Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tips til lakkering?

Gjest medlem-98070

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-98070

Vi kjøpte lakk til russebilen, og har skaffa kompressor og sprøytepistol. Noen som har generelle tips til sprøytelakkering?

hva bør temperaturen være når vi lakker, hvor er det mulig å stå? Hvor lenge skal det tørke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten at jeg er noen lakkerer eller har erfaring:

Stå innendørs, et sted med minst mulig støv. For å få til det kan det være greit å sope/støvsuge rommet mest mulig, og fukte vegger, tak og gulv før dere starter, på den måte vil støvet synke og legge seg på gulvet. Ikke vær mange personer i rommet. Det er som de sier, jo flere kokker, dess mer søl. Hver person virvler opp sin del støv, og det er ønskelig med minst mulig.

Påfør lakken i jevne bevegelser, med tynne lag for å slippe at det renner for mye. Kan vel være greit å ikke stoppe når du kommer til enden av en karosseridel, men dra sprøyten forbi. Bruk riktig dyseavstand (vet ikke hvor mange centimeter, men mener å ha hørt 20-30 cm).

Lakkbokser er vel gjerne oppvarmet, men det er ikke før de er ferdig temperaturen virkelig skrus opp, for herdingens skyld.

Sånn, så kan ekspertene komme og rette på meg. Lakkering er VANSKELIG å få bra, men går ut i fra at dere ikke skal ha det perfekt, men er jo greit å slippe lakk som renner etc.

Og for all del, bruk maske! Lakkstøv er ikke bra for kroppen.

Endret av fredrik
Lenke til kommentar

Temperatur og tynning skal stå i databladet til lakken.

Husk, hvis det er et pent resultat dere er ute etter så er grunarbeidet det aller viktigste!

Pass på å holde sprøyta i bevegelse. Det vil si at du skal ha begynt å bevege sprøyta før du trykker inn håndtaket, og du skal bevege sprøyta når du slipper håndtaket. Dette for å ikke få et tykkere sjikt på de områdene.

Dersom du vil ha et proft resultat så kan jeg anbefale videoene til Kevin Tetz, http://paintucation.com

Det ligger noen få "samples" av han ute på YouTube.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...