Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

dynamoen lader ikke


Anbefalte innlegg

har åpnet og sjekket diodene inne i dynamoen. De er ok. Tror ikke det er noe problem med spenningsregulator. Børstene ser helt ok ut. Dynamoen er ganske ny og lite brukt. ( 3 år gml og står i båt) Lurer på hva den svarte utskiftbare plate med dioden foran feste for plussen er ( ved siden av er B+ og felt?)

Har sjekket denne dioden og den lyser begge veier (+ og minus)

 

Vedlagt bilder....

 

Noen forslag for å få denne dynamoen i gjenge igjen... Noen enkle tester som gjenstår?

 

lei av å kjøpe/bytte dynamoer i tide og utide... må jo kunne gå an å fikse dette selv mon tro.. :new_woot:

 

Dynamoen er en sev-marchal

post-141886-1205867505_thumb.jpg

post-141886-1205867649_thumb.jpg

Endret av sula-bassana
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
har åpnet og sjekket diodene inne i dynamoen. De er ok. Tror ikke det er noe problem med spenningsregulator. Børstene ser helt ok ut. Dynamoen er ganske ny og lite brukt. ( 3 år gml og står i båt) Lurer på hva den svarte utskiftbare plate med dioden foran feste for plussen er ( ved siden av er B+ og felt?)

Har sjekket denne dioden og den lyser begge veier (+ og minus)

 

Vedlagt bilder....

 

Noen forslag for å få denne dynamoen i gjenge igjen... Noen enkle tester som gjenstår?

 

lei av å kjøpe/bytte dynamoer i tide og utide... må jo kunne gå an å fikse dette selv mon tro.. :new_woot:

 

Dynamoen er en sev-marchal

 

Kan ikke hjelpe deg med selve dynamoen, men jeg har med stor suksess brukt egne dynamo-verksteder, og fått disse til å overhale den. Langt rimeligere enn å bytte. Sist jeg overhalte, var en dynamo kjørt 180K i en Mazda 626. Børster, samt "noe annet" var slitt, og ble byttet, samt at det rengjorde. Kostet meg 500,- (kom med dynamoen i hånden, ikke montert i bil), og de beklaget den litt høye prisen med at delene til denne dynamoen var ganske dyre :new_woot:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Har du sjekket at du har styrestrøm til dynamo når tenning er på? ellers så kan du jo sjekke spolene, at det ikke er brudd i viklingene. Sjekk om sleperinger er dårlige

Lenke til kommentar
Har du sjekket at du har styrestrøm til dynamo når tenning er på? ellers så kan du jo sjekke spolene, at det ikke er brudd i viklingene. Sjekk om sleperinger er dårlige

 

Når jeg måler på dynamo er det de samme verdiene som på batteri , uansett omdreininger på motor. Hvordan sjekke styrestrøm og ikke minst hva er styrestrøm?? ( er styrestrømmmen den som er tilkoblet B+?) Hvis dere ser på bildet er den svarte metalliske dingsen hvor det står B+ en svart rund diode. Men hva heter hele denne delen, som er utskiftbar...

 

Mitt lokale elektroverksted har pensjonert seg...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

styrestrøm er tilkoblet b+ ja, sjekk at denne ledninga har 12v når tenning er slått på. Kommer det ikke styrestrøm lader ikke dynamo. b+ er tilkoblet ladelampa di.

Lenke til kommentar
styrestrøm er tilkoblet b+ ja, sjekk at denne ledninga har 12v når tenning er slått på. Kommer det ikke styrestrøm lader ikke dynamo. b+ er tilkoblet ladelampa di.

Har sjekket og der er styrestrøm til B+. Hva heter den svarte metalliske plata som B+ står på. Den er festet til dynamoen med to skruer som sett på bildet som er vedlagt. tenkte å gjøre et søk på denne. Dioden her er kanskje gåen....

 

takker for alle svar :-)

Lenke til kommentar

Har ikke sett den patenten der før. Er dioden koblet til terminal B+ eller 51? Har du to batterier, og det ene koblet til 51 kanskje? Har du ladelampe? Er det en dieselmotor? Har du i så fall turteller?

Tviler egentlig på at at dynamoen ikke lader selv om den dioden der er gåen, hvis den da ikke egentlig består av 3 dioder.

Hovedlikeretteren i dynamoen består av de 6 rødmalte greiene du ser innenfor.

Vanligvis har man også 3 små dioder som går til en D+ terminal.

Du har vel en ekstern spenningsregulator i alle fall. Begynn med å måle motstanden mellom flatstikket og jord. Det skal være bare noen få Ohm der. Så kobler du til alt sammen og starter opp, og måler spenningen på B+, 51, og DF (flatstikket).

Dynamoen vil ikke lade uten at der kommer spenning inn på flatstikket. Gjør det ikke det, så prøv å kople fra ledningen der, og koble en ledningsbit direkte fra B+ og til flatstikket. Dynamoen skal da lade maksimalt, og da vet du i så fall at det er noe feil med den eksterne regulatoren, eller de 3 små diodene som forsyner den.

Lenke til kommentar

Du skal ha styrestrøm på D+ ikke B+. B+ går bare til batteriet.

 

Legg d+ rett til jord. Da skal ladelampa inni bilen lyse. Denne må være i orden for og magnitisere dynamoen for og lade. evt gjør som sagt før her.. "jump" rett over fra b+.

 

Sett inn dynamoen igjen. Mål differanse spenningen mellom d+ og b+. Skal ikke være over 0,2 volt. Da er det diodefeil..

Lenke til kommentar
Du skal ha styrestrøm på D+ ikke B+. B+ går bare til batteriet.

 

Legg d+ rett til jord. Da skal ladelampa inni bilen lyse. Denne må være i orden for og magnitisere dynamoen for og lade. evt gjør som sagt før her.. "jump" rett over fra b+.

 

Sett inn dynamoen igjen. Mål differanse spenningen mellom d+ og b+. Skal ikke være over 0,2 volt. Da er det diodefeil..

 

Nå ser det ikke ut som at denne dynamoen har en D+ terminal, og den står i en båt, som nevnt av trådstarter.

Den har en for meg ukjent terminal 51 samt et flatstikk som jeg tror er DF, og har høyst sannsynlig en ekstern regulator.

Likevel, vær obs på at å koble D+ til jord må gjøres kun med tenningen på, men uten at motoren går.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...