dostojevski Skrevet 25. februar 2003 Del Skrevet 25. februar 2003 Jeg skal sette sammen en ny maskin i løpet av de nærmeste ukene, og jeg er litt usikker på hvilket kabinett jeg skal velge. Har (selvsagt) et par drager fra Chieftech i kikkerten, men vil gjerne ha tilbakemelding fra folk med erfaringer. Kabinettet skal: - Være lett å få tak i (dvs selges fra Komplett, PSdata, MPX eller annen STOR webshop) - Leveres med strømforsyning på minst 300w med minst mulig egenstøy. - Ha god demping av interne lydkilder (cpukjøler, hd osv). Jeg planlegger IKKE overklokking, og jeg er interessert i å dille minst mulig. Altså; alt casemod-relatert er uinteressant. Skal i første omgang ha en xp2500 Barton eller der omkring, 1 hd, et eller annet nForce2-hovedkort, og midt på treet grafikkort i maskinen. Hvis du har erfaring med et kabinett som passer for oppgaven: vær så snill, skriv tre linjer. Lenke til kommentar
Hedeon Skrevet 25. februar 2003 Del Skrevet 25. februar 2003 Vel, du kan jo ta en tur inn på www.microplex.no og sjekke ut NoiceControl kabinettene. De skal jo være veldig stille. Leverest ikke med psu, men akkurat det kan jo være en fordel, så kan du velge en som er stille nok og leverer nok strøm selv. Lenke til kommentar
tundra Skrevet 27. februar 2003 Del Skrevet 27. februar 2003 Noisecontrol-kabinettene er lydisolerte og veldig stille. Tror du får kjøpt slike kabinetter på psdata også. Jeg tror dette er de mest isolerte kabinettene - altså de som gir minst lyd, men de er vel også dyrere i innkjøp. Hvis man har dårlig råd og trenger en stille pc: bygg pc'en i en pappeske og pakk den inn i lagevis med dyner o.l. Og så kan du lage driiitlange kabler (unnskyld ordspillet..) og plassere hele pc-faen i kjelleren mens du selv sitter på loftet og venter på at dataen skal nå frem i løpet av dagen. Ikke glem bøttevis med ram da....Nå ble jeg skikkelig usaklig her altså, er vel sliten etter en lang arbeidsdag. Ikke det at jeg jobber men...Ha en fortsatt fin dag! Lenke til kommentar
Hedeon Skrevet 27. februar 2003 Del Skrevet 27. februar 2003 Jeg har hørt om diverse innpakning av maskiner med dyner og puter ja, men må si jeg stiller meg litt kritisk Men det går jo an å få kjøpt diverse dempematter man kan utstyre et billigere kabinett med og. Men husk på at et dempet kabinett også holder bedre på varmen, så ett eller annet må gjøres for å holde temp nede. Vannkjøling er kanskje en løsning? Lenke til kommentar
B|2bb3r Skrevet 27. februar 2003 Del Skrevet 27. februar 2003 Bruker dette på jobben, har støysvake vifter og maskinen under bordet. Hører ingen ting. Kan anbefale det videre: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...13&GrpID=6&s=pl Var og veldig grei å bruke da du ikke trenger skrujern til annet enn å klemme CPU kjøleren. Lenke til kommentar
lobster Skrevet 27. februar 2003 Del Skrevet 27. februar 2003 Har selv en Noice Control kasse kjøpt hos Microplex. Kjøpte også med et 370W power som er lydløst. Eneste jeg mangler for å få en stille PC er ny HD og nye vibfter for hovedkortet, CPU og skjermkortet :) Kan trygt anbefale Noice Control kassene LobSter Lenke til kommentar
dostojevski Skrevet 27. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2003 Bruker dette .... Takk . Endelig noen som kom med fornuftig tilbakemelding. Som sagt: jeg gir EN GOD DAG i hva som er MULIG. Hvis jeg ville LAGE et skikkelig stillegående kabinett kunne jeg for eksempel flytte til Italia og lære meg steinhoggerkunsten, sjekke opp en jente hvis far eier et Larvikittbrudd i Brunlanes, overtale svigers til å donere meg en 1700 kg larvikittblokk og deretter leve som huleboer i et par års tid mens jeg hugget ut et miditower med hammer og meisel. Og så videre. Eventuelt kunne jeg kontakte mitt lokale aluminiumsstøperi og fått dem til å designe egne støpeformer for diecating av PCkabinett i 20 mm høykvalitets aluminium. Har jobbet hos Fibo i Holmestrand en sommer, så jeg vet det går ann hvis du har nok penger. Mulighetene er mange, men jeg spurte om et varenummer hos Komplett eller PS Data. Lenke til kommentar
Hedeon Skrevet 27. februar 2003 Del Skrevet 27. februar 2003 Mulighetene er mange, men jeg spurte om et varenummer hos Komplett eller PS Data. Greit nok det, men hva er galt med Microplex? Er jo en av de få butikkene som leverer skikkelige støydempede kabinetter. Synest faktisk ikke det er så veldig ufornuftig svar. Lenke til kommentar
dostojevski Skrevet 27. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2003 Mulighetene er mange, men jeg spurte om et varenummer hos Komplett eller PS Data. Greit nok det, men hva er galt med Microplex? Er jo en av de få butikkene som leverer skikkelige støydempede kabinetter. Synest faktisk ikke det er så veldig ufornuftig svar. Sikkert ikke noe galt med Microplex, men jeg er ikke interessert i å shoppe rundt i 2-3 ulike nettbutikker. Dette har bla med porto å gjøre. Dessuten MÅ det da finnes standardkabinetter som gjør jobben? Det er ikke til å komme bort i fra at Noise Controll blir en svært dyr løsning. Jeg kunne sikkert ha vært mere spesifik i utgangspunktet... Lenke til kommentar
bernini Skrevet 27. februar 2003 Del Skrevet 27. februar 2003 Hva med dette ? Det har jeg,storfornøyd, ganske tykke "vegger", ser bra ut, 300 w stømforsyning som er stille nok (p4 Boxed viften min overdøver den lett. Det eneste er at det er ganske tett og dårlig luftemuligheter. Hw.no's test kan du finne her . Lenke til kommentar
Fallingwater Skrevet 27. februar 2003 Del Skrevet 27. februar 2003 At kabinettet skal dempe lyden er dumt, varmt og gjerne dyrt. Kjøp heller lydsvake komponenter til å starte med så slipper du problem med lyd. Lenke til kommentar
dostojevski Skrevet 28. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2003 At kabinettet skal dempe lyden er dumt, varmt og gjerne dyrt. Kjøp heller lydsvake komponenter til å starte med så slipper du problem med lyd. Aber natürlich.... Aldri hørt om både og? Dessuten hjelper det fint lite å ha stillegående cpu-kjøler og vifteløst skjermkort hvis kabinettet er så tynt at det settes i selvsving av harddisken eller hvis vifta i strømforsyningen tror den er en Boeing 777.... Lenke til kommentar
m-kane Skrevet 1. mars 2003 Del Skrevet 1. mars 2003 Sikkert ikke noe galt med Microplex, men jeg er ikke interessert i å shoppe rundt i 2-3 ulike nettbutikker. Dette har bla med porto å gjøre. Kabinett kommer som eget kolli alikevel, så porto vil ikke ha noen betydning. (Kranglevoren i dag ) Lenke til kommentar
cpy Skrevet 1. mars 2003 Del Skrevet 1. mars 2003 Det fins jo shuttle PC`er , mini pc, de er jo veldig stillegående, nesten ingen lyd, tar veldig lite plass i tillegg, alt av utstyr, er ganske rimelig også. Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 1. mars 2003 Del Skrevet 1. mars 2003 Kabinettet har som sagt lite å gjøre med lyden, hvis det ikke er støydempet da. Stålkabinetter isolerer visstnok littegranne bedre enn alu. Noen viktige punkter ang støydemping: -Stille harddisker. Det er harddiskene som står for støyen i min maskin. Kjøp Seagate Barracuda V. -Unngå små vifter (chipset f.eks). Disse lager i likhet med harddisker høyfrekvente irriterende lyder. Jo større vifter, jo bedre. -Skjermkort med passiv kjøling. -Kabinettvifter på 7V, evt 5V. Dette innebærer LITT modding, men ikke værre enn at det er unnagjort på et par øyeblikk. Du kan også vurdere Enermaxvifter med regulering, men da må du muligens til Microplex. -CPU: Kjøp en BRA kjøleribbe, så kan du smekke på en så og si lydløs 80mm vifte. -Hvis PSU bråker for mye, kan du sette inn en ny, stillegående vifte. Dette innebærer jo også litt modding, pluss at du mister garantien. Lenke til kommentar
hn66 Skrevet 1. mars 2003 Del Skrevet 1. mars 2003 Tipsene til RikkyRally er veldig bra, jeg har gjort tilsvanende en rekke ganger. Det er viftene og harddisker som støyer, ikke kabinettet ;-) I tillegg vil jeg nevne dempematter. Du trenger ikke kjøpe et kabinett med ferdigpåsatte matter. Kjøp heller matter på Torshov Bilrekvisita eller Biltema. På Torshov Bilre. har de 10mm skummatter som du kan klippe til selv. En matte koster ca 100 kr. De har også 2mm asfaltmatter som demper vibrasjoner fra harddisk osv. Alle som kan håndtere en saks klarer å montere disse i et kabinett. Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 1. mars 2003 Del Skrevet 1. mars 2003 Sikkert ikke noe galt med Microplex, men jeg er ikke interessert i å shoppe rundt i 2-3 ulike nettbutikker. Dette har bla med porto å gjøre. Kabinett kommer som eget kolli alikevel, så porto vil ikke ha noen betydning. Det tror jeg du har rett i... Altså er det ett fett hvor du bestiller kabinettet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå