kimman Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 Hei. Jeg spør på vegne av Fox som er på hyttetur akkurat nu. I følge hans melding stod det: "Når jeg tar bilder med vidvinkel, får jeg kun uskarpe bilder. Stativ hjelper ikke. Objektivet er Tokina 12-24mm. Hvordan får jeg skarpe bilder? Jeg har prøvd å bruke uendelig i fokus men det hjalp ikke" Lenke til kommentar
Patrol_33 Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 Auto fokus og trykke på knappen virker fint for meg. Fokusringen går forbi 00 på det objektivet, så han kan ikke bare skru til det stopper. må se på skalaen. Ellers kan det gjløre underverker å tørke dugg og støv av frontelementet. Lenke til kommentar
fox Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 fox her, bruker mobil a svare. jo, jegtar bildwr av folk som hopper i bakken. i skalaen er det maks to meter fokus, og jeg tar bilder i minst tre meter avstand. uendelig fokus gir bare uskarpe bilder. har ikke autofokus. jeg har objektivet for nikon Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Du er jo i ekstremt lyse omgivelser. Hva med å jobbe med forhåndsinnstilt fokus og dertil egnet blender (hyperfokal). Da er du sikret skarpe bilder hvis du setter deg inn i hvordan det fungerer. Husk at dof er 1/3 foran fokuspunkt og 2/3 bak. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 (endret) Du har sannsynligvis D40(x). Når du ser i søkeren vil du finne et grønt lys i nedre venstre hjørne når du har funnet fokus. Endret 19. mars 2008 av Oceanborn Lenke til kommentar
fox Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 (endret) Jeg har d80 Har kommet hjem fra hytta. Oceanborn, takk for tipset. Men når jeg tok seriebilder av en kompis som hoppet som er ofte fra 7 til 2meter i avstand, gjerne igjen 2-7m også. Så det var problematisk med fast fokus. Åssen kunne jeg ha løst det? PMnormal, hva er DOF for noe? Jeg er amatør Endret 23. mars 2008 av Fox Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 Jeg har d80 Har kommet hjem fra hytta.Da har du autofokus også. Tokina har vel en clutch på objektivet, du trekker fokusringen til deg (eller skyver fra deg, husker ikke) for å kople ut AF. Oceanborn, takk for tipset. Men når jeg tok seriebilder av en kompis som hoppet som er ofte fra 7 til 2meter i avstand, gjerne igjen 2-7m også. Så det var problematisk med fast fokus. Åssen kunne jeg ha løst det?Du kunne satt fokus i hyperfokal-avstand, da ville du fått størst mulig dybdeskarphet, slik at sjansen er størst mulig for å få skarpe bilder uten å fokusere. Dette brukes på såkalte fix-fokus-kameraer, typisk hadde svært billige kompaktkameraer for film dette. PMnormal, hva er DOF for noe? Jeg er amatør Depth of Field - dybdeskarphetsområde på godt norsk... Lenke til kommentar
Anew Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 Jeg skjønner ikke problemet... Hva er problemet med å bruke AF-C når man kun skal følge en fyr som hopper? Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 Jeg skjønner ikke problemet... Hva er problemet med å bruke AF-C når man kun skal følge en fyr som hopper? Problemet er nok heller det at han ikke vet om det. Lenke til kommentar
fox Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Riktig Jeg aner ikke hva AF-C er for noe, skal sjekke hva det betyr Det er mange funksjoner jeg har aldri hørt om i kameraet mitt. Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 AF-C er kontinuerlig fokusering, dvs at kamera vil prøve å skarpstille motivet så lenge du holder utløseren halveis ned, trykk helt ned for å ta et bilde også slipp den halveis opp igjen for å forsette å fokusere, eller hvis du har satt kameraet på seriebildefunksjonen kan du bare holde utløseren nede så vil den ta bilder i rekkefølge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå