Gjest member-63169 Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 Er det noen som har erfaringer med dette produktet? Brukte det litt i gamle jobben, klarte å få med meg en dunk på 5 liter. Blir vel ca 1000 kr Men, skal fjerne rust på caliperene på bilen, så blandet jeg ut metalbriten (tror d e fosforsyre eller perkilsyre) med vann, som skal gå an, funket ikke så veldig bra egentlig. Virker som syren døde ut tilslutt og. kan jeg aksellerere ved hjelp av likestrøm? Lenke til kommentar
Patz Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 Min metode: 1) Fjern eventuell maling/lakk med lut (kaustisk soda), senk helst hele delen ned i et bad med lut. Jo varmere badet er jo raskere går prosessen. Merk at lutbadet ikke nødvendigvis blir mer effektivt jo sterkere du blander det. 2) Skyll godt av all luten på delen med varmt vann. 3) Kjøp en flaske rød ferro-bet, og lag et annet bad som du senker delen ned i. La det ligge et par timer til et par dager, alt etter hvor kraftig rustangrepet er. 4) Gi så delen et lett skyll i lut igjen, og vask deretter med varmt vann. Alle rester etter rust og det hvite ferrobet-belegget skal nå være borte. Denne metoden er spesielt effektiv på rustne bolter/skruer. Har hatt skruer som man knapt kan se gjengene på som har blitt helt som nye, boltene får et utseende omtrent som om de var varmgalvaniserte. Dersom du har fastrustede muttere på skruen vil også badene etterhvert trenge inn i gjengene på mutteren, og effektivt løsne denne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå