Gå til innhold

Videokamera og backup

Anbefalte innlegg

Sitter med DVD plater hvor det er digitale feil, det er ikke noe problem siden jeg har backup på DV tape. Når jeg kjøper nytt video kamera blir det ikke med DVD eller DV tape (DV tape har heller ikke plass til full HD video). Problemet mitt er at jeg ikke stoler helt på harddisker som lagringsmedie, de har mekaniske deler og en viss levetid før de krasjer. Finnes det andre muligheter å lagre video på. Jeg tenker på f.eks backup tape til en pris som er å leve med eller andre medier som ikke forsvinner fra markedet om kort tid. Det hadde vært fint om man også kunne lagret bilder i RAW og JPG format der også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DV tape har heller ikke plass til full HD video
Hvilke lagringsmedier til vanlig kommersielt bruk har plass til full HD video da?

Harddisk komprimerer hardere enn vanlig DV tape, og gir følgelig dårligere kvalitet enn du får med DV tape.

DV tape er fortsatt foretrukket mtp. kvalitet, holdbarhet, driftsikkerhet, anvendelighet og en del annet. Det er heller ikke noen fare for at DV taper forsvinner fra markedet i løpet av de første par tiårene.

Lenke til kommentar

Harddisker komprimerer ikke. Lagrer du en DV tape i AVI format (det som er på DV tapen) på en harddisk bruker den 12-13 Gb. Du kan derimot komprimere den til MPEG2 eller MPEG4 da bruker dem mye mindre enn i orginalformatet avi, men du mister informasjon og noe redusert kvalitet på filmen. Når det gjelder det nye HD formatet er det forskjellige filformat som krever ennå større plass.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ærlig talt ikke hva du skriver om her. Tror du må opplyse meg om hvilke format du snakker om, for nå skjønner jeg ingenting.

Uansett så snakket jeg om harddiskkameraer. Om jeg misforsto deg, så regner jeg med at du snakker om å kopiere informasjonen fra en tape til harddisk, men at du ikke stoler på harddisker?

I såfall kan du vel bare kjøre det over til harddisk, og så tilbake til en ny tape? Forutsetter at kameraet har dv-inn, riktignok. Da har du en tape med backup av opptaket, i tillegg til originaltapen.

Og når det gjelder full HD (du snakker vel om 1080p?) så finnes ikke det på forbrukerkamera enda. 1080i lagres direkte på tape på f.eks Canon HV10, HV20, HV30 og en rekke andre. 13gb pr. time. De kameraene som lagrer på harddisk, DVD eller minnekort, komprimerer videoen mer enn tape. Derfor er nok tape, samt backup til tape via harddisk, den beste løsningen for deg.

Lenke til kommentar
Tapestreamer regnes vel som ganske sikkert, og i dag kan de kjøpes for ikke altfor høye summer.

Men hva er maks kapasitet på en normal tapestreamer i dag? Husk at video fra dv-tape i full dv-kvalitet er 13gb pr. time. Og hvor mye koster det for datatape til 13gb i forhold til en times mini-dv tape?

Lenke til kommentar

Ja det er som du sier at en time med "RAW" DV kvalitet er ca 13Gb, men på tapen kan du ikke lagre full HD, 1080p. Skal man ha full HD på magnetbang må noe annet benyttes. Hva som kommer til å bli benyttet vet jeg ikke (ser etter muligheter). Harddisk eller Blue Ray er alternativer, men svært sårbart mot feil.

Lenke til kommentar

Sett opp ett fint raid-oppsett og ta regelmessig backup til to andre harddisker av forskjellig merke som du kun kobler til når du gjør akkurat dette.

Passer man på å ha ett raid-oppsett gjør det mulig å etterkontrolere innholdet (raid-z f.eks) og er man flink til å bytte disk når det oppstår problemer kan ett slikt oppsett gi god sikkerhet uten at det blir for dyrt, samtidig som at man har dataene lett tilgjengelig med ett raid-array delt ut på lokalnettverket. 4x 700 for å komme igang med 500GB disker, noen få tusenlapper for å sette sammen en brukbar filserver med hotswap-spor, og noen timers instalasjon.

Ellers fins det ikke mange billige måter å ta vare på store mengder data på en forholdsvis sikker måte. Rett type dvd brent i en god brenner og lagret på rett måte kan vare lenge, men dvd-brenning tar jo som kjent litt tid om det er flere hundre GB man skal ta vare på. Ordentlig tapebackup er dyrt og bør jo helst kombineres med ett godt raid-oppsett uansett.

Lenke til kommentar
Ja det er som du sier at en time med "RAW" DV kvalitet er ca 13Gb, men på tapen kan du ikke lagre full HD, 1080p. Skal man ha full HD på magnetbang må noe annet benyttes. Hva som kommer til å bli benyttet vet jeg ikke (ser etter muligheter). Harddisk eller Blue Ray er alternativer, men svært sårbart mot feil.

Jeg skjønner bare ikke hvordan du skal få lagret ukomprimert full HD rett fra opptaket i kameraet ditt uansett. Det finnes ingen lagringsmedier til kamerabruk som klarer å lagre i bedre kvalitet enn DV-tape (med mindre du er veldig rik).

Blueray-kamera kommer kanskje etterhvert, men det finnes ikke enda. Pr. i dag er DV tape det som gir best kvalitet uansett hvordan du vrir og vender på det. Så da må da vel DV tape også være bra nok til backup inntil videre? Når det kommer andre lagringsmedier beregnet på ukomprimert full-HD, så kan du kanskje bruke det samme lagringsmediet til backup også.

Er med andre ord ikke noe å bekymre seg over inntil det kommer reelle alternativer til å faktisk ta opp ukomprimert full HD på vanlige forbrukerkamera.

Lenke til kommentar

Bruker du ekstern hd er det i alle fall en god idé å ikke ha den tilkoblet utenom når du tar backup. Da minimerer du i alle fall sjansene for at den skal krasje fordi den går og går. Man forsinker jo aldringsprosessen ved å ikke bruke noe, sett bort fra batterier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...