steingrim Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 (endret) Grunnen til det, er at Oracle og Microsoft er mye flinkere til å gi support en det man kan forvente av et open source prosjekt, man får supoort temmelig raskt hvis noe er galt. Jeg tror ikke noen her har noe imot open source, men i det store og det hele kan en stole mer på komersielle programmer i et arbeidsmiljø. Her jeg jobber har man nylig kastet et dyrt, svært kommersielt produkt fra en gigantisk leverandør, her snakker vi mange, mange millioner kronersklassen og gått over til et open source Java-produkt i stedet. Support er ikke alltid verdt så mye med andre ord Endret 28. mars 2008 av steingrim Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Det spørs helt hva slags program det er snakk om det Hvis databasen din går til helvete er det ikke mye hjelp å få dersom du bruker MySQL. Da må man bare vente til neste release og håpe at noen har tatt seg tid til å se på problemet ditt. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Support er ikkje eit problem i åpen kjeldekode programvare, ofte står det eit selskap bak også er det ofte ein sterk community rundt ting. Og har du problem med noko så kan du jo alltid fikse det sjølv Men eg må si at Visual Studio er ganske bra, men er ikkje like fleksibelt som f.eks Netbeans. Men igjen så er Visual Studio mykje meir ryddig. Eit språk eg har fått sansen for i dag er Groovy, er liksom Java i Python stil. Og er det noko du ikkje får til så kan du alltid lett blande inn litt Java, ergo det er veldig lett å bruke Groovy til nye prosjekter utan å kunne så mykje om det Lenke til kommentar
Rabbid Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Åpen kildekode-miljøet lever jo på å gi support så det skulle ikke være noe problem. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Men man har ingen rettigheter. Microsoft og Oracle garanterer at databasene ikke vil tape data, i MySQL står det 99.99% eller noe, som er en "just-in-case" sak. Det betyr i praksis at dersom noe mot formodning går til helvete, så er Microsoft eller Oracle ansvarlig; når det gjelder MySQL så sitter du i saksa. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 Det er bare dei som liker å skylde på andre som trenger ein sånn garanti. Åpen kjeldekode programvare har ofte milevis betre kvalitetssikring. Det er snakk om millioner av augor som går igjennom kjeldekoden til PostgreSQL fleire gonger i året. Hadde du komt med eit tilfelle av datatap med PostgreSQL så hadde du skapt skikkeleg liv på mailinglista. Bugs er heilt uakseptable i åpen kjeldekode! Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 GeirGrusom: Du vet åpen kildekode er best for alle uansett. Profesjonell kvalitetssikring er noe tull og INGEN skal tjene penger på programvareutvikling!! Lenke til kommentar
Frank2004 Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 Men man har ingen rettigheter. Microsoft og Oracle garanterer at databasene ikke vil tape data, i MySQL står det 99.99% eller noe, som er en "just-in-case" sak. Det betyr i praksis at dersom noe mot formodning går til helvete, så er Microsoft eller Oracle ansvarlig; når det gjelder MySQL så sitter du i saksa. Elendig eksempel du bruker her. MySQL er i høyeste grad et kommersielt produkt, selv om de også lisensierer koden under GPL. Og hva slags garanti er det du snakker om fra MS og Oracle? Har du lest lisensbetingelsene og EULA'ene det er snakk om her..? Lenke til kommentar
Frank2004 Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 (endret) Når vi først snakker om databaser vil jeg gjerne si et par ord om PostgreSQL, som siddis alt har nevnt. De største bidragsyterne jobber for firmaer som Sun, EnterpriseDB (IBM), Red Hat, Command Prompt, osv..., og hvis du vil kjøpe support, eller trenger noen til å holde deg i hånda, så tilbyr selvsagt disse slike tjenester. Kildekoden er åpen, slik at alle med ressurser til dette kan fikse problemer eller lage ny funksjonalitet. Dessuten står du fritt til å bytte leverandør; hva gjør dere når MS skrinlegger VB-versjonen dere bruker, fanboys..? Når det gjelder "profesjonell kvalitessikring", så ville jeg gått for Postgres på Linux over SQL Server på Windows uten å blunke. Og da veier jeg ikke lisensutgiftene særlig tungt, selv om det naturligvis ikke skader å slippe litt billigere. Endret 5. april 2008 av Frank2004 Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 (endret) Vel, MySQL og PostgreSQL er småprogrammer i forhold til de som man finner i normal bruk, så det er kanskje en litt urettferdig sammenligning fra min side, men likevel valid. Tenk over effektiviteten og hvor enkelt (ihvertfall MSSQL, Oracle kan være et helvete) er å ha med å gjøre i forhold til MySQL, i tillegg til at du får support på timen hvis noe går galt. ... og ikke kall meg VB fanboy...jeg jobber hovedsaklig i C++ for tiden på et open source prosjekt... Sjekk InkScape, sammenlign kvaliteten med ikke-open-source programmer, som Adobe Illustrator eller Corel DRAW for den saks skyld. Sjekk Blender, sammenlign med Lightwave (som ser ut til å være hovedinspirasjonskilden) Dessuten å sammenligne blender med Maya, 3dsmax e.l. er direkte motbydelig, da kvalitet og utførelse er av en helt annen verden. Ikke det at hverken InkScape eller Blender er dårlig programmer, tvert imot, men sammenligner man med kommersielle løsninger, er de kommersielle ofte enklere i bruk, enklere å installere, og mye bedre dokumentert. Endret 7. april 2008 av GeirGrusom Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 MySQL er nok lite, men PostgreSQL er uendeleg digert og har mykje meir funksjonalitet enn SQLServer. PostgreSQL kan likestilles med Oracle til det aller meste, ikkje minst er det utroleg likt å bruke. Folk som velger SQLServer framfor PostgreSQL veit ikkje kva dei velger bort. Apache er eit anna eksempel på åpen kjeldekode som overgår alt av andre kommersielle alternativer, overgår IIS i lange baner. Inkskape/Gimp er ikkje like stort som dei andre og henger litt igjen. Du har f.eks http://www.xaraxtreme.org/ som eg meiner er eit betre alternativ enn InkSkape. Og ein kan sei mykje rart om Blender, men det er eit fantastisk verktøy med mykje djubde ein kan setja seg inn i. Det er eit flott verktøy å starte å lære seg 3d modellering med istadenfor å bruke 100 000 kroner på noko anna. Det einaste eg trur Blender kan setja ein stopper for er din kreativitet: http://video.blendertestbuilds.de/download...D1/hd/ed_hd.avi Min påstand er at kommersielle alternativer er kanskje av og til betre enn åpen kjeldekode alternativene. Men som oftast, spessielt som systemutvikler så synes eg mange av åpen kjeldekode alternativene er litt betre enn dei kommersielle alternativene. Photoshop er det einaste eksempelet der eg meiner det er stor forskjell, men andre som f.eks Visual Studio så er det veldig lite som skille det frå åpen kjeldekode alternativer. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 MySQL er nok lite, men PostgreSQL er uendeleg digert og har mykje meir funksjonalitet enn SQLServer. PostgreSQL kan likestilles med Oracle til det aller meste, ikkje minst er det utroleg likt å bruke. Folk som velger SQLServer framfor PostgreSQL veit ikkje kva dei velger bort. Apache er eit anna eksempel på åpen kjeldekode som overgår alt av andre kommersielle alternativer, overgår IIS i lange baner. Inkskape/Gimp er ikkje like stort som dei andre og henger litt igjen. Du har f.eks http://www.xaraxtreme.org/ som eg meiner er eit betre alternativ enn InkSkape. Og ein kan sei mykje rart om Blender, men det er eit fantastisk verktøy med mykje djubde ein kan setja seg inn i. Det er eit flott verktøy å starte å lære seg 3d modellering med istadenfor å bruke 100 000 kroner på noko anna. Det einaste eg trur Blender kan setja ein stopper for er din kreativitet: http://video.blendertestbuilds.de/download...D1/hd/ed_hd.avi Min påstand er at kommersielle alternativer er kanskje av og til betre enn åpen kjeldekode alternativene. Men som oftast, spessielt som systemutvikler så synes eg mange av åpen kjeldekode alternativene er litt betre enn dei kommersielle alternativene. Photoshop er det einaste eksempelet der eg meiner det er stor forskjell, men andre som f.eks Visual Studio så er det veldig lite som skille det frå åpen kjeldekode alternativer. Har du prøvd noen av disse programmene og sammenlignet? PostgreSQL er IKKE større en Oracle eller MSSQL, markedslederne er i denne rekkefølgen: Oracle, IBM DB2, MSSQL og "others" Blender er et flott program, men test 3dsmax, lightwave, Maya etc først, disse er betydelig bedre dokumentert, og har laaaangt flere funksjoner. Visual Studio > Code::Blocks, Eclipse IIS er forresten et glimrende verktøy, med utrolig mange flere muligheter (WebServices, som kan utvide .NET klient applikasjoner gjennom web blant annet) og .NET rammeverket som er utrolig mye mer effektivt og velutviklet en tilsvarende til Apache. Visual Studio legger til remote debugging til IIS med ASP.NET installert, som gjør at man kan steppe i ASP.NET koden din (som forøvrig blir kompilert til maskinkode første gang programmet startes, med ngen.exe. Som igjen sparer serveren for kapasitet, da programmet ikke parses og utføres linje for linje slik som PHP eller Ruby gjør, Ruby fikser dette riktignok i neste versjon etter det jeg har forstått, ved å legge til bytecode... men ASP.NET blir fortsatt maskinkode) Disse kommersielle programmene ligger foran i teknikk forhold til de gratis alternativene. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Er ikkje Visual Studio ganske eineveldende? Det overgjekk i alle fall alt (ikkje at det er så mykje...) eg har prøvt før, sidan det har auto-fullføring og auto-tab. Eg trur i alle fall at VS og PS og sikkert mange 3D-program, der er dei kommersielle løysningane best. Men på andre sida så er jo python og PHP gode og lettvindte verkty! Må vi bli einige om kva som er best? Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 (endret) PostgreSQL har ikkje like fin portefølje som "markedslederane", men det har ingenting å si om kvaliteten. Metrologisk Instistutt bytta nettopp ut Oracle mot PostgreSQL fordi Oracle ikkje kunne gjøre det dei ville(og var altfor dyrt). PostgreSQL markedsfører heller ikkje seg sjølv og det er ufatteleg mange i IT industrien her i landet som aldri har høyrt om PostgreSQL ein gong, Eg har sjølv brukt mykje 3DSMax og eg liker best å jobbe i 3DSmax fordi det er det programmet eg er vane med å bruke, allikavell så har eg prøvd Blender og eg føler det er like kraftig. Nokre ting er betre her og der men det kjem heilt ann på kva ein liker å jobbe med og ikkje kva som er best. Visual Studio er lik Netbeans som etter min meining som er betre enn Eclipse. Men dette er og ein smaksak. Det eg liker best med Visual Studio er ryddigheita samanlikna med dei to andre som er igjen mykje meir fleksible. Dessuten er det jo eindel som sverger til Emacs og meiner det er det beste verktøyet. IIS har komt seg veldig opp igjennom åra, men mykje har den *stjåle* direkte frå Apache. Java plattformen er vell den som kan måle seg best med .Net plattformen med alt det du nevner. Hibernate for Java er av langt større kvalitet enn nHibernate for .Net(Begge er open source og det finnes ingen kommersielle alternativer). Generelt sett så er det langt meir åpne frie bra rammeverk ute på nett til Java, samanlikna mot .Net plattformen der mange av rammeverka er kommersielle, innelåste osv. Junit, Ant, Spring, Groovy er fantastiske verktøy som gjør det du beskriver. Og søk etter eksempel og tutorials gir langt fleire treff på Java enn på .Net. Ikkje minst så er det heller ingen kommersielt svar på Firebug som er ein fantastisk DOM inspector og javascript debugger. Det er åpen kjeldekode og vanvittig fantastisk verktøy for ein webutvikler. Eg jobber i ein rein Microsoft bedrift og eg må ofte rive meg i håret grunnet heilt feil valg av verktøy! Eg ville aldri ha vurdert ein Microsoft plattform mot ein Unix plattform til både utvikling og server. Endret 7. april 2008 av siDDIs Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Hvis du jobber i et slikt hælvete, så er det vel bedre at du bytte jobb da, i stedet for å sitte og klage? Lenke til kommentar
steingrim Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 (endret) Det er mange grunner til å ville beholde en jobb Selv satt jeg i en jobb i en bedrift som var sertifisert MS-partner i to år, med utrolig spennende oppgaver og store utfordringer. Jeg bannet fælt inni meg over å måtte benytte en såpass tungvinn plattform for utvikling. Jeg ble imponert over VS.NET, men det var det. Alt-i-alt syntes jeg ikke Windows dugde som en helhetlig utviklingsplattform. Vaner og behov går jeg ut i fra, mine behov ble skapt ut i fra hva jeg tidligere var vant til kanskje Endret 8. april 2008 av steingrim Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå