Gå til innhold

Ny kjapp 50mm fra Sigma.

Anbefalte innlegg

god nyhet for nikon d40 eiere som ønsker lysterkt fastobjektiv. Litt synd at Nikon ikke selv klarer å produsere dette
Ja det er helt utrolig at Nikon selv ikke ser det store behovet for god lyssterk DX-fastoptikk de har skapt ved å selge i bøtter og spann av rimelige DSLR.

Hvis de ikke skynder seg nå kan det markedet kuppes av bl.a Sigma.

Kjøpere av D40, D40x og D60 er normalt ikke den kjøpsgruppen som er interessert i fastobjektiver. Det er ytterst sjelden at disse kjøper flere objektiver enn det som følger med, og muligens et ekstra telezoomobjektiv. Men om en fremtidig D90 eller D400 kommer uten fokusmotor (veldig lite trolig), så vil de nok lansere fastobjektiver med fokusmotor innebygget.

Argumentet ditt er vel i utgangspunktet logisk. Men du må også tenke på at alle dere som har holdt på med foto i mange år, og har kremutstyr og mange objektiver, også har vært nybegynner engang. Dere hadde også ett "billig-kamera" med ett objektiv engang. Når jeg nå skal oppgradere, så anser jeg mitt Nikon D40 for å være av så høy kvalitet, og inneha alle de finesser og muligheter jeg trenger, at det området JEG kommer til å oppgradere på i årene som kommer blir på objektiver. Det fine er jo at jeg er fremtidssikret ved at de passer på større modeller Nikon kamera også, skulle jeg oppgradere kameraet også engang. Ikke alle kjøpere av D40-D60 er statiske engangskjøpere. Derfor fastholder jeg det jeg skrev i posten ovenfor, jeg er sikker på at veldig mange av D40-D60 kjøperne nå er modne for en utvidelse av optikken sin. Bildekvaliteten på selve kamera er jo fantastisk høy, og ikke SÅ forskjellig fra de større modellene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Argumentet ditt er vel i utgangspunktet logisk. Men du må også tenke på at alle dere som har holdt på med foto i mange år, og har kremutstyr og mange objektiver, også har vært nybegynner engang. Dere hadde også ett "billig-kamera" med ett objektiv engang. Når jeg nå skal oppgradere, så anser jeg mitt Nikon D40 for å være av så høy kvalitet, og inneha alle de finesser og muligheter jeg trenger, at det området JEG kommer til å oppgradere på i årene som kommer blir på objektiver. Det fine er jo at jeg er fremtidssikret ved at de passer på større modeller Nikon kamera også, skulle jeg oppgradere kameraet også engang. Ikke alle kjøpere av D40-D60 er statiske engangskjøpere. Derfor fastholder jeg det jeg skrev i posten ovenfor, jeg er sikker på at veldig mange av D40-D60 kjøperne nå er modne for en utvidelse av optikken sin. Bildekvaliteten på selve kamera er jo fantastisk høy, og ikke SÅ forskjellig fra de større modellene.
Er enig i det du skriver, men Nikon tenker nok økonomisk også her, dessverre. Alle nyere objektiver fra Nikon har jo AFS (fra de siste 5-6 (?) årene), og det er stort sett fastoptikk man ikke får med AFS. For de er "tapet" ved de som ikke kjøper Nikon, eller de som bytter plattform, på grunn av dette, mindre enn det det ville kostet de å implementere autofokus i D40, D40x og D60. For det er nok ytterst få som velger vekk Nikon pga. denne problemstillingen. De som holder på Nikon fra før, og vil ha fokusmotor i huset, er gjerne i den gruppen som kjøper D80 og opp.

Og du må huske på at vi som diskuterer i dette forumet, gjerne er over middels interessert. Men vi er bare et fåtall av de som kjøper speilrefleks. De fleste andre som kjøper entry-level, vet omtrent ikke hva som er opp og ned på et speilrefleks, og kjøper det på grunn av at det er en "moteting". Vi som begynte med SLR for noen år siden, visste stort sett en del om foto, og hadde en genuin interesse. Da var det ingen som kjøpte et SLR med mindre man visste litt om hva man bega seg ut på. Så hvis det før var 80% som utviklet interessen ved å kjøpe et SLR, så er det i dag kanskje 20% som blir like bitt av basillen som vi ble. Og de som er veldig interessert i utgangspunktet, tar gjerne steget opp til nettopp D80, eller tilsvarende fra andre produsenter.

Jeg jobber selv i fotobutikk, og med tanke på mengden vil selger av disse rimeligere entry-levelmodellene, så er det overraskende få som noen gang kommer tilbake for å kjøpe mer enn det som fulgte med (18-55 og for noen 55-200). Og av disse, er det veldig få som er interessert i fastoptikk.

Jeg er så absolutt for at Nikon skal implementere fokusmotor også i de billigere kameraene. Men Nikon har nok valgt å kutte prisen noe i stedet, for å tiltrekke en enda større kundegruppe enn før.

Endret av Super8
Lenke til kommentar
.......

Ja den er ikke perfekt på full åpning, men det er ikke så mange objektiver som er det.

Og vil du ha noe som er skarpere på f/1,4 har du ikke så mye å velge blandt.

Nikon brukere har Zeiss og Voigtlander alternativer, men disse har ikke AF og er vel beregnet for de med mer enn middels interesse for foto.

Lenke til kommentar

Da forstår jeg bedre hva du mente, Super8. Bildet er altså litt mer nyansert enn jeg håpet dessverre...

Men jeg har uansett problemer med å forstå at det skal være god økonomi for Nikon å bygge inn fokusmotor i BÅDE kamerahus og objektiver. En av dem blir jo ikke brukt. For så å spare fokusmotoren i fastobjektivene, fordi DET blir for dyrt! Og når dette blir bøygen som hindrer oss D40-D60 eiere i å bruke Nikons fastoptikk, så er jo farsen komplett. Jeg ville tro det var smartest og mest økonomisk å ha fokusmotoren enten her eller der :ermm:

Ja, ja - Får kjøpe konkurentenes fastoptikk jeg da! F.eks. Sigma 50mm f/1.4 :D

Lenke til kommentar
Da forstår jeg bedre hva du mente, Super8. Bildet er altså litt mer nyansert enn jeg håpet dessverre...

Men jeg har uansett problemer med å forstå at det skal være god økonomi for Nikon å bygge inn fokusmotor i BÅDE kamerahus og objektiver. En av dem blir jo ikke brukt. For så å spare fokusmotoren i fastobjektivene, fordi DET blir for dyrt! Og når dette blir bøygen som hindrer oss D40-D60 eiere i å bruke Nikons fastoptikk, så er jo farsen komplett. Jeg ville tro det var smartest og mest økonomisk å ha fokusmotoren enten her eller der :ermm:

Ja, ja - Får kjøpe konkurentenes fastoptikk jeg da! F.eks. Sigma 50mm f/1.4 :D

Fokus i objektivet er både kjappere og mer stillegående enn om fokusmotoren sitter i kameraet :) Og da kan man forbedre fokus fra modell til modell også, slik at man, selv om man sitter med et gammelt kamera, kan få nyere og kjappere fokus med et nytt objektiv. Er i hovedsak positivt, bortsett fra i en slik overgangsperiode som man er i nå. Men alle nye objektiver har AF-S, og jeg tipper fastobjektivene kommer med det etterhvert også. I mellomtiden får vi håpe at f.eks. Sigma 50/1,4 leverer varene godt nok.

Canon har for øvrig aldri hatt fokusmotor i kameraet, så her har alle objektiver innebygget fokus fra og med første AF modell. Nikon var nok ikke fullt like smarte da de startet sin AF-karriere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...