Lars-Erik Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 Jeg har en Philips 32" LCD med 768 linjer (ikke full HD altså). Så fikk jeg en Playstation3 i bursdaggave (fint med gode venner). Spørsmålet nå er; skal jeg sette den til 720p eller 1080p. Philips TVen takler 1080p inn og bildet ser i og for seg bra ut, men spørsmålet hav som gir best kvalitet når man skal skalere opp/ned DVDer og Blu-ray filmer man spiller av. Velger jeg 1080p vil jo PS3en skalere opp DVDer til 1080p, og TVen vil skalere dem ned til 768 linjer igjen etterpå. Hvordan vil det påvirke kvaliteten (vet ikke på PixelPlus 2 HD elektronikken i TVen nyttgjør seg av den ekstra infoen i 1080 når den tegner bildet)? Og for Blu-ray vil jo PS3en levere den rått som 1080p og la TVen nedskalere. Spørsmålet da er jo om TVen nedskalrer like bra som PS3en. Noen som har noe erfaring med det? Hvis jeg setter PS3en til 720p istedet så er jeg jo nærmere antall linjer på TVen, men blir det skalering likevel, eller vil TVen kople de 720 linjene nøyaktig til linjene på TVen? Da blir det jo 24 linjer for lite oppe og nede, men de er kanskje med (overscan)? Eller vil TVen prøve å skalere opp 720 til 768 (det MÅ jo isåfall bli dårlig siden det er så liten forskjell, noen linjer må jo bli forskjøvet etc (iallfall blir det jo slik hvis man skalerer bilder mellom så små forskjeller med selv de beste billedbehandlingverktøy)? Så, noen som har meninger og helst erfaringer med hva som lønner seg/er best? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 Test selv, og velg det du selv er mest fornøyd med . Jeg tror ikke du vil merke særlig forskjell på bildet, med mindre du sitter klin oppi. Lenke til kommentar
Lars-Erik Skrevet 23. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2008 Test selv, og velg det du selv er mest fornøyd med . Jeg tror ikke du vil merke særlig forskjell på bildet, med mindre du sitter klin oppi. Gikk ikke. PS3 Blu-ray spilleren gir visst F i oppsettet. Spillene nedskalerer til 720p når jeg setter det som max, men når jeg spiller en BD film bytter TVen til 1080p likevel, så den bruker rydeligvis infoen fra TVen via HDMIen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå