Gå til innhold

Har lærer rett til å vite ''religious view''?

Anbefalte innlegg

Jeg har startet denne tråden forskjellige steder, men fikk stosett ingen svar under ''juss'' uansett:

I dag har vi en innlevering vår vi skal skrive vårt ''religious view''

Jeg fortalte at dette er et personlig spørsmål og jeg ikke kom til å svare på spørsmålet.

Da fikk jeg beskjed om at jeg kom til å få ''faile'' den oppgaven, om jeg ikke skrev den.

Er det noen lover som kan stoppe dem fra å vite dette fra meg?

Er ikke dette et personlig spørsmål?

De kan vel ikke kreve dette uten videre?

Jeg befinner meg i USA, så følger eventuellt Amerikansk lov.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her i Norge har ikke læreren rett til å vite dette. Mitt inntrykk av amerikanske lover og regler har jeg kun fra tv og film. Du kunne jo forsøkt å forklare hvordan det er i Norge og hvorfor du mener læreren ikke har noe med din personlige filosofi?

Lenke til kommentar
Valgte å skrive et par paragrafer om hvordan dette er en personlig sak.

Forklarer at det er slik i Norge, så håper jeg hun forstår.

Bra :)

Ellers kan du jo skrive noe som dette:

"The task at hand was to describe my religious views, it could therfore, potentially, result in the shortest essay I've ever written.

The reason is, ofcource, that I have none. I'm an atheist.

But I do have views on religion as a phenomenon, how it has evolved during the course of human development from the first nature religons that worshiped the odd rock, animal or natural phenomenon as divine, to those of today, amongst which the judeo christian ones are dominant at the moment."

-For eksempel.

Deretter kan du jo skrive, i objektive ordelag hva ditt inntryykk er av religion, hva du har lest og lært, hva som skurrer, hva som er bra, hvordan du ser for deg utviklingen.

Om du nevner etpar obskure som Raël, omdiskuterte som Scientologi og en smule unike som Jainisme for å påpeke mangfoldet, men samtidig de store likhetene så kan du kanskje komme godt ut av det...?

Det er i alle fall noe i denne gata jeg ville kommet med for å forklare mitt ståsted :)

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Og hvis hans religiøse synspunkt er ateistisk og såpass objektivt som det "Jalla" framlegger (forresten veldig bra skrevet), så er det vel ikke mye å holde skjult da det er mer enn politisk og sosialt akseptabelt (med mindre læreren er fanatisk religiøs selvsagt).

Og om hans synspunkter er såpass akseptable blir det hele til unødig kverulering om han fortsatt ikke vil skrive oppgaven - og unødig kverulering for kveruleringens skyld er ikke et godt trekk i forhold til læreren, man gjør seg bare til et problem.

Det er derimot en god løsning å skrive en slik oppgave - selv om det muligens ikke er en korrekt fremstilling av ens personlige synspunkter.

Endret av EOE
Lenke til kommentar

Jeg ville skrevet at jeg av personlige grunner ikke ville utdype mitt religøse ståsted da jeg mener det er en personlig ting.

Deretter ville jeg skrevet ett par avsnitt om religiøse forskjeller i Norge og USA; at vi i Norge kanskje har et mer personlig forhold til det.

Lenke til kommentar

Da var jeg endelig kommet hjem fra skolen. Hun leste igjennom innleveringen min og godkjente den. Jeg skrev om mine meninger rundt det at religion er en privatsak og ikke noe som må ut i offentligheten. Skal skrive en lengre innlevering om det senere i uken, vurderer bruke litt av det ''Jalla'' skrev.

Lenke til kommentar
Da var jeg endelig kommet hjem fra skolen. Hun leste igjennom innleveringen min og godkjente den. Jeg skrev om mine meninger rundt det at religion er en privatsak og ikke noe som må ut i offentligheten. Skal skrive en lengre innlevering om det senere i uken, vurderer bruke litt av det ''Jalla'' skrev.

So your atheism is still a secret and safe with you? :D:p

Du har vel lov til å tro hva du vil i statene også, enda ihvertfall? Men kanskje læreren lurer litt på deg, fra sekulær staten Norway og greier..... Syntes jeg hører tankene hennes: 'HVA tror DU på mon tro? Hmmm, jeg sier at han MÅ si det hvis han spør......'

:D

Don't worry, your secret is safe with me!!! :D

Lenke til kommentar
Her i Norge har ikke læreren rett til å vite dette. Mitt inntrykk av amerikanske lover og regler har jeg kun fra tv og film. Du kunne jo forsøkt å forklare hvordan det er i Norge og hvorfor du mener læreren ikke har noe med din personlige filosofi?

Skulle nesten tro det var strengere i USA.

Men foreslår at SurfingElite spør på et amerikansk forum.

Dette burde gi intelligente svar:

http://www.centerforinquiry.net/forums/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...