Aorta Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 Bygde sjølv pcen, men når eg startar opp kjem det fyrst eit lort pip, og så ca 10 sekunder etterpå kjem det 5 korte pip. Pcen startar opp som vanleg og dei 5 "biipane" kjem om lag når boot screenen startar opp. Då kjem denne meldinga: "***Warning: H/W monitor Status Abnormal*** Please enter setup to check voltage, fanspeed or temperature status" Eg går inn på setup og følgjande kjem opp: Voltage: Vcore: 4.08V 3.3V Voltage: 4.08V 5V Voltage: 6.85V 12V Voltage: 16.32V Cpu: 128 grader CPU fan: 1960rpm Eg kan velja å trykkja F1 og ignorera meldinga, men eg veit ikkje kva slags følgjer det kan få i framtida. Spesifikasjoner: Asus P5N-E SLI Intel Core 2 Duo E685 Asus Geforce 8800GT Cooler Master Centurion 534 Sort OCZ DDR2 PC2-6400 Platinum XTC Dual Channel 2GB (2x1024MB) KIT Samsung SH-S203B Western Digital Caviar 250 GB S-ATA II Silver Power SP-600A2C Har sjølvsagt tenkt over å senda den inn til reparasjon, men om det er noko eg er i stand til å gjera sjølv er dette sjølvsagt førstevalet. Lenke til kommentar
Hellebergshaugen Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 Vis CPU din ligger på 128 grader så har du ikke på kjølepasta ? Jeg anbefaller deg å sette på dette, da kan det hende du er kvitt problemet! Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 (endret) hvis de spenningene stemmer så bør du bytte psu! PSU= power suply unit det ser ut til å vere fra 20-30% avvik i spenningene fra idial verdi. og v-core er omtrent 300% (om det er mulig...) fra sin idial verdi... Endret 18. mars 2008 av kjeLL// Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 hvis vcore stemmer, har du en ødelagt prosessor. for vcore skal være ca 1,4v Lenke til kommentar
Aorta Skrevet 18. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2008 hvis vcore stemmer, har du en ødelagt prosessor. for vcore skal være ca 1,4v Neinei, vil pcen eingong starte med øydelagt prosessor? Lenke til kommentar
fflex Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 Hvis cpu er 128 grader da sitter iallfall ikke kjøleren på ordentlig! Det har ingenting med kjølepasta å gjøre for å si det sånn. Lenke til kommentar
Aorta Skrevet 18. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2008 Hvis cpu er 128 grader da sitter iallfall ikke kjøleren på ordentlig! Det har ingenting med kjølepasta å gjøre for å si det sånn. Kjølaren har eg festa ca 5 gonger og er 99% sikker på at sitter rett. Om CPU hadde vore 128 grader er eg sikker på at den er øydelagt. Dei tala må jo vera feil. Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 ta et voltmeter så tester du 5 og 12v mens PC-en er i bios.. Lenke til kommentar
Aorta Skrevet 18. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2008 ta et voltmeter så tester du 5 og 12v mens PC-en er i bios.. Kva er eit voltmeter? Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 en sånn sak som man tester alle slags spenninger med å sånt. http://images.google.no/images?q=voltmeter...sa=N&tab=wi Lenke til kommentar
Aorta Skrevet 18. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2008 en sånn sak som man tester alle slags spenninger med å sånt. http://images.google.no/images?q=voltmeter...sa=N&tab=wi Ville det ha vore risikabelt å innstallera operativsystem og så innstallera eit program som sjekkar det? Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 hvis spenningene er så høye som de er . JA! Lenke til kommentar
Aorta Skrevet 18. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2008 hvis spenningene er så høye som de er . JA! Eg las på eit anna forum med same tilfelle at det kunne vera hovudkortet som las signala feil frå straumforsyninga. Kan dette vera ei forklaring på problemet sidan det er svært usannsynleg at opplysningane stemmar. Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 jeg (persjonlig) ville ikke tatt sjansen på det. stikk til class og kjøp deg et voltmeter. så får du mer nøyaktige målinger en det hovedkort gjør. målinger kan du gjøre på molex kontakt. gul+svart er 12v og rød+svart er 5v. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 128 grader på cpu er ikke farlig. det er heximaltall FF, som er 128. det vil si at det er noe galt med føler på hovedkortet, eller rapportering av denne dataen. har du prøvd en BIOS-oppdatering. pleier å hjelpe på masse rart når det gjelder nye pc-deler Lenke til kommentar
Aorta Skrevet 18. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2008 Takkar for hjelpa newman og Kjell. Skal oppdatera bios no, tenkte faktisk ikkje på det. Lenke til kommentar
Aorta Skrevet 19. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2008 Oppdaterte bios utan hell. Andre forslag? Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 hvor har du fått tak i den psu'en egentlig? finner den ikke til salgs på hardware, eneste måten å finne den på er på google... når det gjelder problemet ditt, kan det være to årsaker til de abnormale spenningene. ene er at hovedkortet leser av infoen feil, det andre er at det er feilproduksjon på strømforsyningen. er det hovedkortet som tar feil, ville jeg byttet det inn. er det strømforsyninga som er ødelagt, risikerer du å ødelegge alt inni PC-en. så min anbefaling er å få tak i et voltmeter og sjekke spenninga før du sender noe inn. eventuelt kobler den til et annet hovedkort for å sjekke hva verdiene er der. Lenke til kommentar
Aorta Skrevet 19. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2008 hvor har du fått tak i den psu'en egentlig? finner den ikke til salgs på hardware, eneste måten å finne den på er på google... når det gjelder problemet ditt, kan det være to årsaker til de abnormale spenningene. ene er at hovedkortet leser av infoen feil, det andre er at det er feilproduksjon på strømforsyningen. er det hovedkortet som tar feil, ville jeg byttet det inn. er det strømforsyninga som er ødelagt, risikerer du å ødelegge alt inni PC-en. så min anbefaling er å få tak i et voltmeter og sjekke spenninga før du sender noe inn. eventuelt kobler den til et annet hovedkort for å sjekke hva verdiene er der. Eg fekk anbefalt psu'en av datakjeden og kjøpte den der. Eg ringde og snakka med dei og dei sa eg burde oppdatera bios. Har sendt dei ein e-post og forklart dei situasjonen, ventar på svar no. Har ein kompis med voltmeter og skal sjekka spenninga. Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 de har også anbefalt meg no søppel før. etter at jeg fikk bytta den inn viste jeg at om jeg skulle finne en god psu, MÅ jeg gjøre litt mer en å spørre de som selger det. var vell en sweeks 500w eller noe jeg ble anbefalt som tok sikringa uansett hva jeg gjore. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå