j000rn Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 (endret) gå x antall ord fram/tilbake - CTRL + piltast per ord. slette x antall ord - SHIFT + CTRL + piltast per ord, DEL for å slette sette markere i teksten - Bookmarks i VS kill-ring - ok den automatiske indenteringen som er i emacs (ikke som i VS) - Vet ikke helt hva du mener her, men du har instillinger for hvordan den skal oppføre seg i VS. splitte vinduer - VS gjør dette helt supert, både vertikalt og horisontalt (også samtidig) Du kan også sette keyboard shortcuts'ene til å mappes til Emacs (tools-settings-environment-keyboard). Men.... Emacs har jo en viktig ting som ikke Visual Studio har; http://www.macosxhints.com/article.php?sto...050103201954271 Endret 19. mars 2008 av jorn79 Lenke til kommentar
teflonpanne Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Jøss, det var jeg ikke klar over. Det er jo hvertfall en stor forbedring. Men mangler fortsatt ting som regexper, scripting og å kjøre kommandoer. Se f.eks på http://common-lisp.net/project/slime/ som er det beste IDE'et jeg har vært borti. Lenke til kommentar
j000rn Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 (endret) Jøss, det var jeg ikke klar over. Det er jo hvertfall en stor forbedring. Men mangler fortsatt ting som regexper, scripting og å kjøre kommandoer. Se f.eks på http://common-lisp.net/project/slime/ som er det beste IDE'et jeg har vært borti. Du kan faktisk bruke regexp på search & search/replace. "Scripting" er også relativt enkelt (for å lage add-ins,etc). Kommandoer, f.eks. starte andre EXE filer fra VS, er selvfølgelig mulig. Og hurtigtaster kan customizes for dette. Ellers har man "Command Window" for å teste kode (både design time og runtime): >? "hey" "hey" >? 1+1 2 >? new Guid().ToString() "00000000-0000-0000-0000-000000000000" >? "a,b,c,d,e".Split()[2] Out of bounds array index >? "a,b,c,d,e".Split(',')[2] "c" > Endret 19. mars 2008 av jorn79 Lenke til kommentar
teflonpanne Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Aha, det er litt for lenge siden jeg har brukt VS skjønner jeg. Flott at de har fått en brukbar editor da og takk for oppklaring. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 VS er rett og slett den beste IDE-en du får tak i. Dette begynte egentlig med .NET (som stammer fra Visual Web Developer) Før det var ikke Visual Studio noe bedre en andre, men det har endret seg. Lenke til kommentar
teflonpanne Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 VS er rett og slett den beste IDE-en du får tak i.Dette begynte egentlig med .NET (som stammer fra Visual Web Developer) Før det var ikke Visual Studio noe bedre en andre, men det har endret seg. Jeg er ikke helt enig. På windows er det nok det, og hvertfall bedre enn eclipse og code::blocks og den gjengen der. Men som sagt syns jeg en utviklingsmiljøet i unix-baserte OS er bedre enn VS. Men nå er det tydeligvis lenge siden jeg brukte VS og mye har forandret seg ser jeg, og jeg har nettopp fått ny windowsmaskin, så jeg skal prøve å teste det igjen nå. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 (endret) Alt dette er mulig i visual studio.. dessverre har ikke Visual Studio en egen funksjon for å bytte plass på to tegn og alle de ubrukelige funksjonene der. Det er heller ingen input mode, replace mode etc. Jeg blir bare litt provosert, fordi jeg ikke tror du har brukt Visual Studio før; det er så utrolig mye enklere i bruk. Ting VS har som ikke vim og emacs har: - Databasedesigner i toolboxen - GUI designer - Innebygget debugger som viser verdier når man hovrer med musepekeren over variabler - IntelliSense (funksjon og klasse dokumentasjon og auto-complete) - Parser koden din for å hjelpe deg med egne variabler, datatyper og dokumentasjon (del av intellisense) - Add-ons kan skrives i C#, C++ eller VB.NET - Hvis du endrer navnet på en klasse, oppdaterer Visual Studio alle referanser i koden (hvis du vil) - Bruker piltastene til å styre pekeren, ikke wasd - Kan vise disassembly av koden din hvis du vil (C#, VB.NET og C++) - IntelliSense funker også på HTML og ASP.NET - UML diagram editor for C# og VB.NET - Et elendig verktøy for å lage enkle bilder og ikoner; dette er som Paint for ikoner - I Enterprise edition følger det med source control innebygget i IDE-en. - Remote debugging (debugger programmer som kjører på andre maskiner, brukes for det meste for ASP.NET) Man kan rett og slett ikke sammenligne vim og emacs med Visual Studio, fordi Visual Studio har et helt annet marked, nemlig det profesjonelle markedet. edit: man får vim til Windows også, men jeg vet hvorfor ingen bruker det: det finnes et mye bedre alternativ. Endret 24. mars 2008 av GeirGrusom Lenke til kommentar
teflonpanne Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Jeg har brukt vs jo, men det begynner å bli en del år siden. Det meste av det der, debugger, noe liknende intellisense, dokumentasjon, assembly osv kan man sette opp i emacs/vim også da. Så er det vel også litt feil å si at det profesjonelle markedet bare er windows, blir laget en del "profesjonell" software på unixmiljøer også. Men hver sin smak, jeg syns bash + alle unix/gnu kommandoer + emacs er kraftigere og mer fleksibelt enn vs, andre får syns noe annet. Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Men igjen: VS for "endel år siden" var noe HELT annet enn VS i dag. Du har bare et ekstremt tynt grunnlag å uttale deg på. VS har utviklet seg milevis mer enn hva vim/emacs har gjort de siste årene. Lenke til kommentar
teflonpanne Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Jeg tror ikke vs2005 var så radikalt mye annerledes enn express-versjonene du får i dag. Det ser ganske likt ut av hva det jeg har sett av express ihvertfall. Og jeg kan jo si at jeg også tror dere har et ganske tynt grunnlag å uttale dere på den andre veien. Godt mulig at vs har utviklet seg mer de siste årene, gnu/unix og emacs/vim har jo tross alt blitt utviklet for utivkling av utviklere i 30-40 år, så ting tar endrer seg sikkert ikke like fort der lenger. Lenke til kommentar
steingrim Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Man kan rett og slett ikke sammenligne vim og emacs med Visual Studio ... Denne setningen starter så bra, jeg er helt enig i denne delen. Synd du fortsetter så til de grader på trynet med: ...fordi Visual Studio har et helt annet marked, nemlig det profesjonelle markedet. Vanskelig å forstå helt hva du mener, men *nix og emacs benyttes jo som du også kanskje vet av "profesjonelle"... Men hva mente du egentlig? Det er til og med de som lever av Lisp og Python og lignende Det kan virke rart i en MS-verden kanskje. Lenke til kommentar
x871kx6167ss7 Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Naa har jeg bare brukt vim i to maander, men jeg kan ikke forstaa hvordan VS kan vaere kraftigere og mer effektiv enn vim... Lenke til kommentar
hishadow Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Pondus777, eneste du trenger å ta stilling til er: Har du lyst å leve av programmering? Eneste valget da er Microsoft sin platform. Ellers, hvis du blir trygdet så kan du hjelpe menneskeheten med open-source kode. Lenke til kommentar
teflonpanne Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Pondus777, eneste du trenger å ta stilling til er: Har du lyst å leve av programmering? Eneste valget da er Microsoft sin platform. Ellers, hvis du blir trygdet så kan du hjelpe menneskeheten med open-source kode. Dette var vel en liten spøk regner jeg med. Jobbmarkedet er muligens større for windowsutviklere, men det fins ganske mange firmaer som bruker linux/unix-servere som må programmeres. Og guess what, de betaler folk penger for det. Google kjører f.eks ikke på vista og er utviklet i VS, men de tjener nå penger fordet. På jobben skriver jeg kode for linux, mac og windows-servere Da er det veldig greit å kunne bruke samme editor på alle platformer, bortsett fra at vi bruker VS til C# applikasjonen da, men den rører ikke jeg så mye. Lenke til kommentar
hishadow Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Dette var vel en liten spøk regner jeg med. Nei, den var en alvorlig spøk. Hehe. Lenke til kommentar
Rabbid Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 (endret) Pondus777, eneste du trenger å ta stilling til er: Har du lyst å leve av programmering? Eneste valget da er Microsoft sin platform. Ellers, hvis du blir trygdet så kan du hjelpe menneskeheten med open-source kode. Er vel en sannhet med modifikasjoner det der . Finnes folk som lever på å kode til andre platformer, selv opensource. Endret 25. mars 2008 av Rabbid Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 Det er forsvinnende få i forhold. Man tjener ikke i nærheten av like mye penger på open source heller. En kan bli millionær på å skrive ordinære programmer, hvis du lager riktig program til riktig kundegruppe. dessverre er dette som regel store databasesystemer eller andre kjedelige prosjekter... Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 Det er forsvinnende få i forhold. Man tjener ikke i nærheten av like mye penger på open source heller. En kan bli millionær på å skrive ordinære programmer, hvis du lager riktig program til riktig kundegruppe. dessverre er dette som regel store databasesystemer eller andre kjedelige prosjekter... Second that Mye penger ligger i utvikling av dritkjedelige systemer Lenke til kommentar
Frank2004 Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 Det er forsvinnende få i forhold. De store seriøse aktørene velger nok i større grad Java enn .NET. At store deler av Java-økosystemet er open source spiller nok en rolle, bl.a. grunnet friheten og tryggheten dette gir. Enkelte her har tydligvis en vrangforestilling om at open source skrives av amatører som sitter på gutterommet og lager dritt som de gir bort gratis. Det finnes selvsagt nok av eksempler på dette også, men faktum er at åpen kildekode er en effektiv modell for utvikling og vedlikehold av bl.a. infrastruktur, hvor de beste løsningene blir populære og utvikles videre; et gigantisk spleiselag, om du vil. Utviklerne har selvsagt fast jobb i et eller annet firma, men med open source slipper de å starte fra bunnen av. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Stemmer nok at det er mer Java en .NET. Men Open Source har ingenting med VIM etc. å gjøre, de fleste programmerere har vel prosjekter ved siden av arbeid som gjøres mer eller mindre gratis. Men ingen bedrifter satser på open source programvare alene, blant bedrifter er det for eksempel igjen forsvinnende få som bruker MySQL eller lignende Open source databaser i forhold til Microsoft SQL Server og ihvertfall Oracle, som holder den største delen av databasemarkedet. Grunnen til det, er at Oracle og Microsoft er mye flinkere til å gi support en det man kan forvente av et open source prosjekt, man får supoort temmelig raskt hvis noe er galt. Jeg tror ikke noen her har noe imot open source, men i det store og det hele kan en stole mer på komersielle programmer i et arbeidsmiljø. Når det gjelder kvalitet på open source programvare, så er det som i all programvare, store forskjeller. Jeg har sett mye dårlig komersielle programmer, og jeg har sett masse elendige open source programmer. Men fra noen personer innen open source, virker det som de vil at ALL programvare skal være gratis, noe jeg er utrolig uenig i; ikke alle er interessert i å bruke timesvis på å utvikle programvare som andre kommer til å tjene penger på uten å få en krone selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå