Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

CPU hopper plutselig opp til 100% bruk 1 ganger pr sekund.

Anbefalte innlegg

For drøyt to uker siden fikk jeg et fryktelig irriterende problem. Jeg surfet på internett mens jeg hørte musikk, og gjorde ingenting som skulle tilsi at PCen skulle klikke. Helt uten begynte alt å hakke noe fryktelig. 1 gang pr. sekund ble putselig hele prossessoren brukt. Alt, dvs. lyd, skjermbildet og musepekeren stanset opp, stanset, lagget, stanset, lagget o.s.v. Ekstremt irriterende. Nå kommer det utrolig hyppig, helt uten grunn. Like fort som laggen kommer, forsvinner den. Jeg skjønner virkelig ikke hva som kan være galt! En ting hadde vært om CPU bruken hadde vært konstant høy, men den hopper opp og ned i et fast mønster.

- Har sjekket for virus med ad-aware

- Innstallerte ikke noen nye programmer

- ser ingen tvilsomme /ukjente programmer når åpner oppgavebehandling

- windiws xp, dell dimension 8250, 2,6 GHz, 512 mb rdRAM. cirka 5 år gammel

- har aldri hatt problemet før

- gjennomførte systemgjenoppretting, men fucka seg igjen etter et par timer

- PCen skrur seg ikke av

- ingen feilmelding

laggen pleier ofte å starte når jeg scroller nedover sider i firefox, men skjer også hvis jeg bare sitter og hører på musikk eller lignende. Noen ganger stopper laggen etter å ha stansen musikk, og avlsuttet alle andre programmer. Dersom laggen fortsetter etter å ha avsluttet alle programmene, for så å gå inn å på en annen brukerkonto, fortsetter laggen.

Håper noen som kan hjelpe til. Har fått god hjelp her før :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Vi hadde en lignende sak på jobb. Flere eldre kontor PC-er av typen dell something. Bråker og driver og laster noe enormt. Vi har ikke funnet noe løsning på problemet faktisk annet enn og forkaste disse. Har du foresten funnet noen prosses som gjør at alt stopper? Vi fant ikke det på våre i alle fall.

Y

Lenke til kommentar

Raske svar :o

Pcen bråker ikke noe mer enn vanlig. På oppgavebehandlingen er det ingen nye prossesser som tar masse av CPU, men det kan hende at den lyver :p

Lastet ned Process Explorer (takk for tipset forresten ;))Hardware interrupts er på minimum 40 når det lagger som fy. Ellers er den på rundt 3. Betyr det at det er noe fysisk feil eller hva?

Lenke til kommentar

Kernrate kjører du via kommandolinjen-det er 3 stykker av dem så pass på at du kjører den som hører til din prosessor-type.

Kjør programmet og trykk CTRL+C for å stoppe og samle data. Dataen den samler er hvilke moduler som bruker prosessortid på din maskin.

Du kan først prøve å la den stå og samle data noen sekunder i "Normal" modus og deretter la den samle data når dette "hoppet" skjer, og sammenligne dataene. Du er først og fremst ute etter anomaliteter.

Du kan eventuellt lime dem inn her sammen med de "normale"

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar
Kernrate kjører du via kommandolinjen-det er 3 stykker av dem så pass på at du kjører den som hører til din prosessor-type.

Kjør programmet og trykk CTRL+C for å stoppe og samle data. Dataen den samler er hvilke moduler som bruker prosessortid på din maskin.

Du kan først prøve å la den stå og samle data noen sekunder i "Normal" modus og deretter la den samle data når dette "hoppet" skjer, og sammenligne dataene. Du er først og fremst ute etter anomaliteter.

Du kan eventuellt lime dem inn her sammen med de "normale"

Jeg får startet programmet og det står at den samler inn data. Men hvor blir resultatet lagret slik at jeg kan lese det?

Lenke til kommentar

Jeg har også problemer med min nye pc etter en stund begynner den å lagge i bilde og lyd. Det kan gå mange timer før problemet kommer ,og når det kommer så er den eneste løsningen en reboot.Når jeg starter Everest når problemet er der kan jeg se at den ene kjernen på prossesoren en E8400 hopper opp i 50% med ca 5 sekunders mellomrom uten at maskinen er i bruk.Kan også høre at harddisken jobber når problemet kommer.Har prøvd og avinstallere windows og formatert harddisk og ny installert windows xp uten at det ser ut til å hjelpe.

Jeg har begynt å lure på om det kan være et hardware problem. Har også prøvd Kernrate,Men når jeg trykker Ctrl+C etter en stund så forsvinner hele bildet.

Lenke til kommentar
Som jeg sa Kernrate må kjøres VIA et kommandovindu.

Det betyr altså:

1.Start>Kjør>skriv cmd og trykk enter.

2.Kjør Kernrate(Du kan bare dra .exe filen inn i kommandovinduet og trykke enter.)

Nå funker det ,takker for hjelpen.Så nå får vi se da når problemet dukker opp igjen om det går an å finne ut av det.

Lenke til kommentar

Vel som du ser, selv når maskinen "idler" stjeler intelppm.sys nesten all ytelse.

Denne driver ser ut til å være relatert til strømstyring av intel-prosessorer.

Jeg gjorde en rask googling av denne og ser ut til at flere er plaget med at denne stjeler ytelse...Jeg skal undersøke saken nærmere og se om jeg finner ut noe mer.

UPDATE:Vel, ser ut som denne driveren driver på med "noe" kun når systemet "Idler" og burde derfor ikke stjele noen ytelse allikevel.

Derfor vil jeg råde deg til å undersøke nøyere med Process Explorer for å se om du kanskje har en minnelekasje, minnelekasjer over tid vil få maskinen til å gå tregere og tregere før den tilslutt stopper.

HER står det litt mere om hva denne driveren driver på med.

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar

Nå fikk jeg endelig Kenrate til å funke :)

Første bilde: Kun lag når taster inn noe med tastaturet.

Andre bilde: Gjør ingenting, ingen lag.

Tredje bilde: Alt går lyd, mus og alt annet lagger.

Jeg fikk ikke med alt på bildene, men jeg tror ikke det som ble listet under var så utrolig viktig.

post-25291-1206118229_thumb.jpg

post-25291-1206118239_thumb.jpg

post-25291-1206118248_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det ser ut til at mestedelen av tiden blir brukt på HAL som fungerer som et abstraksjonslag mellom maskinvare og kjernen i windows.

For å finne litt mere konklusivt av hva den holder på med kan man kjøre kernrate med bryteren -z hal for å kunne zoome inn på hal.dll.

Dette krever at du har tilgang til symboler for hal.dll dette gjøres ved å opprette en ny miljøvariabel i windows _NT_SYMBOL_PATH som peker til symbol-serveren til microsoft: srv*c:\symbols*http://msdl.microsoft.com/download/symbols.

Det kan forresten ta sin tid før windows-registrerer miljø-variablen, for å være helt sikker kan du bare logge av og på brukerkontoen din!

For å opprette en ny mijøvariabel må du gå inn på:

Systemegenskaper

Avansert

Miljøvariabler

Og opprett en ny Brukervariabel som du da kaller _NT_SYMBOL_PATH og gir den verdien: srv*c:\symbols*http://msdl.microsoft.com/download/symbols

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...