Gå til innhold

Ønskeliste for brukbar bærbar

7r

Anbefalte innlegg

Har ønsker om en bærbar med bra tilknytningsmuligheter. Her er ønskelisten:

Prosessor

Intel Core 2 Duo

Minne

1-2 Gb

Grafikkort

Jeg er ikke særlig kresen her, men hva er å foretrekke; delt minne eller eget grafikkminne?

(da med tanke på batterikapasitet)

Skjermstørrelse

14,1" -synes det klarer seg

Skjermutgang

DVI -hvorfor er det så få som har dette?

Lagring

120-160 Gb (kan tåle mindre kapasitet her, særlig hvis det kommer SDD-harddisk!)

Nettverk

802.11 n -når kommer denne standarden?

10/100/1000 Mbps -får man utnyttet denne hastigheten?

mobilt nettverk: WWAN/3G -er dette noe å satse på?

Bluetooth -greit ved tilkobling av mobilen og noe GPS-utstyr?

Tilkoblinger

FireWire

3 stk. USB 2.0

line in/out, mic-in -ikke så viktig

SPDIF -greit å ha i forbindelse med digitale overføringer til musikk-enheter

Styreredskap

Styrepinne og pekebrett -har vendt meg til dette på far min sin bærbar..

Batteri

4 eller 6 celler LiIon -bør ha bra batteri!

Endret av 7r
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ikke tenkt på hvor mye du er villig til å legge ut for pcen?

Ikke noe særlig over 10 tusinger. Vurderer å kjøpe i utlandet siden dollaren er så billig nå...Noen som har erfaringer med utenlandskjøp av bærbar, fra USA f.eks? Hva er ulikt på tastaturet (bortsett fra æ,ø å)?

Jeg har forøvrig sett endel på IBM sine Lenovo-maskiner; T61 og X61. Vil helst ha 14", og styrepinne. Det er det ikke så mange andre som har..

Endret av 7r
Lenke til kommentar

flere produsenter har maskiner med styrepinne, men etter min erfaring er det bare Thinkpad sine som er brukbare, de andre (Dell Latitude, FSC Lifebook) har jeg opplevd som noe upresise.

Jeg ville absolutt anbefalt en Thinkpad T61, denne kan også få DVI gjennom dockingstasjon (tilbehør). Har du tenkt over om du trenger god skjermoppløsning? 14,1"/14"-skjermen får du både med 1024x768, 1440x900 og 1400x1050 (sistnevnte kommer nok utenfor ditt budsjett). T61 kan også leveres med enten Windows XP Pro eller Vista Business, etter hva du måtte foretrekke.

Lenke til kommentar
Å kjøpe utenfor Norge er no dritt om det blir en garantisak på PCen ivertfall.

Om du skal ha bedre batteritid, så trekker et interigrert skjermkort mindre strøm en et dedikert.

Hmmm....noe å tenke på. Blir vel til at jeg kjøper i Norge da.

Ser at de fleste fleste Thinkpad-modellene kommer med

Intel X3100 basert på Intels GM965/GL960 brikkesett.

Noen kommer med:

nvidia Quardo NVS 140M

Mens de dyreste kommer med:

nvidia Quadro FX 570M

Jeg går utifra at Intels løsning har delt minne, mens de 2 nvidia-løsningene har eksternt grafikkminne. Se spesifikasjonene. Det ser ut til at sistenevnte løsning bruker endel strøm, men dette er vel ved maks belastning?

Endret av 7r
Lenke til kommentar

De Nvidia kortene er dedikert ja.

Jeg vil tro at kortet går i en slags strømsparingsbudus når du ikke trenger så mye "kraft", men det er det sikkert noen andre som kan svare på ;)

Har foresten hørt at quadro kortene bare er 8700 kort med andre drivere, men dette har jeg ingen kilder på om stemmer.

Lenke til kommentar
Jeg ville absolutt anbefalt en Thinkpad T61, denne kan også få DVI gjennom dockingstasjon (tilbehør). Har du tenkt over om du trenger god skjermoppløsning? 14,1"/14"-skjermen får du både med 1024x768, 1440x900 og 1400x1050 (sistnevnte kommer nok utenfor ditt budsjett).

På spesifikasjonene til de 2 nvidia-løsningene ser det ut til at man har DVI-tilkobling...?

Jeg må ikke ha 14", kan godt gå for 15", også. Men det bør være 4:3 format, synes jeg. Virker ikke som det er så mange som har det. Jeg skal ikke bruke PC-en til spill, men jeg synes allikevel det er en fordel med bra oppløsning.

Lenke til kommentar

4:3 er kun tilgjengelig på 14,1" skjerm, med 1024x768 eller 1400x1050. Som sagt blir sistnevnte ganske dyr da den kun finnes på T61p-modellen, priser fra 15.000 og oppover... 1024x768 er i grenseland for det som kan kalles god oppløsning på en 14,1" skjerm, det kommer an på hva du er vant til fra før, hva bruker du i dag?

Lenke til kommentar

Har nå sett på et par brukte; en T61p (forsåvidt ny) og en T60p. Sistnevnte har disse

spec:

Intel Core Duo 2,16 GHZ

ATI FireGL 5200v

2GB RAM

DVD-brenner

14,1" skjerm (1400x1050 oppløsning)

Fingeravtrykk scanner

9 cellers batteri

Den er forsåvidt overkommelig i pris og har følgende grafikkløsning:

ATI FireGL 5200v(datasheet)

med

spesifikasjoner

Virker som bra alternativ, bortsett fra at prosessoren "bare" er en Intel Core Duo, nærmere bestemt T2600

og ikke en Intel Core 2 Duo: T7500, T7700, T8100 eller T8300 , som forøvrig er av de nyeste prosessorene.

Hovedpoenget her er vel å finne den prosessoren som bruker minst strøm og avgir minst varme i forhold til ytelsen..

Endret av 7r
Lenke til kommentar
Det beste av det beste, for å si det kort. Når amentio attpåtil selger den for bare 12499 er det faktisk ganske mye maskin for pengene også.

Ja, virker som det er en bra pris. Og den ypperste av 45 nm Core 2-prosessorene til Intel, attpåtel...

Men den mangler FireWire, ser det ut til; har 14,1" SXGA+ 1400x1050 -skjerm og i965PM brikkesett

Jeg har som sagt et annet tilbud på en T61p med FireWire, 15.4" WUXGA+ (1920 x 1200), så denne blir litt bredere. Er det noe kvalitetsforskjell på disse skjermene, bortsett fra bredden?

Lenke til kommentar

Vet dessverre ingenting om de ulike skjermene på de nyeste thinkpad'ene, men jeg ville uansett valgt 14" 1400x1050 fordi den er litt mer mobil, og fordi jeg ikke skal ha bærbar med widescreen.

Hvor mye må du gi for 15,4"? Hva slags andre specs har den (prosessor, skjermkort, minne, harddisk)?

Lenke til kommentar
Vet dessverre ingenting om de ulike skjermene på de nyeste thinkpad'ene, men jeg ville uansett valgt 14" 1400x1050 fordi den er litt mer mobil, og fordi jeg ikke skal ha bærbar med widescreen.

Hvor mye må du gi for 15,4"? Hva slags andre specs har den (prosessor, skjermkort, minne, harddisk)?

Her er spesifikasjonene på den andre (engelsk/amerikansk tastatur, da men...):

Spesifikasjoner:

* Intel T7500 2.2Ghz 4MB L2 Cache Core2Duo Processor

* 15.4" WUXGA+ (1920 x 1200) Widescreen - Highest Resolution

* nVidia Quadro FX 570M - 256MB TurboCache Dedicated Graphics Card

* 2GB (True 2048MB) DDR2 PC2-5300 667Mhz RAM

* 100GB 7200RPM 3GB/s SATA HardDrive with Active Shock Protection

* DVD Dual-Layer Multi-Burner (CD/CD-RW/DVD+/-RW) Internal Swappable Drive

* WiFi 802.11a/b/g/n (Intel 4965ABGN MIMO 2x3 Kedron) Wireless Internet

* BlueTooth EDR 2.0

* 1 x IEEE 1394 Firewire / 3 x USB 2.0 Ports

* High Definition (HD) Audio Output

* Integrated FingerPrint Reader Authentication

* 4-in-1 Reader (MultiMediaCard/MemStick PRO/Secure Digital/xD-Picture Card)

* Windows Vista ULTIMATE 32-bit Edition Installed

* Extended Life 9-Cell Li-Ion SMART Battery (>6+ Hours of Battery Life)

* Magnesium Alloy Chassis / Carbon Fiber Reinforced Super-Elastic Polycarbonate (SEPC) Case

* Only 5.9lbs with Battery

* Three Year Full Lenovo Factory Warranty

Vet du hva slags brikkesett det er på denne maskinen?

PC med samme spesifikasjoner koster ca 17800kr hos billigste forhandler i prisguiden. Jeg regner med å få den for under 12500-13000kr. Brukbart det også.

Etter det jeg kan skjønne utfra de utvendige fysiske målene, er det ikke så stor forskjell på disse PC-ene:

14,1" skjerm: 33,55cm (bredde) x 23,7cm (dybde)x 2,76cm (tykkelse)

15,4" skjerm: 35,7cm (bredde) x 25,5cm (dybde) x 2,97cm (tykkelse)

Altså ca 2 cm større i alle skjerm-retninger (lokket).

Endret av 7r
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...