pleiadene Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 (endret) Jeg lurer på om det finnes et superskarpt,billig og lyssterk fast/vid objektiv som er godt egnet til nattfoto/nordlys fotografering,det finnes jo 50 mm,det vet jeg,men de er vel ikke helt egnet,man bør vel ha en større vidvinkel. Jeg har Nikon D300 Endret 18. mars 2008 av pleiadene Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 Man trenger ikke lyssterkt objektiv til nordlys fotografering, man trenger bare stativ, liten blender og lang lukkertid Evt vurdere sigma 30mm F/1.4? Lenke til kommentar
Jamm Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 (endret) Man trenger ikke lyssterkt objektiv til nordlys fotografering, man trenger bare stativ, liten blender og lang lukkertid Evt vurdere sigma 30mm F/1.4? @ snodig: Du trenger stikk motsatt av hva du foreslår, stor blender og kort ( 1/2 - 3 sek) lukkertid. Nordlyset beveger seg, og dette vil med lang lukkertid gjøre "gardinene" uskarpe. Om Sigma 30/1.4 er skarp nok, er det delte meninger om. Mitt individ er skarpt nok i senter, men blir veldig "soft" tidlig mot kantene. Tror nok jeg ville ha prøvd Nikon sin egen 50/1.8 først. Endret 18. mars 2008 av Jamm Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 (endret) Man trenger ikke lyssterkt objektiv til nordlys fotografering, man trenger bare stativ, liten blender og lang lukkertid Evt vurdere sigma 30mm F/1.4? @ snodig: Du trenger stikk motsatt av hva du foreslår, stor blender og kort ( 1/2 - 3 sek) lukkertid. Nordlyset beveger seg, og dette vil med lang lukkertid gjøre "gardinene" uskarpe. Om Sigma 30/1.4 er skarp nok, er det delte meninger om. Mitt individ er skarpt nok i senter, men blir veldig "soft" tidlig mot kantene. Tror nok jeg ville ha prøvd Nikon sin egen 50/1.8 først. Aha, så lang lukkertid som f.eks 20 sek vil ikke gi bra nordlysbilder? Edit: Og når ble 1-3 sek regnet som kort lukkertid? Endret 18. mars 2008 av sn0dig Lenke til kommentar
pleiadene Skrevet 18. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2008 Er nok enig med jamm,det er min erfaring så langt,dvs kort lukkertid,lang,gir veldig slørete/uskarpe gardiner.men 50 mm tror jeg blir litt for lite vidvinkel,prøvde med det for noen dager siden,man får ikke med seg noe da Lenke til kommentar
Patrol_33 Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 Svaret er vel nei. Til crop kommer jeg ikke på noen. I dag er vel det eneste alternativet fulformat. hvis du vill ha lyssterk fastopptik i vidvinkel området. Har sjøl sett etter fastobjektiv til nordlys fotografering men endte opp med Tokina 12-24. Sigma har vell kommet med noen fisketryner til crop som kansje kan brukes. Lenke til kommentar
jevne Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 du skriver ikke hvilket merke du bruker, som gjør det også litt vanskelig og gi gode råd. Er ikke erfaren i det hele tatt med slike bilder selv, og regner med at Canon EF 35mm f/1.4L USM til nærmere 12000 blir litt utenfor budsjett;) Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 (endret) 30 mm er i overkant av det som er brukbart for nordlys. Jeg har fått et par brukbare bilder på 30 mm og ingen på 50 mm. De beste bildene har jeg fått på 10 mm og noen ganger skulle jeg hatt mindre enn 10 også. Å si at man trenger en bestemt lukkertid for nordlys er som å si at man trenger en bestemt lukkertid for å ta bilder av en bil. Selfølgelig avhenger det av hvor raske bevegelsene er. I noen tilfeller fungerer 60 sekunder bra og andre ganger vil 4 sekunder lage bare grøt. Forskjellen mellom f/4 og f/1.4 er 8 ganger så lang lukkertid. Men 30 mm vil gi 3 ganger så mye bevegelsesuskarphet som 10 mm ved samme eksponeringstid så da ender vi opp med at et 10 mm f/4 objektiv vil gi 2,6 ganger så mye bevegelsesuskarphet som et 30 mm f/1.4 objektiv ved lik eksponering. Så et 10 mm f/2.8 fiskeøyeobjektiv vil gi nesten samme bevegelsesuskarphet som et 30 mm f/1.4 objektiv med likt eksponert bilde, men med den fordelen at man får med mye mer av himmelen. Endret 18. mars 2008 av Kristallo Lenke til kommentar
Linken Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 Dersom du bruker Canon, kan det se ut som 17-40 gjør jobben. Jeg har hatt dette objektivet selv, og var meget fornøyd med skarpheten og ikke minst byggekvaliteten. http://foto.no/cgi-bin/bildegalleri/vis_bilde.cgi?id=367461 Lenke til kommentar
Linken Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 (endret) For orden skyld så er ikke bildet tatt av meg, men noe jeg har sett på foto.no og hadde i minnet når jeg leste innlegget ditt. Ser fotografen bruker 30s lukkertid, noe som antyder at det er et forholdsvis "statisk" nordlys. Ser han også går forholdsvis høyt opp på ISO. Men synes bildet er utrolig kult Endret 18. mars 2008 av Linken Lenke til kommentar
Patrol_33 Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 Joda 17-40 kan gjøre jobben, men jeg vil anbefalle mer vidvinkel til Nordlys. Har tatt noen nordlysbilder med fas 28mm men synes den er altfor trang for det bruket. Skall sjekke ut de nye fisktrynene til Sigma en dag jeg er i godt humør. Tokina kommer vel snart med en 11-16 f/2,8 som også virker spenende. Ellers så hadde vel Canon sin 14mm f/1,4L + 5D hvært drømmen. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 Ellers så hadde vel Canon sin 14mm f/1,4L + 5D hvært drømmen.Regner med du mener 24mm f/1.4L, 14mm er nok f/2.8 :-) Det er ikke en dum kombinasjon, nei. Vet sjefen har tatt en del bilder av nordlys med 1Ds Mk I og 35mm f/1.4L, det funker det også. Han har fått låne en 1Ds Mk III også - storfornøyd med det ;-) Selv har jeg fått OK resultater med 50mm f/1.8 på Nikon D70s, men overveldende var det ikke. Blir som mange er inne på i trangeste laget. Det som kanskje er det beste til crop, er Sigma 20mm f/1.8. Ikke ultimat skarphet, men bra lysstyrke og godkjent vidvinkel. Matcher de fleste zoom-objektiver, tross alt, så er ikke håpløst... Lenke til kommentar
Patrol_33 Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 14mm f/2,8L skall det hvære. - Er ikke så oppdatert på objektiver jeg ikke har råd til. Lenke til kommentar
pleiadene Skrevet 18. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2008 (endret) Jeg har Nikon D300.så det er det kameraet jeg trenger en skarp vidvinkel/fastobjektiv i hovedsak for nordlysbilder. Jeg har tamron 17-50 f 2.8 ,og på 17 mm så får jeg med ganske mye,så trenger ikke så veldig mye videre enn det,men kom gjerne med anbefalinger/tips. obs(er det noen som vet hvordan jeg får opp hvilke utstyr jeg har,dvs som mange har på forumet,det står med blå skrift)nederst Endret 18. mars 2008 av pleiadene Lenke til kommentar
Patrol_33 Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 No er ikke jeg Nikon man, men det er sikkert like dårlig utvalg på den siden også av faste vidvinkler for cropp kameraer. Du har Nikon sin 12-24 men den er dyr. Det som vi vanlige dødelige har råd til er Sigma 10-20 og Tokina 12-24. Vet at det ikke er faste lyssterke objektiver men det er det som finnes i det området. Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 Jeg lurer på om det finnes et superskarpt,billig og lyssterk fast/vid objektiv som er godt egnet til nattfoto/nordlys fotografering,det finnes jo 50 mm,det vet jeg,men de er vel ikke helt egnet,man bør vel ha en større vidvinkel.Jeg har Nikon D300 Nikon AF-S 10.5 f2.8 er relativt billig, lett og bra! Lenke til kommentar
arela Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Nikon AF-S 10.5 f2.8 er relativt billig, lett og bra! Det er i alle fall det morsomste objektivet jeg har hatt! Med Nikon Capture NX kan du også trikse bort fisheye effekten. Tar jeg ikke helt feil, så varierer synsutsnittet på nordlys fra gang til gang. Noen ganger dekkes "hele himmelen", mens andre ganger er det kun en "flekk" i horisonten. Hva med Nikons AF 20mm f/2.8 - det er et av mine mest brukte. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 (endret) Jeg kan ikke se at noen har nevnt Tokinas nye 11-16/2.8. Den er jo både vid og lyssterk. Om den er "superskarp" er kanskje et mer åpent spørsmål? ...direkte billig er det vel heller ikke. Endret 19. mars 2008 av Anew Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 (endret) Tar jeg ikke helt feil, så varierer synsutsnittet på nordlys fra gang til gang. Noen ganger dekkes "hele himmelen", mens andre ganger er det kun en "flekk" i horisonten.Ja men når man bor ganske langt nord så dekker det som oftest mye av himmelen når det er kraftig nok til å være spennende. 20 mm vil nok være brukbart men jeg vil foretrekke mindre. Jeg kan ikke se at noen har nevnt Tokinas nye 11-16/2.8. Den er jo både vid og lyssterk. Om den er "superskarp" er kanskje et mer åpent spørsmål? ...direkte billig er det vel heller ikke.Det er ingen detaljer i nordlys som krever et superskarpt objektiv, lysstyrke og rett brennvidde er viktigere. Tokinaen høres ganske optimal ut for meg så lenge den er normalt skarp på f/2,8. Endret 19. mars 2008 av Kristallo Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 obs(er det noen som vet hvordan jeg får opp hvilke utstyr jeg har,dvs som mange har på forumet,det står med blå skrift)nederst Her kan du redigere signaturen din. Til trådstarter: Ta deg en tur ut i naturen med stativ og eksperimentér med brennvidder. Da finner du ut hva du skal ha. Og ellers trenger vel strengt tatt nordlysbilder ikke være superskarpe? Nå har jeg ikke sett ekte nordlandnordlys, men de her i sør er jo ikke så detaljrike at det gjør noe. Ellers har jeg en Sigma 24mm f/1.8. Tipper den er litt trang til nordlysfotografering, selv på 1.6x-kameraer. Og den er alt annet enn sylskarp. Atmosfærisk er et bedre ord. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå