Gå til innhold

Nytt 775 ATX hk til HTPC/Spillpc

MrAHB

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg trenger hjelp til anbefaling av hovedkort. PCen står i stuen så vifter er tabu. Hovedkortet står i ett stort midi tower, så plass er ingen problem.

Jeg har nå ett 8800GTS 320MB skjermkort, så det kunne vært greit å ha muligheten til å kjøre SLI, men dette er ikke ett must.

Det som derimot er ett must er at PCen, som brukes som en PVR med ett hauppauge 500 kort, MÅ kunne slå seg av/på av seg selv for å komme til/fra dvalemodus.

Kortet jeg har nå er ett 680i kort og det fungerer utmerket, men jeg måtte bytte ut ett ASUS 650i etter en mnd, pga jeg der ikke fikk kortet til å gå i dvalemodus på Vista, så dette er viktig.

Jeg ønsker at kortet skal støtte 45nm cpuene til Intel, selv om jeg i dag har en 6400 C2Duo.

Kortet må ha 2PCI spor.

Grunnen til at jeg ønkser å bytte hovedkort:

Alle USB portene i mitt ASUS 680i hovedkort sluttet å fungere etter at husets frue skulle legge inn filer på mobiltelefonen. Jeg har prøvd å innstallere Vista på nytt, men dette hjalp ikke, og det hjalp heller ikke å sette inn ett PCI-usb2 kort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nvidia chipset trenger god kjøling pga stor varmeutvikling, så de er ikke veldig egnet til htpc bruk, tillegg er noe buggete skrot som krangler og ryker i tide og utide som du kanskje har erfart ;-) (Nå får jeg Nvidia fanbois på nakken .. igjen)

Hvis du skal ha et rimelig kort vil f.eks et Gigabyte G31 være en bra løsning, men jeg ville gått opp på et P35 kort, av disse er det mange bra i flere prisklasser

Kan forresten nevne jeg har bred erfaring med både Asus 680i/650i kort... Fyttirakkern......

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar

Takker for tips. nvidia kort kan bli litt varme, det er rett, men siden jeg har vannkjølig på prosessoren er ikke dette så veldig viktig. -Selv om jeg kaller dette for en "HTPC" så snakker vi her faktisk om ett stort miditower... -Men som sagt er det i stuen og det skal være lydløst...

Jeg har litt penger, så jeg vil heller ha kvalitet enn å risikerer å bli uten data i en mnd pga en reklamasjons sak e.l.

Hva med dette gigabyte kortet: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=49501 er det noe bra? -Det har kun ett PCIe spor, men det går vel greit...

Noen spesielle kort som anbefales? Hva med ASUS? Har de noen bra P35 kort? Det hadde vært fint med ett kort med bra onboard lyd, gjerne Dolby Digital Live... -Jeg har ett lydkort som støtter dette fra Club3d, men da jeg satt det i mitt 680i kort sluttet hovedkortet å slå seg automatisk av/på.

Lenke til kommentar

Problemet med varme & Nforce er ikke cpu, men selve chipsettet (Northbridge spesielt).

Gigabyte kortet du har linket til er et av mange bra Gigabyte P35 kort, Asus har også flere bra P35 kort og noen middelmådige (les: de rimeligere).

Om du trenger to pcie x16 spor så har Gigabyte flere modeller med det også.

Abit iP35 PRO er også et MEGET sikkert valg.

Lenke til kommentar

Det Abit PRO kortet ser bra ut, men hva med ABIT IX38-QuadGT? Det har jo X38 brikkesettet... -Hva er forskjellen?

Kan begge kjøre 45nm? Kan noen av dem bruke DDR3?

Og hva med X48? Er det kun for DDR3? Er det flere brikkesett enn X48 som er "rett rundt hjørnet"?

Jeg kan tross alt bruke pcen som den er, bare at USB porter ikke fungerer... (...og jeg har jo en Athlon64 reserve pc).

Endret av Kong Basse
Lenke til kommentar

P35 er et bedre valg pga pris enn X38/X48 hvis du ikke skal kjøre Crossfire. Alle nåværende Intelchipsets kjører alle 45nm cpu´er, de fleste fra forrige generasjon også (eks 965).

Abit iX38 bruker DDR2, du får flere x38 og P35 kort som støtter ddr3, men ddr3 er ikke noe poeng enda, du får også x48 med ddr2.

X48 er nærmest identisk med X38, i tillegg kommer P45 som refresh på P35 nå snart

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...