper ikke. Objektivet er Tokina 12-24mm. Hvordan får jeg skarpe bilder? Jeg har prøvd å bruke uendelig i fokus men det hjalp ikke"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

fox her, bruker mobil a svare. jo, jegtar bildwr av folk som hopper i bakken. i skalaen er det maks to meter fokus, og jeg tar bilder i minst tre meter avstand. uendelig fokus gir bare uskarpe bilder. har ikke autofokus. jeg har objektivet for nikon

Lenke til kommentar

Jeg har d80 :) Har kommet hjem fra hytta.

Oceanborn, takk for tipset. Men når jeg tok seriebilder av en kompis som hoppet som er ofte fra 7 til 2meter i avstand, gjerne igjen 2-7m også. Så det var problematisk med fast fokus. Åssen kunne jeg ha løst det?

PMnormal, hva er DOF for noe? Jeg er amatør ;)

Endret av Fox
Lenke til kommentar
Jeg har d80 :) Har kommet hjem fra hytta.
Da har du autofokus også. Tokina har vel en clutch på objektivet, du trekker fokusringen til deg (eller skyver fra deg, husker ikke) for å kople ut AF.

Oceanborn, takk for tipset. Men når jeg tok seriebilder av en kompis som hoppet som er ofte fra 7 til 2meter i avstand, gjerne igjen 2-7m også. Så det var problematisk med fast fokus. Åssen kunne jeg ha løst det?
Du kunne satt fokus i hyperfokal-avstand, da ville du fått størst mulig dybdeskarphet, slik at sjansen er størst mulig for å få skarpe bilder uten å fokusere. Dette brukes på såkalte fix-fokus-kameraer, typisk hadde svært billige kompaktkameraer for film dette.

PMnormal, hva er DOF for noe? Jeg er amatør ;)
Depth of Field - dybdeskarphetsområde på godt norsk...
Lenke til kommentar

AF-C er kontinuerlig fokusering, dvs at kamera vil prøve å skarpstille motivet så lenge du holder utløseren halveis ned, trykk helt ned for å ta et bilde også slipp den halveis opp igjen for å forsette å fokusere, eller hvis du har satt kameraet på seriebildefunksjonen kan du bare holde utløseren nede så vil den ta bilder i rekkefølge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...