Gå til innhold

Rar lyd fra CPU-vifta...

Anbefalte innlegg

Hei...

Hør på dette:

Når jeg slo på Pc'en i dag tidlig kom det en veldig rar lyd fra en av viftene.

Jeg tror det var CPU vifta..Litt vanskelig å beskrive lyden, men det var som om noe rett og slett skrapet inntil vifta..Greit nok..Sjekka om noen ledninger eller noe var borti vifta, men det var det ikke.. :-?

Vifta er helt ny (stort sett hele PC'en er helt ny) og jeg har aldri hørt

denne lyden før. :shrug: ..Samme lyden kom når jeg slo på PC'en igjen for ca. 10 minutter siden, men da ga det seg når jeg dasket litt på toppen av kabinettet...(vil ikke gjøre det til en vane)

Hva kan det være?? :shrug:

Vifta er en GlacialTech Igloo 2320... :D

Mvh Tomzern.... :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ganske lett å teste åssen vifte det er som lager rar lyd da, åpne kabinettet mens pcn kjører, så bare tar du forsiktig og stopper vifta med fingeren, hvis den rare lyden forsvinner, ja da vet du hva som lager den. hvis ikke test med andre vifter.... :smile:

Lenke til kommentar

ojjj Jeg fant nettoppp ut at det var den lille vifta ved siden av prosessoren som bråker...Det er bare de 10 første sekundene så er det over...Det er jo litt rart hvis det er lageret som har gått for hovedkortet er bare en måned gammelt!! :o

Skal jeg klage, eller finnes det en annen løsning??

Mvh Tomzern

Lenke til kommentar

Dette er fordi det er et glidelager den går på, kort fortalt er det to kobberplater som gnissr men fordi de ikke skal gnisse har de lagt olje imellom, dermed må oljen bli varm før den fordeler seg og lyden gir seg. I fremtiden vil all oljen fordampe og du blir ikke kvitt lyden da er det på tide å lime på en ny vifte (koster vel 50kroner eller noe) kjøp med kulelager da , men det kan ta noen år før dette skjer :roll:

Lenke til kommentar

Er vel chipset viften som er på vei til de evige jaktmarker....

Har en skjermkort vifte som bråker en del når pc'n blir kaldstartet, og at det er veldig kaldt i rommet, men etter hvert så roer den seg...

Eneste løsning er vel og skifte viften, du kan klage men det er jo litt slit.

Gjør heller som meg, ta bort chipset-viften og sett på en sånn her istede... funker bra.

edit: iiik! noen svarte før meg... jaja, shit happens..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...