Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

CPU hopper plutselig opp til 100% bruk 1 ganger pr sekund.

Anbefalte innlegg

Vel som du ser, selv når maskinen "idler" stjeler intelppm.sys nesten all ytelse.

Denne driver ser ut til å være relatert til strømstyring av intel-prosessorer.

Jeg gjorde en rask googling av denne og ser ut til at flere er plaget med at denne stjeler ytelse...Jeg skal undersøke saken nærmere og se om jeg finner ut noe mer.

UPDATE:Vel, ser ut som denne driveren driver på med "noe" kun når systemet "Idler" og burde derfor ikke stjele noen ytelse allikevel.

Derfor vil jeg råde deg til å undersøke nøyere med Process Explorer for å se om du kanskje har en minnelekasje, minnelekasjer over tid vil få maskinen til å gå tregere og tregere før den tilslutt stopper.

HER står det litt mere om hva denne driveren driver på med.

Finner ikke ut av problemet.Denne maskinen er ny og jeg har satt sammen delene selv. Hardware består av: Hovedkort FOX+ P35AX- Intel P35 + ICH9 Socket 775

2xPCIex16, 2X1394a, 4XSATA, eSATA, 7.1. Prossesor Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHz Socket775

6MB, BOXED m/vifte 1333Mhz . Skjermkortet har jeg tatt det fra en annen maskin NVIDIA GeForce 7100GS, Nec dvd-Rw , Sony DVD rom ,Harddisk:Samsung SpinPoint T166 250GB SATA2 16MB 7200RP, Ram:Geil 2GB DDR2 PC6400 800MHz Ultra 4-4-4-12 ,OCZ StealthXStream strømforsyning 600W. Zalman CNPS9700LED Ultra Quiet CPU Kjøler, Socket 775/754/939/940/AM2

OCZ Freeze Extreme Thermal Kjølepasta.Det ikke montert diskettstasjon i maskina ,Men den installerer seg uansett ,Jeg vet om det er normalt eller ikke.Jeg hadde store problemer under installering av windows xp på denne maskina ble mye error av diverse slag før den klarte å intallere seg. Noe jeg ikke har hatt med andre maskiner som jeg har satt sammen.Begynner å mistenke at noe er feil i hovedkort.Hvordan skal jeg bruke process Explorer for å finne eventuelte minnelekasjer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1.Åpne opp Process Explorer.

2.Trykk på View>Select Columns.

3.Velg deretter fanen Process Memory.

4.I denne fanen huker du av for: Private bytes,Working Set Size og Virtual Size og trykk OK.

5.Deretter klikker du på kolonnen som heter Private Bytes for å sortere etter hvilke prosesser som har allokert mest privat-minne og om det er noen prosesser som bruker "uvanlig" mye privat-minne.

(Om du er usikker på hva som er "uvanlig" kan du jo ta et snapshot av når systemet fungerer normalt og deretter sammenligne dette når systemet er tregt)

Sjekk også System Information i Process Explorer for å sjekke kjerneminnet. Dette gjør du ved å:

1.Åpne Process Explorer

2.Velge Options-menyen

3.Fra Options-menyen velger du Configure Symbols.

4.Sett Symbols path til: srv*c:\windows\symbols*http://msdl.microsoft.com/download/symbols

5.Trykk OK

6.Velg deretter View-menyen

7.Fra View-Menyen trykker du på System Information.

8.Her er du ute etter uvanlig høyt forbruk av Paged Physical Kernel Memory og Nonpaged memory. (Normalt sett skal disse verdiene ligge langt under Limit'ene)

9.Igjen om du er usikker på hva som er uvanlig for ditt system er det bare å ta et snapshot av denne informasjonen til å sammenligne med når systemet oppfører seg unormalt.

Lenke til kommentar
Den eneste anomalitet jeg klarer å spore er dette her:

post-56823-1206198050_thumb.jpg

Såkalte "Process-spikes" i faste intervaller. Hvilken prosess står bak dette? (Du kan bare bevege muspekeren over en spike for å se hvilken prosess som har brukt den)

Evt feilsøk grundigere med Process Monitor.

Ser ut til at det er services.exe som lager disse spikes.

Lenke til kommentar

Hmm...merkelig Services.exe er Service Control Manageren i Windows. Det er denne som er ansvarlig for å Starte og stoppe windows-tjenester og kjøre deres tilhørende SCP-rutiner.

Prøv å slå av en av de tredjeparts-tjenestene du har kjørende og se om disse "Spikene" forsvinner.

(Windows-tjenester er merket med rosa/lyserødt i Process Explorer)

Uansett virker det som om disse "Spikene" forekom selv før problemet oppsto, og da kan det virke som det er noe med maskinvaren som gjør at du ikke får skikkelig ytelse. For både minne og prosesser ser ut til å oppføre seg pent og pyntelig hvis man ser bort fra disse Spikene.

Lenke til kommentar
Hmm...merkelig Services.exe er Service Control Manageren i Windows. Det er denne som er ansvarlig for å Starte og stoppe windows-tjenester og kjøre deres tilhørende SCP-rutiner.

Prøv å slå av en av de tredjeparts-tjenestene du har kjørende og se om disse "Spikene" forsvinner.

(Windows-tjenester er merket med rosa/lyserødt i Process Explorer)

Uansett virker det som om disse "Spikene" forekom selv før problemet oppsto, og da kan det virke som det er noe med maskinvaren som gjør at du ikke får skikkelig ytelse. For både minne og prosesser ser ut til å oppføre seg pent og pyntelig hvis man ser bort fra disse Spikene.

Har nå prøvd det meste uten at jeg har kommet til noen løsning begynner nok å tro at det har noe med maskinvaren å gjøre sansynligvis hovedkortet.Det er sikkert vanskelig å få noe reklamasjon når deter sånne problemer ute å går vil jeg tro.Men er nødt til å kjøpe meg et nytt kort ,Men det blir ikke noe foxconnkort i vertfall det skal være sikkert,har du noen anbefalinger til kort rundt 1000,-kr

Lenke til kommentar

Vel Services.exe (Service control manager) kontroller også Plug and Play tjenesten i Windows- Så vist du har prøvd å slå av de tjenestene som IKKE kommer fra Microsoft og spikene FREMDELES forekommer kan dette faktisk tyde på maskinvareproblemer siden Plug and Play tjenesten vil kunne oppføre seg merkelig ved maskinvareproblemer.

Så prøv å slå av NMIndexingservicen, mDNSresponder.exe og nvsvc32.exe

tjenstene via services.msc MMC-pluginen (Kan startes via kjør feltet)

Jeg tror ikke den nvidia servicen skal være nødvendig for skjermkortet, kan egentlig ikke tenke meg det.

Lenke til kommentar
Vel Services.exe (Service control manager) kontroller også Plug and Play tjenesten i Windows- Så vist du har prøvd å slå av de tjenestene som IKKE kommer fra Microsoft og spikene FREMDELES forekommer kan dette faktisk tyde på maskinvareproblemer siden Plug and Play tjenesten vil kunne oppføre seg merkelig ved maskinvareproblemer.

Så prøv å slå av NMIndexingservicen, mDNSresponder.exe og nvsvc32.exe

tjenstene via MMC-pluginen (Kan startes via kjør feltet)

Jeg tror ikke den nvidia servicen skal være nødvendig for skjermkortet, kan egentlig ikke tenke meg det.

Har nå prøvd det siste du fåreslo ,Men uten resultat blir mer å mer frustrert av dette her.

Har ikke vært borti sånne problemer før så dette er noe nytt for meg

Lenke til kommentar

Vel siden spikene fortsetter har man nå utelukket at bakgrunnstjenster gjør dette, og siden ingen Microsoft tjenster ville ha laget denne trafikken unødig så er vel det mest sannsynlig maskinvareproblemer.

Om du går inn på services.exe ser du at Plug and play tjensten kjører under denne filen. Denne registrerer maskinvareendringer. Så kanskje et maskinvareproblem vil få Plug and play tjensten til å gå amok.

Lenke til kommentar
Jeg klarer ikke å se noe unaturlig her.

Om du sa at interrupt tar 25% av prosessorkapasiteten og intelppm hører til System Idle process burde det da ikke stå at nesten 100% går til Intelppm siden denne kjører innunder system idle process? Hmm

Her er et nytt screenshot

post-87584-1206214144_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det går ca 8 sekunder mellom hver spike ,noen ganger låser alt seg men akkurat nå så går maskinen,Men den lagger

Ja nei da skjønner jeg ikke at det kan være noe annet merkelig maskinvare. Er alle de spikene bortover der forårsaket av Interrupts? Eller er noen Services.exe og noen interrupts?

Nei kun Interrups

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...