Gå til innhold

Fordommer mot sigøynere?

Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=512528

Ble meget sjokkert da jeg så innsslaget på VGTV, og må si at alle mine gamle fordommer om sigøynere blusset opp. En har jo lang tradisjon for å se sigøynere som litt enkle vandrefolk som gjerne bor i kummerlige vilkår i husvogner og lignende. Jeg trodde egentlig at de bodde i hus i dag, men fikk tidligere i dag høre at jeg tok feil.

Med bakgrunn i artikkelen må en kunne spørre - er sigøynere rett og slett mindre siviliserte enn vi kan vente, evt mer grisete?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
tja det er jo fordommer men det stemmer ganske ofte.. de som går å lurer deg for penger på gata i syden er ofte tatere og sigøynere

Sigøynere er også de som drar på tiggecharter fra Romania til Norge nå. Det er snakk om meget agggressiv og "unorsk" tigging hvor de later som om de har forskjellige lidelser.

Ødelegge "markedet" for tiggende narkomane gjør de også.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=134956

Spurte en godt integrert dame fra Romania som har studert i Norge om hva hun syntes om denne aktiviteten og hun kom med karateristikker som ikke engang Vigrid, Hvite Power eller hva de nå heter ville turt å sette på trykk.

Lenke til kommentar

Personlig finner jeg sigøynerkulturen (eller snarere -ukulturen) pill råtten. Og man behøver aldeles ikke være fordomsfull for å mene det: Det eneste som trengs, er at man leser aviser eller har sett sigøynere med egne øyne.

Endret av frevild
Lenke til kommentar

hmm jeg er veldig glad for at det er kommet så mange fine responser på tråden min. Selv om ingen er ove rlinjen, vil jeg bare minne om at vi ikke må komme med unødvendig nedsettende karakteristikker på sigøynerne heller! det kan tas som rasisme.

Når det er sagt vil jeg si: Jeg tror jeg har sett flere sigøynere og de fleste av dem har luktet vondt! Er dette en tendens som kan bekreftes?

Folk nevner trygdesvindel og uærlig tigging her.. noen somvil utdype?

EDIT: Hva er karoli-gjengen? 4-5000 sigøynere i Norge? Gud hjelpe oss... :(

Endret av softice
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Spurte en godt integrert dame fra Romania som har studert i Norge om hva hun syntes om denne aktiviteten og hun kom med karateristikker som ikke engang Vigrid, Hvite Power eller hva de nå heter ville turt å sette på trykk.

Jeg kan ikke bebreide henne. Kanskje hører hun hverdag spørsmål om sigøynere på jobb. Alle sigøynere sier at de ar rumenere og der er egentlig veldig iriterende for oss som virkelig er rumenere og nesten ofte rødmer vi av skam når hele Norge samenlikner oss med dem. Sigøynerne og rumenerne er to forskjellige kulturer, de snakker ikke enda rumensk.

Ja, det er helt sant at de spiller musikk og selger blomster om dagen og stjåler om natten.

Er det sant at det finnes ingen lov som kan forby dem å tigge? I så fall er det det eneste løsning å informere og å overtale folk å ikke gi dem penger. Hvis de får ikke penger reiser de tilbake.

Jeg kan ikke forstå hvordan kan nordmenn tro på alle løgnene til de som tigger. Hvordan kan man tro at en som har mistet huset pga flom og har ikke penger til barnas mat har råd til å reise til Norge? Hvis dere gir penger til sigøynere dere blir bare sponsere til organisert kriminalitet. De som kommer her og tigger har villaer på mange rom, biler som koster som huser, og den verste er at de kjøper politifolk i Romania med pengene de får i Norge. Det egentlig finnes sigøynermafia i Romania. Mange er slått midt på gata av sigøynere og ingen ville komme som vitne i rettsak fordi de er redd.

Så, vær så :innocent:snill og ikke gi dem penger hvis dere vil bli kvitt sigøynere!!!Ellers vil det komme flere og flere til Norge.

Endret av deadcountess
Lenke til kommentar

Et stykke unna meg bor det sigøynere. Ikke vet jeg om de har gjort noe galt eller ikke, men de ser stygt på meg vær gang jeg kommer med sykkelen på skuldra. (Grusvei Vs. landeveissykkel.)

Men de har en hel bod(uthus) fylt med tomme eller fulle (vet ikke) LCD tever. Sån skikkelig mange esker.

Her om dagen lå de strødd utover veien. (konklusjon uorganisert suspekt opplegg.)

Selv mener jeg at sigøyner kultur er en dårlig kultur. Det er totalt uorganisert, flertallet arbeider ikke. Og de lever bare på samfunnet rundt, fordi deres eget lille samfunn ikke fungerer uten hjelp av andre samfunn.

Jeg ser på sigøynere (Basert på mine inntrykk av sigøynere)som mennesker som har valgt og melde seg ut av samfunnet, men samtidig leve på samfunnet de har meldt seg ut fra...

Lenke til kommentar
Så, vær så :innocent:snill og ikke gi dem penger hvis dere vil bli kvit sigøynere!!!Ellers vil det komme flere og flere til Norge.

Må si meg enig. Problemet er egentlig ikke sigøynerne her i Norge men de idiotene som sponser dem og aktivt oppmuntrer til de aktivitetene de bedriver i det synlige og i det skjulte. :thumbdown:

Lenke til kommentar
Selv mener jeg at sigøyner kultur er en dårlig kultur. Det er totalt uorganisert, flertallet arbeider ikke. Og de lever bare på samfunnet rundt, fordi deres eget lille samfunn ikke fungerer uten hjelp av andre samfunn.

Jeg ser på sigøynere (Basert på mine inntrykk av sigøynere)som mennesker som har valgt og melde seg ut av samfunnet, men samtidig leve på samfunnet de har meldt seg ut fra...

Akkurat. Dette er den beste beskrivelsen. Jeg har aldri lurt hva som kunne skje hvis de kunne ha deres separat land. Jeg tror at i så fall de skulle rett og slett forsvine som nasjonalitet hvis de ikke har andre som de kan leve på

Lenke til kommentar

Hvis man har foreldre som er sigøynere men man selv bryter med kulturen og heller lever som en gjennomsnittelig person i landet. Er man da fortsatt sigøyner, eller er sigøyner kunn ett begrep for dem som følger kulturen dems?

Lenke til kommentar

Sigøynere eller rumenere eller hvor enn nå disse agressive tiggerene kommer ifra. Jeg liker dem ikke, jeg rett og slett hater dem. De er svin og et råttent eple.

Slik opererer dem i kr.sand:

Dagtid:

Spiller diverse instrumenter langs gata og noen sitter strategiske plasser og tigger

Kveld:

løper rundt med cowboyhatter, blingbling lys eller gårsdagens roser (om ikke eldre)som de har handelsavtale med plantasjen om.

Disse blir prakket på fulle folk, og dersom en full person henger ved en ATM for å ta ut penger så løper 3 stykker bort til han og lurer stakkarsen.

Selv ber jeg dem å dra til helvete. Ja, jeg sier det rett ut! Flere ganger har jeg tatt tiggerene og flyttet dem over på andre siden av gata da de henger langs køene inn til utesteder.

Er jeg på et skikkelig drittsekkhumør så forfølger jeg dem slik at de blir sure. De er en pest og forsøpler sentrum på kveldstid når folk vil ut og slappe av med en pils.

Det jeg har lyst til, men ikke fått gjort er å forfølge dem til der de bor for å faktisk se hva slags standard de bor i. For jeg mistenker at de har det bedre enn fler av dem som er trygdet.

Kunne vi ryddet gatene for disse mennesken samt fått vekk dem som driver med salg av sex så hadde det fort vært mer koselig å dra ut for å slappe av.

Lenke til kommentar
Det jeg har lyst til, men ikke fått gjort er å forfølge dem til der de bor for å faktisk se hva slags standard de bor i. For jeg mistenker at de har det bedre enn fler av dem som er trygdet.

Mer interessant skulle være å følge dem i sitt hjemland for å se hvordan har de det.

Som jeg sa før, de ikke har det bare bedre enn dem som er trygdet. De tigger ikke for å overleve, men for å bli rik. De fleste har huser på slottsstørrelse. Alle pengene de får i Norge bruker de til kriminale handlinger (bl a kjøpe illegale skytevåpen og kjøpe korrupte politifolk og dommere ). Og jeg vet det sikkert for jeg er fra Romania. Dessverre finnes det 3 millioner der og vi har ingen mulighet til å bli kvitt dem, men her i Norge er løsningen enkelt : boikott. Si til alle du kjener å ikke gi dem penger. Hvis "markedet" ødelegges flytter de alle.

Endret av deadcountess
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...