Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hva slags verktøy/utstyr til å slå ned gjerdestolper at impregnert-tre

Anbefalte innlegg

Noen som vet om det er noe godt fungerende verktøy/utstyr for å slå ned impregnerte trestolper? Har bare erfaring med slegge, og syntes det blir litt upresist+ at stolpene lett fliser seg opp i toppen om man ikke treffer 100% midten på toppen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja..hvis du har sveiseapparat kan du lage noe selv.

Du tar et gammelt stålrør(40-50 cm) f.eks, som du da tetter i den ene enden med et lokk. Også sveiser du to håndtak på hver side.

Da kan du bruke denne til å slå stolpen ned i bakken. Pass på at røret er stort nok så du får stolpen "inni" røret.

Legger til en fantastisk tegning :p

Kongetegning.bmp

Lenke til kommentar

Jeg pleier (ja, dette er faktisk noe jeg pleier å gjøre) nå å grave meg et fint hull og hive betong nedi, sette stolpen i betongen og legge lagvis på med pukk og betong, og så tette igjen med jord på toppen. Dete holder helt til en eller annen jævel rygger bilen sin inn i gjerdet.

Lenke til kommentar

Bruk et spett til og lage hullet med,

løft spettet og stikk det ned i jorden medd høy fart, rot rundt i hullet, gjenta 2-3 ganger. derreter tar du stolpen og stikker i jorden slik som spettet uten og rote rundt i hullet.

Bruk en slegge og slå på toppen av stolpen til den er langt nok nede, om du bruker slagstykke er opp til deg, men trengs ikke.

Hilsen en fra bonde landet

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

(Gammel tråd, men er vel ingen vits å lage ny, når den er identisk med det jeg lurer på.)

Driver med dette her selv. 7 cm i diameter, impregnerte stolper som jeg skal ha 90 cm høyt.

Får de stort sett ikke mere ned en 30 cm ned, før det stopper helt, og bare fliser/sprekker selv om en treffer 100% midt på..

Noen som veit hvor en får tak i sånn "rør slegge" som SteffenMA nevner? Er vel mulig å få leid det? Men hva heter ett sånt verktøy egentlig? ..

PS: Har ikke spett, eller jordbor. Og de fleste stolpene er alt satt i bakken. Har bare igjen en 4 stykker, men skulle vert fint å fått de helt ned til merket mitt! Så det bli noe hold i dette gjerdet..

Eventuelt: Hvordan kan en styrke opp ett sånt gjerde når det alt er satt opp, men virker ustødig? Er snakk om ca 32 meter rett strekke bare. Ingen hjørner eller noe. :|

Endret av Gomp|
Lenke til kommentar

Noen som veit hvor en får tak i sånn "rør slegge" som SteffenMA nevner? Er vel mulig å få leid det? Men hva heter ett sånt verktøy egentlig? ..

Her er det noe som heter "stolpeslager"

http://www.mamut.net...id=15&subgid=63

Virker som om stolpeslager brukes om mekanisk verktøy. Og jeg har ikke kr. 1 250,00 å bruke på ett tungt stålrør med to håndtak.. Så leiter etter noen som kan leie ut..

Finner bare den der og noen få andre sider om en googler på stolpeslager. Så det er nok ikke det det heter sånn offisielt.

Men takk allikevel.

Bare det blir litt varmere utpå dagen, så skal jeg ut med slegga og gjøre meg ferdig. Så får nok bare bite i det sure eplet her. Redd for at frosten skal komme.

Endret av Gomp|
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...