Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, vi planlegger LAN på et av byens ungdomsklubber. Til dette trenger vi en ny switch - vi har sett for oss en 10/100 switch, men jeg har hørt at 1Gbit switch er mye bedre til gaming og andre ting som blir gjort på et LAN. Vi har egentlig ikke råd til mer en enn 10/100 switch, men Må man så MÅ man:)

Noen synspunkter på dette?

Mvh Sigurd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville også absolutt vurdert hva dere har planer om å betale. Så lenge man ikke kjøper Cisco, så koster ikke Gbit switcher vesentlig mye mer enn 10/100Mbit.

Ingen problemer å få 24ports Gbit switch til 2k +mva. Da har man gjort investeringen for et par år fremover.

Lenke til kommentar

Og hvor mange gbit backplane har denne til 2k? :)

Pris har faktisk betydning, og det vil med stor sannsynlighet bli bedre ytelse med en 'dyr' 100Mbit switch enn en billig gigabitswitch.

Ofte klarer ikke disse billige switchene mer enn maksfart mellom 2 porter. Når den tredje også begynner å dra avgårde så synker ytelsen over hele fjøla.

Lenke til kommentar
Og hvor mange gbit backplane har denne til 2k? :)

Pris har faktisk betydning, og det vil med stor sannsynlighet bli bedre ytelse med en 'dyr' 100Mbit switch enn en billig gigabitswitch.

Ofte klarer ikke disse billige switchene mer enn maksfart mellom 2 porter. Når den tredje også begynner å dra avgårde så synker ytelsen over hele fjøla.

Vi snakker om en ungdomsklubb som i de aller fleste tilfeller har veldig begrenset budsjett. Kantswitcher med Gbit koster ikke all verdens nå lenger (f.eks HP 1800, Dell 2700). Greit nok at dette ikke er noe du ville puttet sentralt i et nettverk med høy oppetid- og ytelseskrav, men siden 100mbit faktisk er et alternativt her, så er det rimelig klart at pris er viktig.

Siden denne vil hoste offentlige maskiner brukt av ungdommer vil jeg tro at restore er noe som skjer ganske ofte. Når man har skrikende ungdom rundt, så vil jeg tro den ekstra ytelsen der vil komme godt med. Full utnyttelse av 100Mbit (eller Gbit for den saks skyld) vil vel neppe skje ved vanlig bruk.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
$ig: har du noe estimat på hvor mye dere vil benytte på dette?

Beklager at jeg har vært så mye borte, var på ferie.

Vi skal i hovedsak bruke switchen på dette LAN partyet og de andre vi skal ha fremover (kanskje en gang i semesteret). Det ser ut som om det blir ca rundt 15-20 brukere på dette første LANet og de kommer til å spille mye og laste ned ting fra nett/hverandre.

Vi har bestillt en 10/100 HP ProCurve Switch 2124 nå, han som solgte den mente den skulle holde. Noen synspunkter på det?

mvh $ig

Lenke til kommentar

Hvor i landet holder dere til? Det finnes en del større LAN arrangører som ruger på større mengder utstyr. Typisk vil det være mulig å låne/leie utstyr utenom disse arrangementene.

Eksempelvis disponerer non-profit organisasjonen WarpCrew i Stavanger et solid gigabit nettverk for flere hundre klienter (ProCurve og Catalyst). Mesteparten av dette utstyret blir kun benyttet noen få dager i året. Andre organisasjoner er i samme stilling.

Disse organisasjonene besitter også betydelig kompetanse på det tekniske og praktiske rund slike arrangementer.

Dermed kan det være vel verdt å ta kontakt med organisasjonene i ditt nærområde.

Lenke til kommentar
Det viste jeg ikke om. Vi holder til i Oslo området, vet du om noen slike organisasjoner i nærheten?

Kreativ Norsk Dataungdom (KANDU) er den første jeg tenker på, men det finnes helt sikkert mange flere. Selv kjenner jeg best til virksomhetene på vestlandet, men du kan jo forsøke hyperion.no, eventuelt lage en post på forumet der. Hyperion (tidligere Norsk forening for fantastiske fritidsinteresser) er en paraplyorganisasjon som organiserer broparten av non-profit organisasjonene som arrangerer LAN.

Alternativt burde det være forholsvis enkelt å få sponset eller delsponset utstyr som skal benyttes til fritidstilbud.. :)

Lenke til kommentar

både GlobeORG (som jeg er styreleder i) og Polar-utstyr.no i Vestfold har det du trenger for en billig penge, og vi er ikke langt unna. Globe bruker somregel å hjelpe til med det tekniske oppsettet av utstyret også ;)

Ellers er HP2124 er billigswitch som nok kun er brukbar første gangen. Den har ikke management, og mine erfaringer med 2124, 2324 og 2524 er at de ikke greier belastning noe særlig bra (har en god bunke med 2524'er jeg har tenkt til å hive på jobben nå på grunn av dette).

Lenke til kommentar
både GlobeORG (som jeg er styreleder i) og Polar-utstyr.no i Vestfold har det du trenger for en billig penge, og vi er ikke langt unna. Globe bruker somregel å hjelpe til med det tekniske oppsettet av utstyret også ;)

Ellers er HP2124 er billigswitch som nok kun er brukbar første gangen. Den har ikke management, og mine erfaringer med 2124, 2324 og 2524 er at de ikke greier belastning noe særlig bra (har en god bunke med 2524'er jeg har tenkt til å hive på jobben nå på grunn av dette).

Oj, trodde dette var en relativt bra switch, damn, føler meg lurt av selgeren - men den er ikke betalt ennå:)

Men hva kan GlobeORG tilby?

Var inne på Polar-utstyr.no, det stod ikke noen priser ennå, kunne du ha sendt meg en PM på leiepriser? Vi trenger egentlig bare en Switch 5.-6. april. (Det er et "non-profit dataparty" vi arrangerer).

Mvh Sigurd

P.s. Hvis dere har mulighet til det, så setter vi pris på teknisk hjelp, når det gjelder oppsett av et LAN. Jeg har litt erfaring (fra "hjemme-LAN"), og det er ikke et kjempe LAN arrengement vi skal ha, så tror det kommer til å gå bra, men det er allikavell greit å ha en med mye erfaring med på laget. For ting går galt. Så lærer jeg litt mer selv også :)

Lenke til kommentar

Vel, 10/100 MBit switcher er ikke mer enn jeg har 2-3 stykker av i reservedelslageret i bilen min, så det kan du egentlig låne gratis. Gigabit-utstyr må jeg sjekke opp med en annen hvor mye han vil ha for det. Polar-utstyr har gigabit-utstyr til utleie, men du må sende dem en mail for å få priser. De har antageligvis noe utstyr stående i Oslo om jeg ikke tar feil.

Når det gjelder hjelp til å det tekniske, så må jeg se litt hvor mye tid jeg eller noen andre har tilgjengelig. Send meg en privat melding med informasjon om hvordan dere har tenkt det med internett og sånt, så kan jeg se hva jeg kan få til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...