Gå til innhold

Lønnet utdanning av bedrift?

Anbefalte innlegg

Eg har fått med meg at fleire lærlinger får tilbudt lønnet utdanning av enkelte bedrifter. Men er det mulig å søke slike bedrifter om det samme uten å ha tatt yrkesfaglig utdanning? Tenker da at ein bind seg til bedrifta i et visst antall år etter ferdig siv.ing utdanning mot at dei dekkar utgifter ved utdanninga. Eg veit at det kan høyras sprøtt og merkeleg ut, men det hadde jo vore litt rått å prøvd, kan jo i verste fall få nei.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil nok ikke få finansiert femårig siv.ing. Det er for lang tid. Hadde du kommet med en bachelor innen ingeniørfag og jobbet der noen år, ville du kanskje kunnet bedt om finansiering av masteren mot at du binder deg noen år. Planen din virker derimot direkte håpløs dessverre. Sjefen din vil synes det er en særdeles merkelig ting å spørre om :)

Lenke til kommentar

Det vanlige med slik praksis er ofte å binde seg 1,5 år pr år man studerer på deres regning (og veldig ofte så vil firmaet ha deg til å jobbe 20%-50% stilling ved siden av studiene). Så det vil si 7,5 års bindingstid etter endt utdanning, det er 12,5 år til! (hvis du klarer å gjennomføre en siv. ing. på normert tid). Slutter du i firmaet i "bindetiden" så vil du skylde dem mer enn et eventuelt studielån!!! Nei, henger meg på den samme som pjotrik sa, betaling av 2 år på master er aktuelt ikke 3/5 år

Lenke til kommentar

hehe, det var bare en liten tanke eg hadde. Er forøvrig fullt enig med det dere skriver. Eg kjem nok ikkje til å sende søknad :!:

Men sei at man går 5årig på ntnu. Tror dere det hadde vert mulig å søkt etter tre år. Tenker da at man kanskje har sommerjobb hos firmaet og at man viser til karakterer?

Endret av kb1908
Lenke til kommentar
hehe, det var bare en liten tanke eg hadde. Er forøvrig fullt enig med det dere skriver. Eg kjem nok ikkje til å sende søknad :!:

Men sei at man går 5årig på ntnu. Tror dere det hadde vert mulig å søkt etter tre år. Tenker da at man kanskje har sommerjobb hos firmaet og at man viser til karakterer?

Nei, NTNU løpet får man ikke en grad 3 år. Mye mer sannsynlig at du kunne klart dette med en ingeniør bachelor fra en høyskole, dog jeg tviler uansett

Lenke til kommentar

Problemet med det 5-årige studieprogrammet til NTNU er at ein papirmessig står likt med vidaregåande i ein søknadsprosess. Det ein kan derimot gjere, (litt avhengig av linja ein går på) er å bli ansatt i eit firma der dei betaler ein prosentandel av lønna mens du forsatt studerer ( typisk 4-5året).

Ellers på betalt utdanning så er dette nok dei mest vanlige trappetrinna:

Yrkesfaleg til Ingeniør /Bachlor

Ingeniør/Bachlor til Master

Ein kan også få doktorgradsstudier men desse er då litt spesielle sidan både studiestaden og bedrifta har ein del punkt å bli enige om.

I tillegg har ein jo ofte muligheiten til å ta delemner i ulike fag som er relevante for jobben/arbeidet over lengre tid. Desse kan tilslutt ende i ein mastergrad eller anna vitenskapleg grad.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...