Gå til innhold

Harddisker. Med eller uten RAID 0?

Anbefalte innlegg

Jeg har to harddisker i PC-en min. De står i RAID 0. Jeg vurderer å slå av RAID, så jeg får lagt inn XP. Er det bra eller dårlig? Får jeg bedre eller dårligere ytelse på harddisken?

Hvor stor forskjell er det på ytelsen på RAID0 og ingen RAID?

Hvis vi sier at ytelsen går fra 0-100, og at harddiskene mine yter 100 nå(i RAID på vista), hvor bra ville de yte uten RAID på XP?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du trenger da ikke slutte med RAID fordi du skal legge inn XP.

Ehm. Jo. XP har ikke innebygget RAID støtte, og da må jeg laste ned RAID drivere et annet sted. Og det er jeg egentlig ikke villig til å gjøre. Med mindre jeg finner noen 100% trygge derimot.

Hvor ofte ryker egenlig en disk, jeg mener dette er så innmari oppskrytt. Ta backup ffs.

Har aldri ryki noen disker hos meg

Raid 0 = dårlig sikkerhet (Ryker en harddisk mistes alle data).

Raid 0 = bedre performance enn ingen_raid / Raid 1 og Raid 5

Raid 1 og Raid 5 = god datasikkerhet (kan gjenskape data)

Yea I know. Men jeg lurer på hvor mye raskere RAID0 er enn ingen RAID

Lenke til kommentar

Alle disker ryker, det er egentlig kun tiden som er en variabel her. Om jeg brydde meg noe som helst om innholdet på en partisjon ville jeg ikke kjørt raid0.

Her har du litt lesestoff om ytelsen til raid0 sammenlignet med en vanlig enkeltstående disk. (artikkelen er noen år, men de samme faktorene gjelder nok fremdeles.)

Lenke til kommentar
Alle disker ryker, det er egentlig kun tiden som er en variabel her. Om jeg brydde meg noe som helst om innholdet på en partisjon ville jeg ikke kjørt raid0.

Her har du litt lesestoff om ytelsen til raid0 sammenlignet med en vanlig enkeltstående disk. (artikkelen er noen år, men de samme faktorene gjelder nok fremdeles.)

Takker. Orka ikke å lese alt, men så forskjell på grafene=P Veit dere om noen RAID drivere som passer oppsettet i signaturen min?

Lenke til kommentar

Med to disker har du ikke så mange muligheter, du er stuck med RAID0 eller RAID1. Om du legger til to disker til får du mulighet for RAID01/10, som vil gi deg cirka samme ytelse som RAID0, men med sikkerhet i at en/to disk(er) kan dø. Her kan du lese litt mer om de forskjellige RAID-typene.

Lenke til kommentar

Litt OT det her, men det var noen som sa litt lenger opp at XP ikke hadde ferdig støtte for raid, men vista hadde. Jeg skal snart legge inn vista på en ny pc, og jeg skal da ha OS på et raid-array. Trenger jeg ikke legge inn driverene til raid-kontrolleren før jeg legger inn vista da? Finner liksom vista arrayet av seg selv?

For på XP må man jo ha en disk med driverene på...

Lenke til kommentar
Litt OT det her, men det var noen som sa litt lenger opp at XP ikke hadde ferdig støtte for raid, men vista hadde. Jeg skal snart legge inn vista på en ny pc, og jeg skal da ha OS på et raid-array. Trenger jeg ikke legge inn driverene til raid-kontrolleren før jeg legger inn vista da? Finner liksom vista arrayet av seg selv?

For på XP må man jo ha en disk med driverene på...

Jeg trenger bare å legge inn vista, uten å velge noe som helst.=)

Lenke til kommentar

Litt aktuelt for meg dette, skal sette opp to raptor 150 GB i raid 0 etter påske, har ikke gjort det før. I hovedkortet mitt er det masse raid instillinger, så er litt usikker på hva som skal settes opp hvor.

Uansett skal jeg gå fra vista til Xp når dette skal settes opp, så får se hvordan det går.

Lenke til kommentar

Hvilken fjøsnisse er det som har fortalt deg at XP ikke støtter RAID? RAID er en funksjon av disk-kontrolleren, og Arrayet skal da se ut som en enkelt disk for operativsystem. Godt mulig du må legge inn en driver for kontrolleren, men det skal ikke være no problem hvis du gidder lage nye Install-CD med nLite og integrere driveren der.

Lenke til kommentar
Hvilken fjøsnisse er det som har fortalt deg at XP ikke støtter RAID? RAID er en funksjon av disk-kontrolleren, og Arrayet skal da se ut som en enkelt disk for operativsystem. Godt mulig du må legge inn en driver for kontrolleren, men det skal ikke være no problem hvis du gidder lage nye Install-CD med nLite og integrere driveren der.

Tipper du siktet til meg, og jeg kan mine saker om raid og XP, og jeg vet at xp støtter raid, og motsatt :p

Det var det med driverene til kontrolleren jeg mente, jeg bare sa det litt teit. HAr dårlig erfaring med å slipstreame inn kontroller-driveren inn på xp-disken. det funket helt til jeg kom inn i win, men da skulle den på død å liv oppgradere drivere, og da sluttet det å funke :p

Det jeg lurte på var om vista hadde drivere til raid-kontrollere (de fleste) inne, og jeg fant en vista hcl som ga meg svaret.

Lenke til kommentar

Eller hvis du sikter til meg, så innrømmer jeg at jeg formulerte meg feil. Mente at det ikke støttes opprinnelig. Man må legge inn drivere og dritt, og det veit jeg ikke hvordan jeg gjør, eller hvor jeg får tak i.

Fjøsnissene som fortalte meg det var svogeren min på Dell Gold Premium Support(nettopp, både gold og premium) og en canadier på "Consumer XPS Premium Hardware Support" som jeg har betalt omtrent 2000 kroner for at skal være klar til å hjelpe meg 24/7. Begge to har flere år med utdanning, og er dermed spesialiserte på sitt felt. I tillegg jobber de med dette daglig, så at de er fjøsnisser, er vel litt vanskelig å tro.

EDIT: Gløymde nokre ord.

Endret av Emil Johansen
Lenke til kommentar

Det kommer helt ann på hva slags oppgaver du gir harddiskene, men under ideelle forhold kan ytelsen øke opp mot 190% av en enkelt disk (eksempelvis ved en enkel men "tung" oppgave som å bare kopiere en veldig stor fil).

Responstiden bedres dog ikke i RAID-0, så du vil dermed se at ytelsesøkningen vil være mye mindre i operasjoner som jobber med massevis av bitte små filer i stedet for færre og større filer. Oppstart av windows er et eksempel på en operasjon som involverer mange små filer, og dermed ikke får så voldsom økning av RAID.

note: SSD disker skalerer tilnærmet perfekt i RAID pga. de nestne ikke har noe responstid å snakke om, så store RAID-0 oppsett kommer til å bli VELDIG spennende når SSDer blir billigere

Og anngående RAID-0 i XP, hvordan i alle dager er det et problem? SP2 har innebygget støtte om jeg husker riktig, men i uansett tilfelle så kandet jo ikke være noe problem å hente ned en driver du stoler på. Hent det fra produsentens side da vel, så kan du jo umulig få ned noe virus eller sånt, hvis det nå er det du er redd for da.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Det kommer helt ann på hva slags oppgaver du gir harddiskene, men under ideelle forhold kan ytelsen øke opp mot 190% av en enkelt disk (eksempelvis ved en enkel men "tung" oppgave som å bare kopiere en veldig stor fil).

Responstiden bedres dog ikke i RAID-0, så du vil dermed se at ytelsesøkningen vil være mye mindre i operasjoner som jobber med massevis av bitte små filer i stedet for færre og større filer. Oppstart av windows er et eksempel på en operasjon som involverer mange små filer, og dermed ikke får så voldsom økning av RAID.

note: SSD disker skalerer tilnærmet perfekt i RAID pga. de nestne ikke har noe responstid å snakke om, så store RAID-0 oppsett kommer til å bli VELDIG spennende når SSDer blir billigere

Og anngående RAID-0 i XP, hvordan i alle dager er det et problem? SP2 har innebygget støtte om jeg husker riktig, men i uansett tilfelle så kandet jo ikke være noe problem å hente ned en driver du stoler på. Hent det fra produsentens side da vel, så kan du jo umulig få ned noe virus eller sånt, hvis det nå er det du er redd for da.

-Stigma

Hvilken produsent? Har ingen anelse hvilken hva slags hdd jeg har, ettersom Dell opererer med OEM maskinvare. Har PC-en i signaturen...

Lenke til kommentar

Produsenten av harddisken har nesten ingen påvirkning på hvordan diskene skalerer i RAID-0.

Det er dog en fordel å ha en brukbar RAID-kontroller. De fleste hovedkort i dag har noegenlunde ok innebygde RAID-kontrollere dog, så det bør ikke være så stort problem. Det er hovedsakelig når man setter opp mye større RAID og RAID-5 at kontrolleren blir viktigere, og det kan lønne seg å kjøpe en skikkelig standalone kontroller.

-Stigma

Lenke til kommentar
Jo, hovedkortet har innebygget RAID. Det kommer opp en screen som sier det rett etter bios oppstart.

Hvilke drivere kan jeg bruke?

Produsenten (av hovedkortet, ikke harddisken) har driverene du skal bruke til den integrerte kontrolleren. Sjekk deres nettside. Om PCen er satt sammen av Dell så kan du helt sikkert også finne driveren på deres side om du foretrekker det. Det krever selvfølgleig at du enten vet hvilket hovedkort du har (sjekk dokumentasjonen for PCen), eller modell navnet slik at du kan finne det på Dell siden.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...