dsgf Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 Hei, har kommet over en '86 VW LT31 som skal brukes til å flytte på diverse store ting. I følge selger sitter en D5-motor i bilen, men ingen vet når og om regreim er byttet på den. Spørsmålet er om jeg bør få gjort det så fort som mulig eller om det bare er å ha reima klar i tilfelle den ryker? Lenke til kommentar
citronen Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 (endret) Det ække så vanskelig å se om reima er slitt eller ikke... Edit: Hvis den ryker kan du se frem til en kostbar reperasjon. Kjøper du reim, bytter du reim. Endret 18. mars 2008 av haggbard Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 Det ække så vanskelig å se om reima er slitt eller ikke... Edit: Hvis den ryker kan du se frem til en kostbar reperasjon. Kjøper du reim, bytter du reim. Dette er nøyaktig motsatt av det jeg har hørt fra fagfolk. Reg.reimen vil ofte ikke kunne ses slitt ut, siden det som holder den sammen er fibrene som er inni gummien, og det er jo temmelig umulig å sjekke... Har selv sett eksempel på en røket reg.reim, som så helt fin ut, og som bare var noen få titusen KM gammel. Ifølge han som viste meg den reimen var den røket fordi det var lekket olje på den. Jeg aner ikke om denne motoren er av typen som "raser" ventilene eller ikke (som jeg antar det er det trådstarter spør om her), når reimen ryker, men sånn generelt ville jeg heller vært sikker og byttet, enn usikker og jæ%% lei deg Så vidt jeg husker er det ganske få motorer som er konstruert så de ikke raser ventilene, de fleste vil rase de. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 Regner med det er diesel, da vil den alltid havarer pga at disse har svært høy kompresjon og ingen stor klaring mellom stempel og topp. Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 18. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2008 Da blir det regreimskifte:) Var som enkelte helt riktig har antatt egentlig bare et spørsmål om hvorvidt denne motoren var "safe", men da har jeg lært at ingen dieselmotorer er sånn. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 Da blir det regreimskifte:) Var som enkelte helt riktig har antatt egentlig bare et spørsmål om hvorvidt denne motoren var "safe", men da har jeg lært at ingen dieselmotorer er sånn. Riktig, alle diesel motorer havarerer ved register havari. Dette er forøvrig samme motor som brukes i volvo 740 dieseler. Den er produsert av vw. Lenke til kommentar
joka Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 (endret) vw lt har ikke d5 motor... den har d6... 2,4d 75hk.. eller td 102hk edit: volvo 740d har samme motor, men ikke samme effekt: 82hk d, 109hk td og 122hk td m/ic Endret 19. mars 2008 av joka Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 19. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2008 Kan det tenkes at det er satt inn en D5, eller vil ikke denne passe? Vet at motoren er bytta - men aner jo ikke om bruktbilselgeren vet hva han snakka om. Lenke til kommentar
Dibben Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Volvo 240 hadde jo noen modeller med betegnelsen D5,det var vel en 5 syl(?) vw diesel på 2.4l?Syns å huske at jeg kjørte en LT med 2.4 motor en gang,og den brukte halve norge for å komme opp i 80... Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 20. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2008 Ikke umulig at vi snakker samme konfigurasjon - hadde en liten prøvetur forrige dagen og tenkte "fyttirakkern, dette går fort!" Jeg registrerte at speedometernåla hadde tatt 1/3 omdreining, og syntes virkelig det var på tide å lette litt på høyrefoten. Dæven så overraska jeg ble da jeg kikka ned og så at vi nærma oss 50 km/t... Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 Volvo 240 hadde jo noen modeller med betegnelsen D5,det var vel en 5 syl(?) vw diesel på 2.4l?Syns å huske at jeg kjørte en LT med 2.4 motor en gang,og den brukte halve norge for å komme opp i 80... Jeg mener også bestemt å ha hørt at den samme diesel-motoren som sto i 240-en, var den som en også fant i LT-en den gang. 5-sylindret og med relativt stort volum og null effekt. Det var ikke så forbasket mange diesel-motorer til person og varebiler å velge mellom den gang, og denne hadde en veldig karakteristisk gange og lyd, og brukte "2 oljeskift fra 0 til 100" Bakpå Volvoen sto det vel et ganske stort D5 -skilt, som indikerte at "denne kjerra bruker sinnsyk lang tid på å komme seg opp i fart". Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 "D5" er motoren som volvo selv har laget, denne står i bl.a. andregenerasjons V70 og nyere. Den er en 5 sylindret turbomatet commonrail motor. "D6" er vw motor som står i 240, 740 og VW LT, dette er en 6 sylindret forkammerdiesel med og uten turbo. Det kan forøvrig også opplysest at førstegenerasjons V70 hadde en 5 sylindret TDi motor fra vw/audi. Lenke til kommentar
joka Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 denne motoren er 6 syl. 2383 ccm... volvo 240d har 82hk... hvis det står d5 bakpå, så må det være at det er 5 gir lt fikk ikke 5 syl motor før i 1997 volvo 240 og 740 har 6 syl, 850 har 2,5 5 syl tdi motor Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 SYKT ueffektiv motor det må være da hvis den er 2,3 liters og 6 cyl og yter ~80 hk.. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 Tja, det er vel ganske vanlig. Du må huske på at dette er en gammel motor og da måtte man ha volum for og få noe effekt og levetid. F.eks Toyota Landcruiser Wagon 1980 - 85 hadde vel en 4.0L på 80hk, uslitelig. Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 SYKT ueffektiv motor det må være da hvis den er 2,3 liters og 6 cyl og yter ~80 hk.. Tja nå er det vel ikke nevnt noe om moment. Så det kommer an på hva motoren er bygget for. Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 22. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2008 Det aktuelle objektet er ihvertfall giret så lavt at jeg ville tro man kunne flytte hus med den. Jeg får dykke litt dypere under passasjersetet og prøve å finne ut om det virkelig er seks sylindre i motoren som er satt inn. Synd jeg ikke vet når motoren ble bytta. Lenke til kommentar
O_K Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 Ikke umulig at vi snakker samme konfigurasjon - hadde en liten prøvetur forrige dagen og tenkte "fyttirakkern, dette går fort!" Jeg registrerte at speedometernåla hadde tatt 1/3 omdreining, og syntes virkelig det var på tide å lette litt på høyrefoten. Dæven så overraska jeg ble da jeg kikka ned og så at vi nærma oss 50 km/t... Jeg kjenner den følelsen av å kjøre LT. Fartsfølelsen i 50km/t er helt enorm. Finner du en lang nok slette kan du kanskje få den opp i 80, om du tør... LT er ellers en utrolig artig bil å kjøre (spesiell er vel kanskje et bedre ord), men du verden så deilig det er gå ga tilbake til Audi A6 etterpå, da skal man passe farten da....... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå