Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

86 LT31 med D5(?)-motor - hva hvis regreim ryker?


dsgf

Anbefalte innlegg

Hei, har kommet over en '86 VW LT31 som skal brukes til å flytte på diverse store ting. I følge selger sitter en D5-motor i bilen, men ingen vet når og om regreim er byttet på den. Spørsmålet er om jeg bør få gjort det så fort som mulig eller om det bare er å ha reima klar i tilfelle den ryker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det ække så vanskelig å se om reima er slitt eller ikke...

 

Edit: Hvis den ryker kan du se frem til en kostbar reperasjon. Kjøper du reim, bytter du reim.

 

Dette er nøyaktig motsatt av det jeg har hørt fra fagfolk. Reg.reimen vil ofte ikke kunne ses slitt ut, siden det som holder den sammen er fibrene som er inni gummien, og det er jo temmelig umulig å sjekke... Har selv sett eksempel på en røket reg.reim, som så helt fin ut, og som bare var noen få titusen KM gammel. Ifølge han som viste meg den reimen var den røket fordi det var lekket olje på den.

 

Jeg aner ikke om denne motoren er av typen som "raser" ventilene eller ikke (som jeg antar det er det trådstarter spør om her), når reimen ryker, men sånn generelt ville jeg heller vært sikker og byttet, enn usikker og jæ%% lei deg :p

Så vidt jeg husker er det ganske få motorer som er konstruert så de ikke raser ventilene, de fleste vil rase de.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Da blir det regreimskifte:) Var som enkelte helt riktig har antatt egentlig bare et spørsmål om hvorvidt denne motoren var "safe", men da har jeg lært at ingen dieselmotorer er sånn.

 

Riktig, alle diesel motorer havarerer ved register havari. Dette er forøvrig samme motor som brukes i volvo 740 dieseler. Den er produsert av vw.

Lenke til kommentar

Ikke umulig at vi snakker samme konfigurasjon - hadde en liten prøvetur forrige dagen og tenkte "fyttirakkern, dette går fort!" Jeg registrerte at speedometernåla hadde tatt 1/3 omdreining, og syntes virkelig det var på tide å lette litt på høyrefoten. Dæven så overraska jeg ble da jeg kikka ned og så at vi nærma oss 50 km/t...

Lenke til kommentar
Volvo 240 hadde jo noen modeller med betegnelsen D5,det var vel en 5 syl(?) vw diesel på 2.4l?Syns å huske at jeg kjørte en LT med 2.4 motor en gang,og den brukte halve norge for å komme opp i 80...

Jeg mener også bestemt å ha hørt at den samme diesel-motoren som sto i 240-en, var den som en også fant i LT-en den gang. 5-sylindret og med relativt stort volum og null effekt. Det var ikke så forbasket mange diesel-motorer til person og varebiler å velge mellom den gang, og denne hadde en veldig karakteristisk gange og lyd, og brukte "2 oljeskift fra 0 til 100" :cry: Bakpå Volvoen sto det vel et ganske stort D5 -skilt, som indikerte at "denne kjerra bruker sinnsyk lang tid på å komme seg opp i fart". :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

"D5" er motoren som volvo selv har laget, denne står i bl.a. andregenerasjons V70 og nyere. Den er en 5 sylindret turbomatet commonrail motor. "D6" er vw motor som står i 240, 740 og VW LT, dette er en 6 sylindret forkammerdiesel med og uten turbo. Det kan forøvrig også opplysest at førstegenerasjons V70 hadde en 5 sylindret TDi motor fra vw/audi.

Lenke til kommentar

Det aktuelle objektet er ihvertfall giret så lavt at jeg ville tro man kunne flytte hus med den.

Jeg får dykke litt dypere under passasjersetet og prøve å finne ut om det virkelig er seks sylindre i motoren som er satt inn. Synd jeg ikke vet når motoren ble bytta.

Lenke til kommentar
Ikke umulig at vi snakker samme konfigurasjon - hadde en liten prøvetur forrige dagen og tenkte "fyttirakkern, dette går fort!" Jeg registrerte at speedometernåla hadde tatt 1/3 omdreining, og syntes virkelig det var på tide å lette litt på høyrefoten. Dæven så overraska jeg ble da jeg kikka ned og så at vi nærma oss 50 km/t...

 

Jeg kjenner den følelsen av å kjøre LT. Fartsfølelsen i 50km/t er helt enorm. Finner du en lang nok slette kan du kanskje

få den opp i 80, om du tør... LT er ellers en utrolig artig bil å kjøre (spesiell er vel kanskje et bedre ord), men du verden så

deilig det er gå ga tilbake til Audi A6 etterpå, da skal man passe farten da.......

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...