Gå til innhold

Hjelp til seriekopling av LED's!


Anbefalte innlegg

Hei, har kopla to LED's akkurat slik som dette:

 

post-79507-1205861308.jpg

 

Har dobbeltsjekka gong på gong at - er kopla på + mellom diodane, og at dioda på høgre sida har - og dioda på venstre sida har + .

Har også sjekka fleire gangar om begge diodane fungerer.

Og eg har også sjekka om loddinga var god nok og om det var kontakt.

 

Alt stemmer, alt fungerar, ingenting er øydelagt, men uansett, når eg koplar begge diodane på batteriet så fungerer dei ikkje.

 

Kva har eg gjort feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg beklager forstyrrelsen, men eg prøvde dette med eit 3 V batteri og utan resistoren, fordi diodane takla 3 V trudde eg 3 V batteri kunne dirva koplinga.

Men så prøvde eg nettopp med å kopla til resistoren og eit 9 V batteri, også fungerte det :) .

 

Men takk for svar Akidon, ang. spenningstap veit eg ikkje korleis eg skal rekna ut det, men veldig fint om du kunne tenkt deg å forklare det :D .

Lenke til kommentar

Å regne det ut er kanskje vanskelig. Håpte du kanskje hadde et datablad.

 

Eventeuelt kan du jo bare måle speningen over dem.

 

Uanset må det vere så og så mye spenning for at en diode skal lede. Og viss ikke spenningen er stor nok går det ingen strøm og dermed ikke noe lys.

Lenke til kommentar
Å regne det ut er kanskje vanskelig. Håpte du kanskje hadde et datablad.

 

Eventeuelt kan du jo bare måle speningen over dem.

 

Uanset må det vere så og så mye spenning for at en diode skal lede. Og viss ikke spenningen er stor nok går det ingen strøm og dermed ikke noe lys.

 

Er standard 3 mm Clas Ohlson LED's, tar 20 mA og 3,2 V.

 

Multimeteret mitt ligg dessverre på skulen og det er påskeferie så litt vanskeleg å henta det.

Lenke til kommentar

Ok når det ligger 3.2 over hver så har du 2.8 over motstanden. Strømmen som går da blir 2.6/150=0.008. Hei hvor det går her regner vi feil.

Blir selfølgelig 17.3mA. Som burde vere nok. Men er jo mulig batteriet eller hva nå du bruker ikke er fullt 9 volt.

 

Men sånn du beskriver det burde det fungere, om enn noe svakt.

Endret av Akidon
Lenke til kommentar

En LED (Lysdiode) trenger normalt fra 1.8V og opp til over 4V avhengig av farge og type.

Rød farge har vanligvis lavest spenning, etterfulgt av orange, gul og grønn mellom 1.8-2.3V. Så kommer hvite, blå, rosa og lignende på 3.2-3.8V vanligvis.

 

De LED's med lav effekt trekker rundt 20-30mA for å gi den lysstyrken de skal, men det finnes også effekt LED's som tåler flere hundre mA og opp til 1A.

 

Så for å regne ut seriemotstanden må man vite hvor mye strøm lysdiodene skal ha, og hva spenningsfallet er ved den strømmen.

Så tar man tilførselspenning og trekker fra spenningsfallet over diodene.

F.eks. 9V-3.2V-3.2V=2.6V.

Så sier vi de skal ha 20mA, og spenningen over motstanden skal da være 2.6V. R=U/I=2.6/0.020=130 ohm

 

Du ligger da med din kobling litt under det de kan ha av strøm, så du vil ikke få maks lysstyrke.

 

 

Nettulf

Lenke til kommentar

Går på Elektro VG1 så burde vell eigentleg kunne dette, men slo opp i "Tabell- og formelsamling" (viktig elektro bok :p .) og leste Kirchhoffs spenningslov:

 

Summen av alle spenningsfallene i en seriekrets er lik drivende spenning.

 

Altså U = U1 + U2 + U3.

 

Så altså om du har 2 LED's på 3 V, og eit batteri på 9 V, må spenninga over resistoren vere:

 

Ubatteri - Uled1 - Uled2 = 9 V - 3 V - 3 V = 3 V.

 

Og då er det berre å bruka ohms lov og rekna ut R = U / I, strømen er 20 mA så det blir:

 

3 V / 20 mA = 150 ohm

 

Stemmer det eller :) ?

 

(EDIT: Leste ikkje innlegget ditt Nettulf, men du har vell gjort omtrent det same eg nettopp skreiv 

:p .)

Endret av PHdZ
Lenke til kommentar
Ja bortsett fra at det er 3.2V og ikke 3V.

 

Er så lite forskjell i lysstryke mellom 3 V og 3.2 V at eg har valgt å ikkje bry meg om det, og uansett så er jo 150 ohm nærmaste standard resistor, så tenkte det var enklare å runde det ned til 3 V ;) .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...