Wikingen Skrevet 25. februar 2003 Del Skrevet 25. februar 2003 Heisan! Ser at det står mange steder at man ikke "anbefaler" bruk av IBM's Microdrive i Olympus E-10. I E-20 ser det imidlertid ut til å være "greit". Noen som har erfaring med Microdrive i E-10, eller vet hvorfor dett ikke "anbefales". Går det i det hele tatt an å bruke Microdrive i en E-10? Takker på forhånd for svar. Er på vei til å kjøpe en "nesten ny" E-10 til en drømmepris, og så har jeg en 1GB Microdrive fra før........ Mvh Wikingen Lenke til kommentar
Wikingen Skrevet 27. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2003 Etter endel sjekking av et hundretalls nettsider i løpet av noen dager og netter, fant jeg delvis svaret selv. Jeg poster det som et svar til mitt eget innlegg, slik at andre forhåpentlig slipper samme letingen som jeg. Det har vist seg at IBM's Microdrive (MD) fungerer i de fleste E-10. Olympus sine hovedargumenter for å ikke anbefale bruk av MD, er høyt strømforbruk, høy varmeutvikling fra MD'en, dårlig kompatibilitet samt at de, altså Olympus, mener MD'en er for "skjør" for bruk i digitalkameraer (?)..... Såvidt jeg har forstått utifra bruker-erfaringer med MD i E-10, er varmeutvikling og dårlig kompatibilitet, hovedargumentene. Varmeutviklingen skal visstnok (ihvertfall i.flg. Olympus selv) kunne skade enkelte komponenter i huset, hvilket jeg IKKe har sett noen bruker-tilbakemeldinger på, i tillegg til at det visstnok skal kunne skape "støy" på bilder, hvilket jeg HAR sett noen få bruker-tilbakemeldinger på. Den dårlige kompatibiliteten gjør at MD fungerer helt knirkefritt i enkelte utgaver av E-10, og ikke i det hele tatt i andre E-10. Av en eller annen grunn ser det ut til at MD på 340MB stort sett fungerer greit i de fleste E-10, mens større MD ikke fungerer like godt. 1GB MD'er fungerer jevnt over relativt dårlig såvidt jeg kan se av andres erfaringer. Det er gjerne 3 utfall ved bruk av MD i E-10. 1. Alt fungerer knirkefritt. 2. Det fungerer, men med støy på bildene og litt ustabil lagring av bildene.(dvs. at enkelte bilder vissnok i værste fall "blir borte" på MD'en...(?)) 3. Det fungerer ikke i et hele tatt, og du får ikke slått E-10'en på, evt. får du CF-ERROR, evt. får du slått den på, kan bruke den greit, men du får ikke slått E-10'en av igjen. Min egen, og andres, konklusjon må da bli som følger: Prøv gjerne MD i din E-10, men ta med deg kameraet til dendu vil kjøpe MD'en av, og sjekk at det virker!! MEN HUSK!!! Olympus deker ikke skader på en E-10 som følge av bruk av MD. (i den grad det kan la seg påvise at er årsak til en skade da..... ) Jeg håper dette kan være til nytte for enkelte av dere. :smile: Jeg tar VELDIG gjerne imot innspill i denne saken. Mvh Wikingen. Lenke til kommentar
mlwirak Skrevet 27. februar 2003 Del Skrevet 27. februar 2003 Flott at du tok opp dette. Jeg bruker Microdrive for tiden jeg også, og synes at kameraet blir merkbart tregere på Canon G2 og Nikon 5700. Den lille harddisken må først spinne opp før den kan lagre virker det som. E10 er ikke blant de raskeste til å lagre fra buffer til minnekort, så på dette kameraet er det nok en fordel å ha et raskt minnekort. MLW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå